Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur skiljer sig svenska och amerikanska rollspel åt?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, 05 July 2018, 13.39
21 responses
380 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av anth, Igår, 17.28
14 responses
377 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Papi, 13 June 2018, 23.01
9 responses
281 visningar
0 gillar
Skrattmatch  
Skapad av Henke, Igår, 21.04
6 responses
251 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.14
19 responses
453 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
136 responses
5.056 visningar
13 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.04
4 responses
73 visningar
4 gillar
Lambendil  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
123 responses
2.978 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
19 responses
420 visningar
3 gillar
Johan K
av Johan K
 
Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
11 responses
167 visningar
5 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur skiljer sig svenska och amerikanska rollspel åt?

    Jag har aldrig spelat några utländska rollspel, men jag har fått intrycket av att amerikanska rollspel är mer mekaniska. Att det är levels, större fokus på att samla på sig skatter och ha ihjäl bossar. Och mindre fokus på karaktärsspelande, backstory, spelvärld och komplicerade äventyrskampanjer?

  • #2
    Nja. Utländska rollspel har en fantastisk spännvidd, men väldigt många likställer ”rollspel” med ”D&D” i framförallt USA.

    Kommentera


    • #3
      Som Björn skriver ovan finns det en enorm spännvidd bland amerikanska spel. Som exempel, ett av de spel jag spelat allra mest är Star Wars D6. Där ligger fokus på spelvärlden, färgstarka karaktärer och fartfyllda äventyr snarare än på regelmekanik eller skattjakt.
      Last edited by luddwig; 09 April 2018, 21.14.

      Kommentera


      • #4
        Har inte heller någon jätteerfarenhet (ToC, CoC, Torg, Star Wars D6) av amerikanska spel men jag säger också nja. Sen har man (jag) väl bättre helhetsbild av den svenska scenen än den amerikanska.
        Last edited by Bifur; 09 April 2018, 21.21.

        Kommentera


        • #5
          Sen kan man väl säga (om man nu ska bekräfta fördomen om det spelet) att min bild är att DnD är extremt dominerade i butiksmarknaden i USA. Anekdotiskt, men jag besökte fyra spelbutiker i San José-området i somras och jag överdriver inte om jag säger att 90% av rollspelsutbudet bestod av DnD och Pathfinder.

          Kommentera


          • #6
            Amrikanska spel är oftas på engelska medans svenska är ofta på svenska.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
              Jag har aldrig spelat några utländska rollspel, men jag har fått intrycket av att amerikanska rollspel är mer mekaniska. Att det är levels, större fokus på att samla på sig skatter och ha ihjäl bossar. Och mindre fokus på karaktärsspelande, backstory, spelvärld och komplicerade äventyrskampanjer?
              Jag skulle säga att denna myt är den mest spridda bland Svenska rollspelare. Sedan kan säkert en del av Dungeons & Dragons regler från 70-talet verka "mekaniska" ibland - som tex xp för guld. Det var ju rätt längesedan men myten uppkom säkert där i forntiden :)

              Och i Sverige finns det MASSOR av rätt absurda fördomar om tex levels och att BRP är överlägset alla andra regelsystem.
              Last edited by Caligo; 09 April 2018, 22.27.

              Kommentera


              • #8
                Jag skulle nog säga att variationen är mycket större bland amerikanska spel. Där finns hela spektrumet från superpretentiösa storyspel till grottkräl och allt mittemellan. I Sverige tenderar vi att få olika variationer av ungefär samma spel, med initiativslag, handlingsmekanismer, stridskapitel, och så vidare.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                  Jag skulle nog säga att variationen är mycket större bland amerikanska spel. Där finns hela spektrumet från superpretentiösa storyspel till grottkräl och allt mittemellan. I Sverige tenderar vi att få olika variationer av ungefär samma spel, med initiativslag, handlingsmekanismer, stridskapitel, och så vidare.
                  Nja, det håller jag nog inte med om. Eller ja, jag kan hålla med om att det amerikanska spelen är fler så på så vis går det ju att hitta mer av allt men min känsla är att om vi kollar på variationen som i hur mycket genomsnittsspelet avviker så ligger Sverige rätt bra till.

                  Mellan det abstrakta världsupplösningsspelet "Värmedöd", Shakespearkomedispelet "The daughters of Verona", Filmnoiremulationsspelet "Nerver av stål", grottkrälsspel som "Whitehack", barnfokuserade spel som "Äventyr", till alternativ80-tals retrospel som "Tales from the loop" så skulle jag säga att vi spänner upp ett rätt brett fält av rollspel.

                  På det har vi ett levande fält av "scenarion" inom friform och kammarlajv som i vissa fall nog kan klassificeras som rollspel även i den här bemärkelsen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg
                    Amrikanska spel är oftas på engelska medans svenska är ofta på svenska.
                    Stämmer nog bra. Fast med Fria ligans engelska satsningar så skulle jag gissa att ekonomiskt så är nog snart en majoritet av inkomsterna från svenska rollspel från rollspel som även de är skrivna på engelska. Särskilt om vi snart får räkna in White Wolf till dom dessutom.

                    Kommentera


                    • #11
                      Merparten av det som är intressant och drivande tycker jag kommer på engelska, visst hade vi och de andra nordiska länderna nått riktigt unikt i friformscenen och det där rummet där rollspel och live nästan är samma sak. Men allt spännande efter det drivs av ett globalt samtal på engelska. Det är inte en slump att tex Christian Mehrstam släpper Whitehack på engelska eller att Ligan mer och mer håller på att gå över till att försöka släppa sina spel samtidigt på två språk (och i framtiden då antagligen på engelska först). Det är inte så att det inte görs något intressant på svenska, men globaliseringen har onekligen lätt till att det är på engelska man hittar saker som spränger ens sinne.

                      -

                      Givetvis förstår jag att jag tex inte kan tillgodogöra mig italienska spel som skulle spränga mitt sinne, men det är ju ganska mycket av min poäng.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

                        Nja, det håller jag nog inte med om. Eller ja, jag kan hålla med om att det amerikanska spelen är fler så på så vis går det ju att hitta mer av allt men min känsla är att om vi kollar på variationen som i hur mycket genomsnittsspelet avviker så ligger Sverige rätt bra till.

                        Mellan det abstrakta världsupplösningsspelet "Värmedöd", Shakespearkomedispelet "The daughters of Verona", Filmnoiremulationsspelet "Nerver av stål", grottkrälsspel som "Whitehack", barnfokuserade spel som "Äventyr", till alternativ80-tals retrospel som "Tales from the loop" så skulle jag säga att vi spänner upp ett rätt brett fält av rollspel.

                        På det har vi ett levande fält av "scenarion" inom friform och kammarlajv som i vissa fall nog kan klassificeras som rollspel även i den här bemärkelsen.
                        Det blir konstigt och snedvridet att ta upp några pyttesmå supernischade spel som bevis på att svenska rollspel är mer varierande eller mer "rollspelsfrämjande". Detta är ju en del av myten om de svenska rollspelen.

                        I Sverige har det skapats en del hyfsat nyskapande och välproducerade spel de senaste åren men merparten av Svenska spel historiskt är i mångt och mycket kopior av amerikanska spel (oavsett om det är BRP, OSR, tärningspölar, kortbaserade eller D&D-derivat). Drakar och Demoner, Eon, Mutant, Neotech, Saga, Fantasy! etc.

                        Huruvida ett spel släpps på engelska eller svenska är väl inte jätteintressant i diskussionen - det viktiga är väl här var det skapats någonstans.
                        Last edited by Caligo; 10 April 2018, 10.01.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                          Mellan det abstrakta världsupplösningsspelet "Värmedöd", Shakespearkomedispelet "The daughters of Verona", Filmnoiremulationsspelet "Nerver av stål", grottkrälsspel som "Whitehack", barnfokuserade spel som "Äventyr", till alternativ80-tals retrospel som "Tales from the loop" så skulle jag säga att vi spänner upp ett rätt brett fält av rollspel.
                          Coola hobbyprojekt är inte samma sak som att spelen har en marknad, vill jag mena. Att vi sedan tar efter de amerikanska trenderna i Sverige är ju en annan sak - i slutänden har fortfarande de flesta svenska spelen grundegenskaperna och stridskapitlen kvar. ;)

                          Kommentera


                          • #14
                            Amerikanska rollspel är ofta alldeles för pratiga. Som om de fick betalt per ord eller nått.

                            Något som eventuellt stämmer. I varje fall var det min en av mina högskoleläraraes svar på varför amerikanska läroböcker alltid var så jäkla tjocka.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                              Amerikanska rollspel är ofta alldeles för pratiga. Som om de fick betalt per ord eller nått.

                              Delar också denna uppfattning och jag tror det i stort sett är bekräftat, åtminstonde i alla produkter som använder frilansare. Jämför man core-books på amerikanska spel jämfört med de svenska tycker jag mig även se att de generellt är mycket tjockare med text. Såklart är detta mer generellt då det finns amerikanska rollspel som är tighta och svenska som är pladdriga (EON t ex uppfattar jag som pladdrigt).

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X