Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur skiljer sig svenska och amerikanska rollspel åt?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
48 responses
1.160 visningar
1 gillar
Dimfrost  
Skapad av Henke, Igår, 15.51
15 responses
369 visningar
2 gillar
Dimfrost  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
10 responses
446 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av Snow, Igår, 11.25
1 response
66 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
14 responses
212 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av .113, Igår, 20.03
7 responses
106 visningar
0 gillar
Inkognito  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
3 responses
62 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
30 responses
946 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 26 August 2018, 14.17
5 responses
205 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
28 responses
1.136 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg

Det blir konstigt och snedvridet att ta upp några pyttesmå supernischade spel som bevis på att svenska rollspel är mer varierande eller mer "rollspelsfrämjande". Detta är ju en del av myten om de svenska rollspelen.

I Sverige har det skapats en del hyfsat nyskapande och välproducerade spel de senaste åren men merparten av Svenska spel historiskt är i mångt och mycket kopior av amerikanska spel (oavsett om det är BRP, OSR, tärningspölar, kortbaserade eller D&D-derivat). Drakar och Demoner, Eon, Mutant, Neotech, Saga, Fantasy! etc.

Huruvida ett spel släpps på engelska eller svenska är väl inte jätteintressant i diskussionen - det viktiga är väl här var det skapats någonstans.
    Fast det är väl ändå lite av grejen att allting är större i amerika. Eftersom marknaden är så mycket större. Det gör ju att när vi pratar variation så måste vi jämföra mindre svenska grejer med större amerikanska. För jag tycker det låter jättekonstigt att säga den amerikanska marknaden är mer varierad när vi vet att den är brutalt dominerad av D&D och "indie-scenen" verkar bara bestå av olika varianter av PbtA-spel...

Men ja alltså jag håller ju med om att det går att hitta fler amerikanska spel än svenska och antagligen är det nog så att vi bara menar olika saker med "variation" men jag köper inte att den svenska marknaden är stagnerad och bara gör bleka kopior av amerikanska spel, har vi inte förresten gång på gång sett hur svenska spel legat högst upp på "most wanted" listor och så?

Sen får vi ju inte glömma att White Wolf är svenskt också så all deras produktion bör ju räknas till de svenska spelen.

(Och den sista om språk var nog kommentar till någon annan eftersom jag inte gjort den skillnaden?)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
      Sen får vi ju inte glömma att White Wolf är svenskt också så all deras produktion bör ju räknas till de svenska spelen.
      Jag ser det snarare som den yttersta formen av att göra varianter av någon annans saker, men så har jag aldrig varit ett särskilt stort WW-fan till att börja med. :)

Hur som helst tycker jag det mer känns som en smaksak, alternativt en fråga om hur insatt en är i den amerikanska eller svenska marknaden. Jag har knappt köpt svenska rollspel alls, förutom senaste tre-fyra åren med Coriolis i ny utgåva. Men amerikanska spel representerar en ofantlig bredd i min spelsamling. Så för mig är "variation" det naturliga svaret.

Men det fina är att du inte behöver hålla med för det!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
        Det gör ju att när vi pratar variation så måste vi jämföra mindre svenska grejer med större amerikanska. För jag tycker det låter jättekonstigt att säga den amerikanska marknaden är mer varierad när vi vet att den är brutalt dominerad av D&D och "indie-scenen" verkar bara bestå av olika varianter av PbtA-spel...
        D&Ds dominans är inte viktig i detta fall.
        Det viktiga är väl originalfrågan om huruvida svenska och engelska spel skiljer sig.
        Jag menar att variationen och bredden finns både i Sverige och USA. Det som är intressant är ju att det finns en spridd gammal myt bland BRP fans i Sverige om att D&D är ett väldigt mekaniskt och icke "rollspelsfrämjande" spel.
        Jag skulle vilja säga att spel från Sverige och USA är tämligen lika. Den upplevda skillnaden är del av en myt. Det man skulle kunna säga är väl att D&D bygger på ett äldre arv - precis som DoD!

Kommentera

Det man skulle kunna säga är väl att D&D bygger på ett äldre arv - precis som DoD!
          Det jag tycker många glömmer är att D&D inte är *ett* spel. Det är allt från Greyhawk vidare till Birthright, Ravenloft, Dark Sun och Planescape. Regelmotorn må vara sitt levelstyrda gamla jag, men nyanserna inom D&D är betydligt större än mellan olika fantasyspel på svenska, skulle jag säga.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Det jag tycker många glömmer är att D&D inte är *ett* spel. Det är allt från Greyhawk vidare till Birthright, Ravenloft, Dark Sun och Planescape. Regelmotorn må vara sitt levelstyrda gamla jag, men nyanserna inom D&D är betydligt större än mellan olika fantasyspel på svenska, skulle jag säga.
            Samt att Basic (BECMI), 3.x, 4E och 5E må vara närbesläktade (fantasy med klasser och levlar), men de ligger inte direkt nära varandra om man tittar på regelmotorn. Hur Advanced, första och andra utgåvan, är ytterligare en eller närbesläktad med någon av de andra får någon annan yttra sig om.

Kommentera

...DnD är ett väldigt mekaniskt och icke rollspelsfrämjande spel.
              Det är måhända en vanlig (miss)uppfattning, men den överensstämmer inte med mina erfarenheter av att spela DnD. Visst, just levelsystemet kan kännas stelt, men det kan också ses som en både bra och intressant begränsning, en morot och en inspirationskälla.

Kommentera

En grej jag mött, i exempelvis illustrationer i Lamentations of the Flame Princess (som i övrigt är ett utmärkt regelverk för OSR), är att det som är provocerande och stötande för en del av amärikanare är ren vardagsmat hos oss. Rentav barnsligt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
                  En grej jag mött, i exempelvis illustrationer i Lamentations of the Flame Princess (som i övrigt är ett utmärkt regelverk för OSR), är att det som är provocerande och stötande för en del av amärikanare är ren vardagsmat hos oss. Rentav barnsligt.
                  Låter väldigt mycket som Game of Thrones. ;)

Kommentera

Språket. Amerikanska rollspel är oftast på engelska.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                      Språket. Amerikanska rollspel är oftast på engelska.
                      Men nu får ni (du och Lukas) väl ge er? Ska man beskriva skillnaden utifrån språket är det mer korrekt att säga att amerikanska spel _inte_ är på svenska.

Skärpning!

Kommentera

Arbetar …
                      X