Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är de bästa pusslen ni har stött på i en dungeon?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Igår, 17.33
7 responses
144 visningar
8 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.723 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.51
3 responses
108 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.468 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Kotaka, Igår, 23.46
0 responses
72 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka
 
Skapad av Drelis, Igår, 23.19
0 responses
80 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
1 response
93 visningar
0 gillar
Kotaka
av Kotaka
 
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
18 responses
260 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av entomophobiac, 13 January 2019, 13.19
23 responses
761 visningar
0 gillar
entomophobiac  
Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
3 responses
95 visningar
0 gillar
Daniel
av Daniel
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad är de bästa pusslen ni har stött på i en dungeon?

    Titel

  • #2
    Alla de bästa pusseln jag har sett är samlade i modulen Crucibel of the gods. Den har allt från logik, till minnes till Black magick pussel. De är verkligen fantastiska. Och modulen är helt gratis. Så mitt tips är att läsa den :) Finns här: http://www.drivethrurpg.com/m/product/200064

    Kommentera


    • #3
      Första gången jag reagerat på ett bra pussel var i Viking, i det äventyr där man får ett brev från en gammal vän/bror/farbror/SLP. Det är skrivet i kod, men koden är nordiskt språk + fransk stavning. Det var första gången jag fick en schysst handout och en riktig "wow"-känsla vid bordet när vi satt och försökte översätta till läsbart språk. Ska nog återanvända den idén någon gång.

      Kommentera


      • #4
        De sämsta pusslen är när äventyrsskaparen inte orkar konstruera ett eget pussel, utan letar reda på ett befintligt pussel (t.ex. från en pussel-sajt/-bok)
        Exempel på återanvänt pussel: grottgången delar sig i två och där gången delar sig står två statyer. När ni närmar er börjar statyerna unisont tala:
        "En av oss ljuger alltid och en av oss talar alltid sanning. Ni får ställa en fråga till en av oss."

        Så länge äventyrsskaparen gjort ett eget pussel är jag nöjd. Inte helt oväntat är jag sällan nöjd med pussel i äventyr.
        Jag har hört folk säga att det är jobbigt att göra egna pussel, därför "lånar" man pussel från andra ställen.
        Min åsikt är att tycker man att det är jobbigt att konstruera egna pussel kanske man inte ska göra äventyr med pussel.

        Kommentera


        • #5
          Här är ett pussel (som jag har hittat på själv):

          "Grottgången delar sig i två, i mitten ligger trollspillning. Vad gör ni?

          (Lösning: ät bajset)"

          Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
            Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.
            Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

            Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
            Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.

            Kommentera


            • #7
              Åh, det skulle vara den sämsta dungen någonsin om man i varje rum hade två dörrar, en märkt "anth", som bara ledde till "vad är det som går" pussel, och en annan märkt "Vimes", där lösningen alltid var att äta bajs.

              Hmmm detta kanske blir mitt första bidrag till Hydra....

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

                Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
                Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.
                Absolut. Ett pussels braighet hänger väl på två saker:
                1. Utmaning (inte för lätt och inte för svårt)
                2. Tema (det ska passa i rollspelets tema)

                "Vad är det som går och går..."-gåtans dålighet har att göra med det här, inte med att den är "snodd från en bok".

                Kommentera

                Arbetar …
                X