Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regelmotor till Drakar och Demoner Trudvang

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Marty'Party, Idag, 01.43
0 responses
7 visningar
0 gillar
Marty'Party  
Skapad av runequester, Igår, 23.42
0 responses
3 visningar
0 gillar
runequester  
Skapad av runequester, 30 April 2018, 21.23
22 responses
938 visningar
2 gillar
runequester  
Skapad av krank, 19 May 2018, 10.03
12 responses
178 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
48 responses
3.242 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Tant Ragnar, 03 May 2018, 12.26
64 responses
1.440 visningar
3 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av runequester, 07 May 2018, 12.57
5 responses
266 visningar
0 gillar
runequester  
Skapad av Magnus73, Igår, 11.32
0 responses
50 visningar
0 gillar
Magnus73  
Skapad av Khan, 18 May 2018, 17.45
18 responses
654 visningar
2 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Styrman, 08 May 2018, 10.03
7 responses
191 visningar
0 gillar
LordXaras  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Där ser man. Jag saknar BRP lite grann, det är ett av skälen att jag kollade på Järn. Har inte spelat det sedan Warhammer 2nd (som väl med lite god vilja kan kallas BRP?).
    Warhammer är inte BRP. Warhammer har ett helt annat flyt, är mindre klunkigt och har mer D&D i blodet. BRP har åska i form av Stormbringer, brutalitet i form av Cthulhu och en solid design som gör att båda fungerar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
      Sedan överväger jag att testa Dungeon World (ett pbta-spel) nästa gång vi skall spela fantasy, mest för att jag verkligen uppskattat pbta-mortorn när vi testat den i andra spel. Tror dock att jag vill ha lite mer OSR i just fantasy, så Whitehack lär förbli mitt go to-val för fantasy framöver.

Järn och Hjältarnas tid är charmiga spel, snygga och välskrivna, men tyvärr börjar jag tröttna totalt på brp och alla brp- inspirerade regelmotorer, särskilt när det kommer till strid. Det har aldrig fungerat bra i brp eller någon klon av brp.
      Dungeon World kan nog funka, men jag upplevde det inte lika följsamt som AW, men det var ett tag sedan nu och minnet kan svika.

När det gäller strider och BRP så håller jag med dig, och det var min största rädsla när vi drog igång Hjältarnas Tid, men alla de problemen var lösta och följer man bara reglerna (alltså istället för att halka in i sina gamla BRP-spår) funkar de bättre än de flesta spel, BRP eller ej.

Det går snabbt, det är inte repetitivt, monster har intrrssanta egenskaper, finns inga optimala val...etc

Kommentera

Fantasy! 3.1 tycker jag är mest lämpligt, översätter riots regelsystem ganska friktionsfritt (lite jobb med böner och magi kanske) och gör dem dessutom bättre på köpet :P

Kommentera

Jag hade nog kört Symbaroum. Bra känsla av att man kan göra lite vad man vill (men mest slåss), Combat as Spectacle är det nya svarta och SL slipper slå tärning.

Kommentera

Jag hade också kört Hjältarnas Tid. Det bara funkar, bara att plocka upp ur boxen och köra. Ett av få BRP-spel där strider är kul och dynamiska och spännande.

Kommentera

OK, jag måste bestämma vad jag ska använda och har svårt att väga Järn mot HT utan att köpa HT. Så:
              - Är RP-mekaniken likadan? Alltså inga grundegenskaper, bas i färdigheter utifrån folkslag + fasta värden fördelade utifrån yrke + fria tärningar. Några uppenbara skillnader?
              - Själ verkar vara borta i HT? Istället Skuld och dessutom tycks det frikopplat från Hälsa. För- nackdelar? Fungerar det som Magi-poäng?
              - Magin är ju annan. Hur väljer magikern besvärjelser, en lista, X antal från start?
              - Är strid likartad? Stans tycks inte finnas längre eller? Är det bra? Jag gillar tanken på stanser men får samtidigt känslan av att det kan bli krångligt i strider med många deltagare, inte minst för SL. Synpunkter?
              Last edited by Bifur; 29 April 2018, 10.32.

Kommentera

Läst vidare en del på Snösaga och slås av att det finns väldigt många begrepp som tillhör Trudvang-settingen som man utan regelböcker inte riktigt förstår.

Vilka böcker behöver man egentligen för att kunna förstå kampanjen? Räcker det med någon av regelböckerna och i så fall vilken? Har funderat på att köpa böcker i Riotshop eller de engelska böckerna, men frågan är egentligen vad man behöver och vilken lösning som är bäst?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                  Läst vidare en del på Snösaga och slås av att det finns väldigt många begrepp som tillhör Trudvang-settingen som man utan regelböcker inte riktigt förstår.
                  Jag tycker att det låter som ett ämne för en tråd här på forumet. Själv har jag dålig koll men det finns sannolikt många andra forumiter som läst böckerna, eller har dem inom räckhåll och kan berätta vad du vill veta.

Kommentera

Vill man ha brp känsla så absolut hjältarnas tid. För D20 stil så kanske Low Fantasy Gaming, White Box eller liknande. Sen skulle nog Savage Worlds kunna funka utmärkt också!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                      OK, jag måste bestämma vad jag ska använda och har svårt att väga Järn mot HT utan att köpa HT. Så:
                      - Är RP-mekaniken likadan? Alltså inga grundegenskaper, bas i färdigheter utifrån folkslag + fasta värden fördelade utifrån yrke + fria tärningar. Några uppenbara skillnader?
                      Inga skillnader så långt, utom lite i listan över färdigheter. Järns lista är mer anpassad till ett klansamhälle på järnåldern, medan HT siktar på högmedeltid.

- Själ verkar vara borta i HT? Istället Skuld och dessutom tycks det frikopplat från Hälsa. För- nackdelar? Fungerar det som Magi-poäng?
                      - Magin är ju annan. Hur väljer magikern besvärjelser, en lista, X antal från start?
                      Själ i Järn funkar som magipoäng (och mentala hp i allmänhet). Skuld är tvärtom, det är en ackumulerad Paradox (för att göra en Mage:tA referens). Magin i HT är mer som traditionell fantasy med en lista på besvärjelser.

- Är strid likartad? Stans tycks inte finnas längre eller? Är det bra? Jag gillar tanken på stanser men får samtidigt känslan av att det kan bli krångligt i strider med många deltagare, inte minst för SL. Synpunkter?
                      Stanser är borta i HT, liksom egentligen alla nackdelar för att slåss en mot flera. Vad jag menar är att i stort sett all annan BRP är du antingen begränsad i hur många gånger du kan parera, eller så får du en kumulativ minusmodifikation. I HT kan du parera så länge din tärningshand håller. Det blir något mer hjältemodigt, men i min erfarenhet (några dussin spelmöten) så kommer fortfarande något att slinka igenom förr eller senare, och med exploderande skadetärningar är det alltid farligt.

Kommentera

P.S. Sköldar är för dåliga i grundreglerna till HT. Jag använder variantregeln i erratan. D.S.

Kommentera

Arbetar …
                        X