Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Trudvang Chronicles

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rangertheman, 10 April 2018, 11.43
4 responses
108 visningar
4 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
2 responses
145 visningar
6 gillar
Mekanurg  
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
22 responses
364 visningar
1 gillar
Platon
av Platon

Skapad av Platon, Idag, 11.58
0 responses
12 visningar
1 gillar
Platon
av Platon

Skapad av luddwig, Igår, 20.37
7 responses
160 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
220 responses
9.441 visningar
17 gillar
God45
av God45

Skapad av ragngand, Idag, 09.37
1 response
58 visningar
0 gillar
Magnus Seter  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
251 responses
8.907 visningar
10 gillar
kloptok
av kloptok

Skapad av God45, Igår, 15.30
1 response
149 visningar
8 gillar
God45
av God45

Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
72 visningar
1 gillar
ripperdoc  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag har bläddrat i böckerna på Spel & Sånt. Säga vad man vill om RM, men snygga böcker gör de i varje fall. Det ska dock mycket till om jag skulle lägga några pengar på produkterna.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
      Jag har bläddrat i böckerna på Spel & Sånt. Säga vad man vill om RM, men snygga böcker gör de i varje fall. Det ska dock mycket till om jag skulle lägga några pengar på produkterna.
      Vad är det som är dealbreaker för dig?

Kommentera

Riotminds gör snygga böcker, men de skriver oerhört dåligt (extra dåligt på engelska!) och de gör oerhört dåliga regler. Det har de ingen som helst insikt i själva heller, så de tar inte in den hjälp de hade behövt. Därför är deras grejer rätt oanvändbara, tyvärr. Numera är allt dessutom taffligt layoutat (en gång i tiden hade de Dante till sådant, och då var det förstås bra).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dimfrost Visa inlägg
          Riotminds gör snygga böcker, men de skriver oerhört dåligt (extra dåligt på engelska!) och de gör oerhört dåliga regler. Det har de ingen som helst insikt i själva heller, så de tar inte in den hjälp de hade behövt. Därför är deras grejer rätt oanvändbara, tyvärr. Numera är allt dessutom taffligt layoutat (en gång i tiden hade de Dante till sådant, och då var det förstås bra).
          Detta är sammanfattar ungefär vad jag tycker med. Deras stämningstexter och bilder är det som är värt något, övriga texter och regler är undermåliga.

Jag har inte spelat deras äventyr men har förstått att det är väldigt varierande kvalite, stora delar av Svarta Solen-kampanjen verkar näst intill ospelbara. Dock finns det en hel del fan-material som kan vara värt att titta på.

Det som fick mig att tröttna helt på RM (utöver det ovan) var deras ständiga byte av regler, det känns som de betraktar sina regler som ett ständigt WIP.

Kommentera

Jag har efter DoD Retro-kickstartern totalt tappat allt förtroende för RM. Det var ett par bra äventyr med, men reglerna var .. ja. Andas djupt och räkna till T20. Eller nåt. Sen var det en del ganska irriterande tryckfel oxå, som det aldrig gjordes något åt. Istället skeppades böcker med saknade / malplacerade sidor. För ytterligare genomgång hänvisar jag till tråden nån länkade till ovan.

Så när nån säger Riotminds, tänker jag typ How About No..

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
              Vad är det som är dealbreaker för dig?
              Kvalitetsbristerna och språket

Kommentera

Jag tror inte man ska döma Trudvang efter DoD Retro. Det senare var en tämligen ogenerad cash grab, Trudvang får jag intrycket av att RM genuint bryr sig om.

Kommentera

Låt mig tillägga; alla säger att de gör snygga produkter. Må så vara. Retro hade ju fantastiska illustrationer av Egerkrans. Men Trudvang Chronicles är, även estetiskt, en av de MINST tilltalande produkter jag någonsin haft vanäran att hålla i min hand. Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk hela tiden hävdar att den är snygg. Bilderna är fina, men det är ju till 95% gamla bilder vi redan sett. Men hela trycket, layouten och fonten är KATASTROFAL. Det är skrivet med stort radavstånd, glassigt tjockt vitt papper och icke-stämningsfullt rakt av. Det är, totalt sett, inte snygga rollspelsböcker. 0 känsla i dem. Så inte ens det argumnetet håller för T chronicles tyvärr...
                  Last edited by Platon; 09 April 2018, 07.29.

Kommentera

Platon: är det Trudvang Chronicles som ser ut så? Jag har egentligen bara sett DoD6 (den reviderade) och Jorges Bestiarium, och de är ju faktiskt snygga på riktigt.

Kommentera

Ja, dom var skitsnygga. Men Trudvang C är kanske dem tråkigaste layoutade rollspelsbok jag sett på 20 år.

Edit; la till ”chronicles” i inlägget.

Kommentera

Efter att ha läst om några av de gamla böckerna ser jag inte Trudvang på samma positiva sätt längre. Nu pratar jag om de gamla, gamla som kom till DoD6+, inte till TC. Som jag förstår det är flera av dem översatta rakt av med endast mindre uppdateringar (Vildhjarta tex, Osthem var på kicken nyss) och borde vara någorlunda relevant ändå.

Jag är skeptisk till sättet de presenterade info på. Jorges var fantastiskt och jag skulle inte bli förvånad om den och ZZ tittade på varandra en hel del när de skrevs, så lika de är i strukturen. Men Osthem, tex. är inte bra skriven. Idéerna de förmedlar är skitcoola, men texten är för tung och lång och svårnavigerad, saknar register och viktiga saker om världen kan gömma sig mitt inne i en paragraf som är en och en halv sida lång. I liten text.

Systemet har jag medvetet lagt åt sidan, när jag spelar i Trudvang kommer jag använda Hjältarnas Tid istället.

Men det här var inget jag tänkte på när jag spelade Trudvang på gymnasiet. Då såg jag rakt igenom problemen och njöt av känslan av Trudvang. Det finns i mitt tycke inte en enda svensk fantasyvärld som har en så tydlig identitet där man kan peka på "Trudvang" vs "icke-Trudvang". Det är otroligt mycket bra värld i de där böckerna. Men för att komma åt dem måste man i vuxen ålder ha rejält med tid och ork att ta sig igenom träiga texter. Själv har jag inte det längre. Tyvärr.

För att spela i Trudvang har jag skaffat mig Vildhjarta och konstboken. Det räcker, tror jag. TC är jag inte sugen på, men kanske skaffar en konstbok som bygger på den utgåvan om de släpper en sådan.

Kommentera

Skaffade nyligen monsterboken till Trudvang Chronicles. Statsen ser ut att vara semi-kompatibla med gamla DoD:Trudvang boxen. Men några regelböcker blir det nog aldrig från Riotminds igen för min del.

Nya monsterboken Jorgi´s Bestiary är en trevlig bok att bläddra i på bilderna. Rent fysiskt är av god kvalitet och verkar rätt robust. Dock tryckt på glansigt papper och har inte alls samma mysiga känsla som det mer robusta pergamentliknande bakgrunden i gamla versionen. Mycket text som beskriver varelserna har kortats ned vilket jag är lite kluven till. Det ger ett lite spartanskt intryck. Ogillar att man bara återanvänt omslaget från Likstorm. Inga bilder av Bergting men det var väntat. Finns ett par väldigt fina bauerska fyrfärgsbilder.
                          Last edited by Botulf; 10 April 2018, 00.19.

Kommentera

Ja, jag tycker att den här bristen på självinsikt (att tex inte bry sig om att man gör sexistiska äventyr och dåliga regler) och oviljan att vara tillmötesgående mot sina fans (som att inte hålla saker i produktion, och därmed trissa upp andrahandsvärdet) är så satans osympatisk. De har en stor skara hängivna fans som de inte verkar uppskatta över huvud taget, som om det vore en självklarhet att deras produkter säljer.

Som sagts tidigare: de har knutit an till fruktansvärt talangfulla konstnärer men mer än så har de inte. Utan illustrationerna har de noll (i mitt tycke). Jag tycker Trudvang som koncept är intressant (fornnordisk järnålder med massa mytologi) men att just läsa Bergquists tolkning av detta är jag väldigt ointresserad av.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Platon
                              Bilderna är fina, men det är ju till 95% gamla bilder vi redan sett.
                              Trudvang Chronicles är skrivet på engelska med en tilltänkt publik som till stor del inte sett bilderna innan.

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal
                              Jag har egentligen bara sett DoD6 (den reviderade) och Jorges Bestiarium, och de är ju faktiskt snygga på riktigt.
                              Håller med om att det är riktigt snygga böcker! Deras dåvarande formgivare Dan Algstrand (mer känd som Dante och mindre känd som Hipster Pokémon) gjorde ett kanonjobb och satte en ny standard för hur rollspelsböcker ska se ut. Nuförtiden har de andra formgivare och Dante har gjort andra ännu snyggare böcker såsom Äventyrsspelsboken.

---

Sen tror jag att formgivningsfrågan kompliceras lite av att folk lägger in olika i vad som är bra formgivning. Det antyds här i tråden (och på andra ställen för den delen) att det finns de som kopplar ihop att snygga bilder per definition innebär snygg layout. Å andra sidan finns det en massa saker som formgivningsexperter (och wannabes) bryr sig om som inte vanligt folk lägger samma vikt vid. "Alla" kan se att en bild är snygg, men långt ifrån alla bryr sig nämvärt om avstånd mellan rubrik och brödtext, avstavningar samt skillnaden mellan binde- och tankstreck.

Kommentera

[…] (en gång i tiden hade de Dante till sådant, och då var det förstås bra).
                                Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                                Jag har egentligen bara sett DoD6 (den reviderade) och Jorges Bestiarium, och de är ju faktiskt snygga på riktigt.
                                Ursprungligen skrivet av avatarex Visa inlägg
                                Håller med om att det är riktigt snygga böcker! Deras dåvarande formgivare Dan Algstrand (mer känd som Dante […]) gjorde ett kanonjobb och satte en ny standard för hur rollspelsböcker ska se ut. Nuförtiden har de andra formgivare och Dante har gjort andra ännu snyggare böcker såsom Äventyrsspelsboken.
                                Aww, you guys!

Kommentera

Arbetar …
                                X