Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag behöver hjälp!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
48 responses
1.160 visningar
1 gillar
Dimfrost  
Skapad av Henke, Igår, 15.51
15 responses
372 visningar
2 gillar
Dimfrost  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
10 responses
446 visningar
6 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Snow, Igår, 11.25
1 response
66 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
14 responses
212 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av .113, Igår, 20.03
7 responses
107 visningar
0 gillar
Inkognito  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
3 responses
62 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
30 responses
946 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Bifur, 26 August 2018, 14.17
5 responses
205 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
28 responses
1.136 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Jag behöver hjälp!

    Hej, alltså... jag behöver hjälp! Jag ska för första gången rollspelsleda. Vi som ska spela har (typ) aldrig spelat förrut och tja... kvaliten behöver väl inte vara så jättebra, om vi säger så. Hursomhelst... jag blev vald av anledningen "Du skriver ju så himla bra! Dessutom... du har ju rollspelat någon gång med din brorsa, va?" (Det är en STOR skilland att spela med brorsan). Så nu sitter jag här och ska skriva ett äventyr! Och jag massor med saker! Hur skriver man? Ska jag skriva typ. "Barden avslutade sin sång och gick ner från den stora scenen av trä som stog mitt i rummet" eller ska jag bara låta spelarna sköta sitt? Lyssna på deras samtal och sen bara hoppa in med någon skurk? Hur mycket ska man göra? Bara gåtor och monster, eller miljöbeskrivningar? Behövs bakgrundshistoria eller ska de upptäcka det själv? Jag skulle vara jätte, jätte tacksam om någon skulle kunna länka egetskrivet äventyr så jag kan läsa igenom! (Det här blev ganska långt inlägg...)

    //Tack på förhand! :)

  • #2
    Har du redan något spelsystem? Annars hade rekommenderat att investera i nåt nybörjarvänligt rollspel, kanske t.ex. Hjältarnas Tid. Där får man mycket tips och vägledning. Annars är du inne på ett bra spår med att ta en titt på ett bra färdigt äventyr.

    Sen en del av sakerna du frågar om har nog inget riktigt svar. Om SL ska styra upp mer eller om spelarna ska vara mer fria att göra lite vad som helst är t.ex. olika mellan olika spelstilar. Generellt sett verkar de flesta spelare dock uppskatta att få göra meningsfulla val - alltså att de faktiskt kan komma på en egen plan och göra saker på sitt eget sätt, och inte följa precis den väg genom problemen och farorna som SL tänkt ut.

    Kommentera


    • #3
      Här finns oxå mycket bra tips, en liten mini-dungeon kanske inte är så dum som startpunkt faktiskt.
      http://thealexandrian.net/gamemastery-101

      Kommentera


      • #4
        Jag ska faktiskt använda mig av Hjältarnas Tid 😉. Detta ska dock vara ett lite längre äventyr där vi ska... introducera några nya till rollspel 😂. Ska kolla in länken lite mer, verkar användbar! Tack!

        Kommentera


        • #5
          Jag kanske prövar på några andra först...

          Kommentera


          • #6
            Är svårt att veta i förväg hur mycket spelarna kommer sköta sitt. Mitt tips till första speltillfället är att skriva hyfsat mycket så du kan fylla ut om spelarna själva inte "driver" spelandet så mycket. Be dem komma på egna bakgrundshistorier till sina karaktärer. Gör gärna det innan spelkvällen så kan du kanske hitta användbar info därifrån som kan starta äventyr eller bli intressant.

            Är ibland svårt att hitta rätt balans i strider första gången så var beredd att lägga till eller ta bort hot under spelets gång så det inte blir alldeles för svårt/lätt.

            Kommentera


            • #7
              Zonks fråga är klart relevant: Vilket spelsystem tänker du använda? Om du inte redan valt spelsystem föreslår jag Fantasy! OSG. Det är regellätt och det finns en drös scenarion som är enkla att sätta sig in i och spelleda. Hojta till om du vill att jag ska skicka över några till dig.

              Edit: Ser nu att du svarat på Zonks fråga. Hjältarnas tid har jag dålig koll på, men jag återkommer eventuellt med några konkreta spelledartips lite senare.
              Last edited by luddwig; 08 April 2018, 20.32.

              Kommentera


              • #8
                Det kanske var lite otydligt ovan, men vi har valt Hjältarnas Tid som spelsystem, men du kan gärna skicka över något scenario, de är nog hjälpsamma vilket som! 🙂

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av HiThere Visa inlägg
                  Jag ska faktiskt använda mig av Hjältarnas Tid 😉. Detta ska dock vara ett lite längre äventyr där vi ska... introducera några nya till rollspel 😂. Ska kolla in länken lite mer, verkar användbar! Tack!
                  Senast jag skulle introducera nya spelare till rollspel, körde jag en kort, lagom crazy dungeon. Jag såg till att alla ville åt något från dungeonen (en magisk dolk eller sin kidnappade mamma eller..) och jag såg till att de evt inte skulle komma helt överens (kultisten ville döda någon med dolken efter att han hittat den, halvdemonen smög omkring och åt upp alla lik när ingen tittade, osv). Det blev riktigt kul! Samtidigt tänker jag att när du nu är ny själv, skala ner. Kör inte jättestort från början, utan kör istället något skitkort, kör en dungeon full av fantasy-klyschor som ni spelar igenom på en kväll eller max två. Sen ser du vad som funkat, och vad som inte funkat. Sen bygger du nåt nytt. Dungeon är som form väldigt välfungerande, och det är såklart så att folk ofta vill ha variation efter att man kört ett antal stycken. Men det är ett väldigt starkt och enkelt sätt att börja.

                  Sen när du är van vid det, ta nästa steg. Kolla på mer öppna grejer. Om du får tag på Döda Skogen verkar det vara ett jäkligt kul äventyr t.ex., med en rätt annorlunda stil än standard-dungeonen. Till gamla Drakar och Demoner från 80-talet. Ersätt monsters egenskaper med nåt motsvarande från Hjältarnas Tid. Men gör det när du blivit lite varm i kläderna!

                  Kommentera


                  • #10
                    (Det kan oxå vara en kul grej att prata med spelare och ge dem förslag på bakgrunder eller rentav rollpersoner. Om det ska vara kort är det väldigt roligt om en RP är häxjägare undercover, och en annan är nekromantiker (men med lite andra attackbesvärjelser oxå) i förklädnad. Det fungerar såklart sämre om gruppen ska hålla ihop länge, men det är nog inte fel att se de första äventyren och RPna som ganska expendable).

                    Kommentera


                    • #11
                      Då blir det kanske en dungeon då! Behövs nog inte allt för mycket förberedning då?

                      Kommentera


                      • #12
                        Det här tycker jag är ett enkelt och mysigt litet scenario.

                        Kommentera


                        • #13
                          Kolla in Alexandrian (länk ovan) och följ instruktionerna för 5 room dungeon, IMO. Finns under första rubriken, http://thealexandrian.net/wordpress/...e-beginning-dm

                          Goblin Punch har en bra Dungeon Checklist oxå. https://goblinpunch.blogspot.se/2016...checklist.html

                          En sak, tänk på flaskhalsar. Om du gör nåt skitsvårt, t.ex. ett pussel, se till att det är optional, inte ett måste för att komma framåt. Det är kul med lite olika rutter oxå. Spelarna kanske ser skeletten stå i givakt i tunnel A, men å andra sidan ser tunnel B väldigt trång och blöt ut.. och det luktar inte bra där.

                          Kommentera


                          • #14
                            Tack för alla tipsen! Jag börjar få några idéer, allting kanske inte går fel ändå... 😉

                            Kommentera


                            • #15
                              Bra val att spela med Hjältarnas tid. Introäventyret i starthäftet är tydligt och solitt och du kan gärna börja där. Det tar er 1-2 spelmöten och så introduceras regelsystemet för alla spelare. Fast ni kanske redan har spelat det? Om inte är det ett bra ställe att börja. HT-regelboken har också ett riktigt bra spelledarkapitel som du kan läsa igenom för att få hjälp i att spelleda och skriva äventyr. Lycka till!

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X