Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad tycker ni om Mutant År Noll Maskinarium?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, Idag, 00.57
0 responses
5 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av pappa, Idag, 00.01
0 responses
10 visningar
1 gillar
pappa
av pappa

Skapad av Bolongo, Igår, 08.55
19 responses
521 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, Igår, 20.08
1 response
47 visningar
1 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Henke, Igår, 19.19
8 responses
84 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av tommislav, Igår, 21.23
1 response
48 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av DEX LEGENDARIUM™, Igår, 19.35
0 responses
34 visningar
0 gillar
DEX LEGENDARIUM™  
Skapad av DEX LEGENDARIUM™, Igår, 19.29
0 responses
28 visningar
0 gillar
DEX LEGENDARIUM™  
Skapad av Kraetyz, Igår, 03.28
2 responses
102 visningar
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz

Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
2 responses
68 visningar
0 gillar
Ymir
av Ymir

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

En av de första avbildade robotarna till Mutant föreställde en frusen äventyrare som värmde sig över en eld. Det är liksom utgångspunkten. Robot 0.

Just sayin.

Kommentera

MODERERING

Wyldstorm: Den där kritiken hade säkert gått att framföra utan att kalla någon för lallare och utan raljerande om droganvändning. Du blir avstängd i 48 timmar med hänvisning till regeln "Don't be a dick!" Rikta kritiken mot produkten, inte personerna bakom.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        En av de första avbildade robotarna till Mutant föreställde en frusen äventyrare som värmde sig över en eld. Det är liksom utgångspunkten. Robot 0.
        Makes sense, though. Hydraulikoljor och smörjmedel kan reagera ganska dåligt på kyla (om de inte är anpassade för att tåla det). Även batterier tappar kapacitet när de är kalla.

En robot som värmer sig vid elden känns väldigt logiskt :)

Kommentera

Vi välkomnar kritik och feedback, men om den framförs på det sätt som gjordes här kommer vi inte att bemöta den. Att föra dialog med personer som uttrycker sig så är inte meningsfullt.

Vi kommer därför inte att bemöta alla påståenden som görs här, men vi vill gärna poängtera en sak, återigen: Ett spelsystem är inte "mer slumpmässigt" för att det använder tärningspöl i stället för exempelvis T100. Chansen att lyckas med ett slag med sex tärningar i M0 är 67%. Det är exakt lika "slumpmässigt" som att slå T100 mot 67.

Sen kan det upplevas svårare att bedöma chansen att lyckas i ett system med tärningspölar, men det är en annan sak.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av TomasFriaLigan Visa inlägg
            Ett spelsystem är inte "mer slumpmässigt" för att det använder tärningspöl i stället för exempelvis T100. Chansen att lyckas med ett slag med sex tärningar i M0 är 67%. Det är exakt lika "slumpmässigt" som att slå T100 mot 67.
            Har någon här i tråden sagt att tärningspölar är mer slumpmässiga än till exempel T100? I så fall har jag missat det, vilket förstås är fullt möjligt. I övrigt har du naturligtvis helt rätt i det du skriver Tomas. Chansen att lyckas med ett slag med sex tärningar i M0 är 67 %, vilket är exakt lika slumpmässigt som att slå T100 mot 67. Vad jag tror spelar in här är dock att sex tärningar kan kännas som mycket och upplevas som att rollfiguren är kompetent, men hen kommer ändå att misslyckas med vart tredje slag i snitt. Detta blir motsägelsefullt, åtminstone tills dess att spelaren vant sig vid systemet. Sedan kan jag mycket väl tänka mig att den upplevda slumpmässigheten förvärras i en kontext med maskiner, för maskiner är inte slumpmässiga, men jag har inte spelat Maskinarium så det är ren spekulation.

Slutligen tycker jag att ni i Ligan ska ha cred för att alla som köpt den svenska boxen kan få den engelska PDF:en utan kostnad. Det är snyggt!
            Last edited by luddwig; 13 May 2018, 18.29.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dunderklumpen Visa inlägg
              I min enkla mening är inte Fria Ligans version av Mutants robotar till för att simulera hur verkliga robotar fungerar. Detta på samma sätt som Genlab alfa inte är en "muterat-djur-simulator".

Systemet är speligt, inte simulationiatiskt, och korskompatibelt med övriga produkter i serien och man kan därför inte ändra reglern mellan modulerna för mycket.

Systemet är därtill inte helt olikt D6-systemet som ju funnits länge, funkar bra och dessutom har erbjudit möjligheten för robot-karaktärer länge (Stjärnornas krig T6).

Vår grupp har haft det roligt med systemet men har tyvärr inte hunnit längre än två möten på Maskinarium. Men mer ska det bli! :)

Må väl i sommarvärmen
              Du har en bra poäng där. Systemet är klart mer speligt än simulationistiskt. Om man sedan tycker att det är bra eller dåligt är högst individuellt. Själv har jag inga problem med speliga system, så länge spelskaparen är tydlig med det, och jag kan inte minnas att jag i något sammanhang sett Fria Ligan marknadsföra M0 eller någon av expansionerna som "realism efter katastrofen". Däremot tycker jag inte att regelmotorn i M0 har särskilt mycket gemensamt med D6-systemet. Visst, båda systemen använder T6:or, och fler är bättre, men där tar likheterna slut. Jag ser också på robotkaraktärer på ett helt annat sätt i Star Wars jämfört med M0, men det är ett ämne för en annan tråd.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                Har någon här i tråden sagt att tärningspölar är mer slumpmässiga än till exempel T100?
                Ursprungligen skrivet av Wyldstorm Visa inlägg
                ...ett överdrivet slumpmässigt regelsystem...
                Jag tar upp detta eftersom det har återkommit några gånger i kritik mot M0-systemet - att det är svårt att lyckas och att systemet är mer "slumpmässigt" än andra. Båda dessa påståenden är fel.
                • En normalkompetent nybakad rollperson har 5-6 tärningar att rulla i ett typiskt slag (utan bonus för utrustning), vilket ger 60% respektive 67% chans att lyckas. Pressas slagen ökar chansen till 81% respektive 87%. Man kan förstås tycka att det är för lågt, men det är knappast lägre än i andra rollspel.
                • Angående frågan hur stor chansen är att lyckas kan inte ett system vara "mer slumpmässigt" än ett annat. Det är helt enkelt inte så sannolikhetslära fungerar. Vi kan diskutera varians - hur stor spridning utfallet har kring medelvärdet - men när det bara finns två relevanta utfall - lyckat och inte lyckat - har variansen ingen betydelse. Chansen att lyckas påverkas inte av variansen.
                Vi har inga problem med personliga preferenser och åsikter, och bemöter dem heller inte - gillar man inte tärningspölar är det förstås helt fine - men påståenden om våra spel som är osanna känner vi att vi faktiskt behöver kommentera.

Sen kan man förstås tycka att ett spel som Maskinarium borde ha ännu mindre slump än År Noll - eller kanske ingen slump alls - för att det handlar om robotar. Det har dock inte varit ett designmål för Maskinarium - precis som Dunderklumpen skriver vill vi behålla samma grundmekanik i alla Mutant-boxar. Fokus i Mutant: Maskinarium är i stället robotarnas uppvaknande och självmedvetande, och vad det betyder för deras plats i Mutantvärlden.
                Last edited by TomasFriaLigan; 13 May 2018, 21.17.

Kommentera

Borttaget
                  Last edited by Fjodor Pollett; 13 May 2018, 20.57. Anledning: Missade att det fanns en sida till med svar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                    Makes sense, though. Hydraulikoljor och smörjmedel kan reagera ganska dåligt på kyla (om de inte är anpassade för att tåla det). Även batterier tappar kapacitet när de är kalla.

En robot som värmer sig vid elden känns väldigt logiskt :)
                    Haha, fair enough. Poängen var iofs att Mutants robotar av tradition ligger betydligt närmre Star Wars än kontemporära AI-teorier :)

Kommentera

Kommer in helt från sidan och funderar över om upplevelsen av M0-mekaniken jämfört med T100 mer handlar om hur man känner efter ett tärningsslag snarare än förmågan att förutsäga sannolikheten innan? Alltså, upplevelsen av att ha lyckats nästan/precis/jättebra försvinner (om man inte slår fler än en sexa då...). Nu är det förvisso få T100-system som faktiskt säger att 11 mot 75% är bättre än 73, eller att 98 är sämre än 76, men det är ju en konvention som i alla fall jag haft med mig länge (och i vissa spel är den ju uttalad).

Tyvärr har jag liten erfarenhet av M0 så detta blir en teoretisk tanke (även om Svavelvinter är lite liknande).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av TomasFriaLigan Visa inlägg
                        Sen kan man förstås tycka att ett spel som Maskinarium borde ha ännu mindre slump än År Noll - eller kanske ingen slump alls - för att det handlar om robotar. Det har dock inte varit ett designmål för Maskinarium - precis som Dunderklumpen skriver vill vi behålla samma grundmekanik i alla Mutant-boxar.
                        Det första där känns som kärnan i Wyldstorms kritik, och den efterföljande förklaringen är helt rimlig. Hur grundmekaniken fungerar i sammanhanget får jag utvärdera om mitt gäng faktiskt tar sig för att spela Maskinarium. Måhända blir jag helt nöjd, eller så hade jag uppskattat en större anpassning av grundmekaniken för mer robotkänsla, och kanske även för variation mot de andra expansionerna.

Kommentera

Jag har iofs kommenterat MYZ-motorn (tärningspöl) kontra D100/D20 (få-tärnings-motor) i äldre trådar. Jag vet att det finns spelare i min grupp som upplever att MYZ-motorn är svårare att lyckas med än D100/D20. Samma känsla vet jag fanns hos spelare i VSR-podden när man spelade Coriolis (däremot tyckte jag inte det verkade vara ett issue när man spelade O4Ö med Svavelvinterreglerna).

Jag har stärkt mina argument med "procentomvandlaren" av tärningspölar, men jag kan ändå inte säga att vi överens. Kan det finnas en psykologisk aspekt där en handfull tärningar känns som mycket mer än vad det är i relation till chansen att lyckas med varje tärning? Vet när vi spelade Svavelvinter och ett monster hade två nävar med tärningar för sitt vapen, men där det i slutändan bara blev ett par enstaka tärningar som hade framgångsgrad (6:or ). Procentuellt stämmer det, men förväntan på två nävar tärningar är mycket högre. Man litar helt enkelt mer på känslan av mängd och mindre på sannolikhetlära.

För den som fortfarande inte gillar tärningspölar så har Fria Ligan dessutom släppt D100-regler till Mutant (tror de fanns i År Noll lådan). Det borde göra alla nöjda?

Beklagligt förövrigt att tonen i tråden var så trist tidigare. Fria Ligan är förmodligen den mest ödmjuka spelstudion jag haft att göra med under mina 35+ år som rollspelare. De bjuder sina kunder på sådant som andra tar betalt för och som utan dröjsmål löser sina kunders leveransproblem. Är aktiva och mestadels snabba i sina svar på sitt forum. Låter backers delta i utvecklingen av nya produkter etc. etc. De fåtalet kritiska röster som syns är ändå ett fåtal för mycket för mig och jag hoppas ALDRIG de slutar släppa sina snygga och genomtänkta produkter.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                            Kan det finnas en psykologisk aspekt där en handfull tärningar känns som mycket mer än vad det är i relation till chansen att lyckas med varje tärning?
                            Jag säger ja. Försökte uttrycka exakt detta ovan. En näve tärningar i M0 ger en okej chans att lyckas. Det är kanske inte lite i sig, men det är lite i förhållande till känslan av en näve tärningar, och dessutom lite jämfört med vad en näve tärningar innebär i många andra pölsystem.

Kommentera

Det finns ett psykologiskt fenomen som kallas för Ratio-Bias. tror det är det som spökar här.

Kommentera

Jag kan också tänka mig att det är en fråga om hur överskådligt det är också.

På 1T100 vet du alltid utan att ens behöva tänka vilka odds du har att lyckas. Att då misslyckas när man hade 80% chans är irriterande, men lätt att skriva av som "osannolikt, men inte omöjligt".

Ha en näve tärningar och helt plötsligt har du ingen aning om chanserna att lyckas, allt du vet är att du just misslyckades igen. Du kan ju alltid kolla upp oddsen i en tabell, men det blir inte lika intuitivt. I synnerhet inte som 1:or också ställer till det.

Och det är ju en sak att också ta med i beräkningarna; om jag pressar ett slag har jag kanske väldigt hög chans att lyckas, men jag har ju precis lika hög chans att jag tar "skada" sammtidigt. Och att lyckas men ta skada sammtidigt är ju inte riktigt lika lyckat som att bara lyckas.

Kommentera

Arbetar …
                                X