Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Trudvang Chronicles

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 16.18
12 responses
167 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
7 responses
387 visningar
1 gillar
jascon
av jascon

Skapad av Huggsnok, 16 April 2018, 17.27
2 responses
375 visningar
4 gillar
Huggsnok  
Skapad av Krille, Idag, 11.40
2 responses
132 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
76 responses
2.293 visningar
2 gillar
Dimfrost  
Skapad av anth, Idag, 12.03
1 response
85 visningar
2 gillar
God45
av God45

Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
25 responses
402 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
5 responses
330 visningar
5 gillar
CapnZapp  
Skapad av jascon, Idag, 11.00
0 responses
103 visningar
2 gillar
jascon
av jascon

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
10 responses
450 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Öh, eftersom trådskaparen faktiskt efterfrågade erfarenheter av TC och ingen annan verkar ha gjort annat än att bläddra i böckerna och irriterat sig på andra versioner av RM:s rollspel så kanske det är dags för någon som faktiskt har spelat TC att kommentera.

Jag har precis börjat spelleda TC, men har konverterat de regler och fördjupningar som behövs för att spela kroppsdelpoäng, som verkar funkar bra. Mina preliminära tankar kan sammanfattas såhär:

1. Den nya färdighetsmotorn med Skills/disciplines/specialities är en enorm förbättring från DODT(det enda DoD-version som jag har erfarenhet av sedan tidigare), och det är ett system som jag föredrar gentemot t.ex D&D5E. Detta nya system balanserar upp vissa problem och obalanserade sätt att utveckla sin karakatär som jag tyckte DoDT hade, t.ex att de olika färdigheterna var lite inkonsekvent breda eller supersnäva.

Vid vår första spelkväll var hade vi en gammal DoDT-veteran och två som aldrig spelad något DoD-system tidigare runt bordet. Veteranen fann sig direkt med de nya reglerna och "nybörjarna" lärde sig grunderna ganska fort, jag tyckte inte jag behövde hålla någons hand.

2. Detta är det första systemet som jag spellett på egen hand, och det är förståss möjligt att jag "Inte vet bättre" p.g.a detta, men jag tycker inte det har känts speciellt bökigt, speciellt med tanke på att jag har valt att öka komplexiteten genom att lägga till delar av det äldre regelsystemet som jag saknade.

Det som kan kännas övermäktigt i början är vid karaktärsskapandet, när man ska lista ut hur mycket det kostar att uppgradera olika färdigheter och vilka nivåer av disciplines och specialities som är mest kostnadseffektivt, men med en väl påläst SL så tror jag det kan gå ganska bra (det var inte jag när vi skapade karaktärer). Det finns också fansidor på internet som gör det otroligt mycket enklare att hålla koll på hur mycket experience man använt och vad det kostar.

3. Böckerna är snyggt designade, och världen Trudvang står fortfarande som starkt som min absoluta favoritvärld i fantasy. Andra har kommenterat mycket negativt om korrekturen, och där kan jag väl hålla med om att det lyser igenom en del svengelsk meningsuppbyggnad, men tycker personligen inte det har varit ett problem att läsa. Det är iaf inte "oerhört dåligt", och personligen inte en dealbreaker för mig.

Eftersom det verkar finnas en mycket negativ inställning till RM:s regelsystem och jag uppenbarligen är i minoritet som tyckte om att spela DoDT så tänkte jag väl passa på att slänga ut en egen fråga, vad är det ska man använda sig av istället som också använder sig av något som påminner om Stridskapacitet och kroppsdelpoäng?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av illspecko Visa inlägg
      Stridskapacitet
      Av ren nyfikenhet, hur fungerar det i TC?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Av ren nyfikenhet, hur fungerar det i TC?
        Nästan precis som i DoDT, man får SP av färdigheten Fighting och diverse Discipliner och specialities. Kategorierna för olika typer av SP är lite mer finfördelad nu, och var en sak som jag först trodde skulle vara lite onödigt bökigt, men det har inte kännts av alls när vi spelat. Rollpersoner och monster har ungefär samma nivåer av SP som i DoDT.

Kommentera

Nästan precis som i DoDT, man får SP av färdigheten Fighting och diverse Discipliner och specialities. Kategorierna för olika typer av SP är lite mer finfördelad nu, och var en sak som jag först trodde skulle vara lite onödigt bökigt, men det har inte kännts av alls när vi spelat. Rollpersoner och monster har ungefär samma nivåer av SP som i DoDT.
          Jag har inte spelat Trudvang så om du ids, förklara gärna regelmekaniken helt kort.

Kommentera

Jag har inte spelat Trudvang så om du ids, förklara gärna regelmekaniken helt kort.
            Förenklat så får man en pool av stridspoäng att använda på din runda för att göra attacker, pareringar, förflyttning och handlingar under din runda.
            Så om din krigare har t.ex 20 SP, så kan han välja att använda 15 sp till att göra en attack, och måste slå 15 eller under för att lyckas med denna. Resterande 5 SP kan antingen användas till en till attack, eller att spara dessa SP till att parera ifall du blir attackerad. Så ifall något lyckats men sin attack mot dig senare i rundan så slår du på 5 eller mindre för att lyckas parera. Om du inte har kvar SP kan du inte parera.

Hur mycket SP man kan lägga på en attack bestäms av dina färdigheter, så du kan ha t.ex 10 fria SP, att lägga hur du vill samt 10 SP låsta till olika handlingar, t.ex 4 SP i Armed combat, 4 SP i Two weapon fighting osv osv.

Kommentera

Eftersom det verkar finnas en mycket negativ inställning till RM:s regelsystem och jag uppenbarligen är i minoritet som tyckte om att spela DoDT så tänkte jag väl passa på att slänga ut en egen fråga, vad är det ska man använda sig av istället som också använder sig av något som påminner om Stridskapacitet och kroppsdelpoäng?
              Låter som att Fantasy täcker stridskapacitet rätt väl. Dock saknas kroppsdelspoäng. Kan möjligen husreglas in rätt enkelt beroende på hur komplexa regler man vill ha.

Men en anledning till att folk inte gillar DoDT kan ju vara att de inte gillar just stridskapacitet och kroppsdelspoäng ;)
              Last edited by Rymdhamster; 25 April 2018, 11.14.

Kommentera

@illspecko. Tack för beskrivningen. Intressant att höra hur Riotminds utvecklat sina regler efter DoD6, som är det sista jag testat. Dock låter det nya systemet alldeles för pilligt för min smak.

Och som Rymdis säger, det påminner om stridstärningarna i Fantasy! OSG, men där är det pölar av T6:or.
                Last edited by luddwig; 25 April 2018, 11.16.

Kommentera

Tack för beskrivningen. Intressant att höra hur Riotminds utvecklat sina regler efter DoD6, som är det sista jag testat. Dock låter det nya systemet alldeles för pilligt för min smak.
                  Det förstår jag! Men i praktiken så tänker man ju inte så mycket på det; spelare och SLP:er BÖR ha förberett färdiga stridshandlingsalternativ (Det finns en specifik ruta för detta på karaktärsbladet), så man kan t.ex ha en färdig fördelning av SP för en "reckless attack"-runda där man lägger allt krut på flera attacker, en sekvens där man börjar med en tung parering och det som blev över till en attack, en "försiktig attack"-runda där man gör en ganska säker attack och sparat ganska mycket till pareringar. Lite förberedelse gör att man inte behöver sitta och kalkylera SP varenda runda.

Rymdhamster: okej, så det är ett system som du började använda istället för DoDT/TC för att du tyckte det var bättre? Vad finns det mer för fördelar med Fantasy?

Kommentera

Rymdhamster: okej, så det är ett system som du började använda istället för DoDT/TC för att du tyckte det var bättre? Vad finns det mer för fördelar med Fantasy?
                    Jag har aldrig använt DoDT, det enda som intresserat mig med det spelet är bilderna.

Fantasy! är ett lättförståerligt, lättmoddat, regellätt rollspel.

Kommentera

Det förstår jag! Men i praktiken så tänker man ju inte så mycket på det; spelare och SLP:er BÖR ha förberett färdiga stridshandlingsalternativ (Det finns en specifik ruta för detta på karaktärsbladet), så man kan t.ex ha en färdig fördelning av SP för en "reckless attack"-runda där man lägger allt krut på flera attacker, en sekvens där man börjar med en tung parering och det som blev över till en attack, en "försiktig attack"-runda där man gör en ganska säker attack och sparat ganska mycket till pareringar. Lite förberedelse gör att man inte behöver sitta och kalkylera SP varenda runda.
                      Det där låter väldigt mycket som deras sista regelmotor på svenska, DoDT i lådan. Jag spelade med den ett halvår eller så och tyckte det var alldeles för mycket micro management i förhållande till vad man fick ut av det. Har du någon koll på äldre versioner av Trudvang och kan kommentera skillnaden mellan dem och TC?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Det där låter väldigt mycket som deras sista regelmotor på svenska, DoDT i lådan. Jag spelade med den ett halvår eller så och tyckte det var alldeles för mycket micro management i förhållande till vad man fick ut av det. Har du någon koll på äldre versioner av Trudvang och kan kommentera skillnaden mellan dem och TC?
                        Som jag skrev längre upp i tråden har jag bara spelat DoDT och TC, och att det är praktiskt taget samma system. Kan inte säga hur det skiljer sig från DoD6. Sättet man ökar sin SP är nu baserat på TC:s Skills/Disciplines/Specialities-träd istället för DoDT:s Färdighet/Fördjupning.

Tycker som sagt själv inte det är för mycket micro-management, speciellt inte om man redan har färdiga sekvenser för hur man disponerar SP nedskrivet. T20 för att lyckas med attacken, målet kan slå T20 för att parera, sen T20 och T10 för att se var och hur hårt man träffar. Tycker man inte om att slå flera tärningar är detta förståss inte så kul, men jag tycker personligen att de olika stridsaspekterna attack-parera-kritiska skador gör strid mycket mera tillfredsställande än t.ex D&D5E.

Kommentera

Öh, eftersom trådskaparen faktiskt efterfrågade erfarenheter av TC och ingen annan verkar ha gjort annat än att bläddra i böckerna och irriterat sig på andra versioner av RM:s rollspel så kanske det är dags för någon som faktiskt har spelat TC att kommentera.
                          Verkligen! Det var väldigt mycket åsikter från folk som aldrig spelat TC!
                          Hade någon frågat efter tips till Coriolis och bara fått svar från folk som har bläddrat lite i Må0 så hade folk irriterat sig på alla oväsentliga kommentarer. Men nu är det Riotminds så fritt fram att sparka. typ. Jag tycker det är konstigt. Folk får helt klart tycka vad de vill om RM men jag tycker det är osjysst mot personen som frågar i OP...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Drelis Visa inlägg
                            Men nu är det Riotminds så fritt fram att sparka. typ. Jag tycker det är konstigt. Folk får helt klart tycka vad de vill om RM men jag tycker det är osjysst mot personen som frågar i OP...
                            Det har varit en relativt lugn och hjälpsam tråd annars, just för att röra RMs produkter och vara på det här forumet =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                              Det har varit en relativt lugn och hjälpsam tråd annars, just för att röra RMs produkter och vara på det här forumet =)
                              avd "Allt är relativt", eller ;-)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Drelis Visa inlägg
                                avd "Allt är relativt", eller ;-)
                                Ja precis. Det var därför jag använde ordet "relativt" =)

Det här forumet innehåller flera av RMs största kritiker, och inte särskilt många fans (om ens några). Att fråga vad folk tycker om RMs produkter på det här forumet är lite som att gå in på en av republikanernas kampanjmöten och fråga vad de egentligen tycker om obamacare.

Det här är gammalt groll som går typ, femton år tillbaka i tiden. Om inte ännu mer.

Kommentera

Arbetar …
                                X