Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är de bästa pusslen ni har stött på i en dungeon?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Igår, 10.22
28 responses
591 visningar
2 gillar
Bakagan
av Bakagan
 
Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
46 responses
1.126 visningar
0 gillar
Bakagan
av Bakagan
 
Skapad av anth, 16 October 2018, 12.03
6 responses
199 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
7 responses
414 visningar
6 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 09 October 2018, 22.28
5 responses
256 visningar
5 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
23 responses
513 visningar
3 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av ManU77, 16 October 2018, 22.53
5 responses
139 visningar
0 gillar
ManU77
av ManU77
 
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
30 responses
1.203 visningar
6 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
79 responses
2.537 visningar
2 gillar
gustaf s  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
8 responses
528 visningar
1 gillar
LordTengel  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad är de bästa pusslen ni har stött på i en dungeon?

    Titel

  • #2
    Alla de bästa pusseln jag har sett är samlade i modulen Crucibel of the gods. Den har allt från logik, till minnes till Black magick pussel. De är verkligen fantastiska. Och modulen är helt gratis. Så mitt tips är att läsa den :) Finns här: http://www.drivethrurpg.com/m/product/200064

    Kommentera


    • #3
      Första gången jag reagerat på ett bra pussel var i Viking, i det äventyr där man får ett brev från en gammal vän/bror/farbror/SLP. Det är skrivet i kod, men koden är nordiskt språk + fransk stavning. Det var första gången jag fick en schysst handout och en riktig "wow"-känsla vid bordet när vi satt och försökte översätta till läsbart språk. Ska nog återanvända den idén någon gång.

      Kommentera


      • #4
        De sämsta pusslen är när äventyrsskaparen inte orkar konstruera ett eget pussel, utan letar reda på ett befintligt pussel (t.ex. från en pussel-sajt/-bok)
        Exempel på återanvänt pussel: grottgången delar sig i två och där gången delar sig står två statyer. När ni närmar er börjar statyerna unisont tala:
        "En av oss ljuger alltid och en av oss talar alltid sanning. Ni får ställa en fråga till en av oss."

        Så länge äventyrsskaparen gjort ett eget pussel är jag nöjd. Inte helt oväntat är jag sällan nöjd med pussel i äventyr.
        Jag har hört folk säga att det är jobbigt att göra egna pussel, därför "lånar" man pussel från andra ställen.
        Min åsikt är att tycker man att det är jobbigt att konstruera egna pussel kanske man inte ska göra äventyr med pussel.

        Kommentera


        • #5
          Här är ett pussel (som jag har hittat på själv):

          "Grottgången delar sig i två, i mitten ligger trollspillning. Vad gör ni?

          (Lösning: ät bajset)"

          Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
            Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.
            Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

            Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
            Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.

            Kommentera


            • #7
              Åh, det skulle vara den sämsta dungen någonsin om man i varje rum hade två dörrar, en märkt "anth", som bara ledde till "vad är det som går" pussel, och en annan märkt "Vimes", där lösningen alltid var att äta bajs.

              Hmmm detta kanske blir mitt första bidrag till Hydra....

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

                Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
                Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.
                Absolut. Ett pussels braighet hänger väl på två saker:
                1. Utmaning (inte för lätt och inte för svårt)
                2. Tema (det ska passa i rollspelets tema)

                "Vad är det som går och går..."-gåtans dålighet har att göra med det här, inte med att den är "snodd från en bok".

                Kommentera

                Arbetar …
                X