Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regelmotor till Drakar och Demoner Trudvang

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
51 responses
3.379 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
182 responses
4.934 visningar
11 gillar
Rangertheman  
Skapad av runequester, 30 April 2018, 21.23
23 responses
971 visningar
2 gillar
Nirbulas  
Skapad av MattiasLejbrink, Idag, 08.17
0 responses
43 visningar
1 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av runequester, 07 May 2018, 12.57
6 responses
285 visningar
0 gillar
avatarex  
Skapad av runequester, Igår, 23.42
1 response
32 visningar
0 gillar
Nirbulas  
Skapad av krank, Idag, 05.30
0 responses
8 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Idag, 05.30
0 responses
16 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Marty'Party, Idag, 01.43
0 responses
29 visningar
0 gillar
Marty'Party  
Skapad av krank, 19 May 2018, 10.03
12 responses
204 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Regelmotor till Drakar och Demoner Trudvang

    Har börjat kika igenom Den Svarta Solen till DoDT, men har valt att avstå regelmotorn till spelet och skulle vilja höra om tips på annan regelmotor istället (den är dessutom relativt otillgänglig till ett överkomligt pris). Jag har kikat lite på Järn som jag tänker har en lite liknande setting som Trudvang men funderar också över Fria Ligans nya spel Forbidden Lands.Vet även att Saga släpptes som ett hack till Trudvang.

    Önskat läge är något som är ganska enkelt (speciellt snabba stridsregler), framhäver berättelsen och att regelmekaniken på ett bra sätt återger världen. Har ni andra tips eller tips på varför någon av dem jag nämnt är bättre/sämre än andra regler?

  • #2
    Jag har kört en DoD-kampanj med reglerna från The Shadow of Yesterday, det är lite pill i början att rigga allt, men sen tyckte jag det funkade bra.

    Reglerna gör att rollpersonernas relationer sinsemellan spelar en stor roll, utan att det går så långt att det inte går att äventyra.

    Regelmotorn har sedan vi spelade släppts som ett fristående universalrollspel med namnet Solar System.

    Kommentera


    • #3
      Jag rekommenderar helt klart Hjältarnas Tid. En mer generisk fantasy än järn, men grunden i reglerna är mycket lik, till och med något förbättrade. Dessutom är de lätta att plocka över stats från Trudvang, det behövs bara moddas T20 -> T100 i stort sett.
      Last edited by Khan; 23 April 2018, 21.08.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
        Jag rekommenderar helt klart Hjältarnas Tid. En mer generisk fantasy än järn, men grunden i reglerna är mycket lik, till och med något förbättrade. Dessutom är de lätta att plocka över stats från Trudvang till kan att behöva modda mer än T20 -> T100.

        Plus ett till Hjältarnas Tid. Ursprunget i Järn gör att spelet redan har en fornnordisk/folksagisk anstrykning.

        Kommentera


        • #5
          Vill du ha action så kika in Matiné. Filarkivet har en pdf med alla regler.

          1T20 mot värde. Snabba regler som sjutton med valmöjligheter inför varje slag i strid. Spelarna får beskriva sina egna slag.
          Last edited by Rickard; 23 April 2018, 11.57.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
            Har börjat kika igenom Den Svarta Solen till DoDT, men har valt att avstå regelmotorn till spelet och skulle vilja höra om tips på annan regelmotor istället (den är dessutom relativt otillgänglig till ett överkomligt pris). Jag har kikat lite på Järn som jag tänker har en lite liknande setting som Trudvang men funderar också över Fria Ligans nya spel Forbidden Lands.Vet även att Saga släpptes som ett hack till Trudvang.
            Tror alla dessa tre är en hyfsat god match. Personligen hade jag valt antingen Järn eller Hjältarnas Tid. Järn ligger ganska nära som du säger men HT är lite mer lättmoddat.

            Kommentera


            • #7
              Jag har faktiskt precis samma fråga. Vi ska sannolikt spela Vildhjärta med Järn som motor, mest för att jag redan äger det. Förklara för mig varför Hjältarnas tid är bättre, vad gör det mer lättmoddat (upplever även Järn som lätt att anpassa)?

              Kommentera


              • #8
                Har funderat många gånger på att använda Svavelvinters regler för ändamålet.

                Annars så känns Saga Trudvang mest troliga alternativet för mig att använda.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                  Jag har faktiskt precis samma fråga. Vi ska sannolikt spela Vildhjärta med Järn som motor, mest för att jag redan äger det. Förklara för mig varför Hjältarnas tid är bättre, vad gör det mer lättmoddat (upplever även Järn som lätt att anpassa)?
                  Järn är ju lite mer styrt i hur man startar spelet och bygger klaner. Det här med själsformer är ju inte helt enkelt att överföra till vilken spelvärld som helst heller. Det är främst de sakerna jag tänker på.

                  Hjältarnas tid är betydligt mer Basic men en fullt fungerande grund. Alla som har spelat DoD kan lätt höfta nya grejer, även om det finns en regelmässig balans som inte alltid är helt uppenbar. Jag hade gärna gett exempel men kommer inte på något just nu :) Men jag vet att de finns!! :)

                  Men tycker man att Järn är viktigare än Trudvang så behöver man ju inte ändra något alls. Då är det bara att köra!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                    Järn är ju lite mer styrt i hur man startar spelet och bygger klaner. Det här med själsformer är ju inte helt enkelt att överföra till vilken spelvärld som helst heller. Det är främst de sakerna jag tänker på.
                    Ok, då har jag nog redan moddat bort det. Klandelen är ju bara att klippa, själsform likaså. Några folkslag får man kanske ändra eller så drar man upp en generell bas att välja från.

                    Men annars verkar ju HT ha ett mer utbyggt magisystem att utgå från som kanske passar Trudvang bättre, även om jag gillar shamanismen i Järn.

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag hade plockat en retroklon. Antingen Lamentations of the flame princess eller Swords and Wizardry eftersom de är gratis. Snabbt, enkelt, fantasy och lämnar skills som ändå aldrig funkat för Trudvang äventyren.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                        Ok, då har jag nog redan moddat bort det. Klandelen är ju bara att klippa, själsform likaså. Några folkslag får man kanske ändra eller så drar man upp en generell bas att välja från.

                        Men annars verkar ju HT ha ett mer utbyggt magisystem att utgå från som kanske passar Trudvang bättre, även om jag gillar shamanismen i Järn.
                        Finns även en magimodul till HT som enkelt förklarar hur du bygger egna magiskolor.

                        Kommentera


                        • #13
                          Själv har jag det senaste året använt Whitehack för all fantasy vi spelat. Fungerar utmärkt, och det är inte speciellt krångligt att konvertera "köpevärldar" som Trudvang.

                          Sedan överväger jag att testa Dungeon World (ett pbta-spel) nästa gång vi skall spela fantasy, mest för att jag verkligen uppskattat pbta-mortorn när vi testat den i andra spel. Tror dock att jag vill ha lite mer OSR i just fantasy, så Whitehack lär förbli mitt go to-val för fantasy framöver.

                          Järn och Hjältarnas tid är charmiga spel, snygga och välskrivna, men tyvärr börjar jag tröttna totalt på brp och alla brp- inspirerade regelmotorer, särskilt när det kommer till strid. Det har aldrig fungerat bra i brp eller någon klon av brp.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
                            Järn och Hjältarnas tid är charmiga spel, snygga och välskrivna, men tyvärr börjar jag tröttna totalt på brp och alla brp- inspirerade regelmotorer, särskilt när det kommer till strid. Det har aldrig fungerat bra i brp eller någon klon av brp.
                            Där ser man. Jag saknar BRP lite grann, det är ett av skälen att jag kollade på Järn. Har inte spelat det sedan Warhammer 2nd (som väl med lite god vilja kan kallas BRP?).

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                              Där ser man. Jag saknar BRP lite grann, det är ett av skälen att jag kollade på Järn. Har inte spelat det sedan Warhammer 2nd (som väl med lite god vilja kan kallas BRP?).
                              Eller räknar vi Western IV dit?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X