Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är de bästa pusslen ni har stött på i en dungeon?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 16.18
12 responses
165 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
7 responses
385 visningar
1 gillar
jascon
av jascon

Skapad av Huggsnok, 16 April 2018, 17.27
2 responses
374 visningar
4 gillar
Huggsnok  
Skapad av Krille, Idag, 11.40
2 responses
131 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
76 responses
2.293 visningar
2 gillar
Dimfrost  
Skapad av anth, Idag, 12.03
1 response
85 visningar
2 gillar
God45
av God45

Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
25 responses
401 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
5 responses
330 visningar
5 gillar
CapnZapp  
Skapad av jascon, Idag, 11.00
0 responses
103 visningar
2 gillar
jascon
av jascon

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
10 responses
450 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Vad är de bästa pusslen ni har stött på i en dungeon?

Titel

Alla de bästa pusseln jag har sett är samlade i modulen Crucibel of the gods. Den har allt från logik, till minnes till Black magick pussel. De är verkligen fantastiska. Och modulen är helt gratis. Så mitt tips är att läsa den :) Finns här: http://www.drivethrurpg.com/m/product/200064

Kommentera

Första gången jag reagerat på ett bra pussel var i Viking, i det äventyr där man får ett brev från en gammal vän/bror/farbror/SLP. Det är skrivet i kod, men koden är nordiskt språk + fransk stavning. Det var första gången jag fick en schysst handout och en riktig "wow"-känsla vid bordet när vi satt och försökte översätta till läsbart språk. Ska nog återanvända den idén någon gång.

Kommentera

De sämsta pusslen är när äventyrsskaparen inte orkar konstruera ett eget pussel, utan letar reda på ett befintligt pussel (t.ex. från en pussel-sajt/-bok)
        Exempel på återanvänt pussel: grottgången delar sig i två och där gången delar sig står två statyer. När ni närmar er börjar statyerna unisont tala:
        "En av oss ljuger alltid och en av oss talar alltid sanning. Ni får ställa en fråga till en av oss."

Så länge äventyrsskaparen gjort ett eget pussel är jag nöjd. Inte helt oväntat är jag sällan nöjd med pussel i äventyr.
        Jag har hört folk säga att det är jobbigt att göra egna pussel, därför "lånar" man pussel från andra ställen.
        Min åsikt är att tycker man att det är jobbigt att konstruera egna pussel kanske man inte ska göra äventyr med pussel.

Kommentera

Här är ett pussel (som jag har hittat på själv):

"Grottgången delar sig i två, i mitten ligger trollspillning. Vad gör ni?

(Lösning: ät bajset)"

Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
            Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.
            Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
            Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.

Kommentera

Åh, det skulle vara den sämsta dungen någonsin om man i varje rum hade två dörrar, en märkt "anth", som bara ledde till "vad är det som går" pussel, och en annan märkt "Vimes", där lösningen alltid var att äta bajs.

Hmmm detta kanske blir mitt första bidrag till Hydra....

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
                Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.
                Absolut. Ett pussels braighet hänger väl på två saker:
                1. Utmaning (inte för lätt och inte för svårt)
                2. Tema (det ska passa i rollspelets tema)

"Vad är det som går och går..."-gåtans dålighet har att göra med det här, inte med att den är "snodd från en bok".

Kommentera

Arbetar …
                X