Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Trudvang Chronicles

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Igår, 10.55
15 responses
311 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Wasabi, Igår, 12.10
1 response
83 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
243 responses
8.758 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av God45, Idag, 15.30
0 responses
29 visningar
2 gillar
God45
av God45

Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
26 responses
436 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Mekanurg, Idag, 12.02
1 response
76 visningar
5 gillar
obak
av obak

Skapad av Lupus Maximus, 02 April 2018, 20.00
9 responses
131 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.21
55 responses
582 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.15
11 responses
181 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Nässe, 08 April 2018, 21.48
86 responses
1.967 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Trudvang Chronicles

Hej på er!

Är det nån/några här som har erfarenhet av detta spel och kan berätta om det? Jag har sett det, men vet väldigt lite.

Jag har ingen erfarenhet av Trudvang Chronicles men däremot av DoD 6 samt DoD Retro (även de gjorda av Riotminds) och min uppfattning är att böckerna är mycket snygga men reglerna bristfälliga och innehållet i övrigt av mycket varierande kvalitet. Min känsla är också att rätt många här på forumet instämmer i den bedömningen och föredrar andra spel.

Kommentera

Synd... de verkar ha ett enormt stöd om man kollar på den crowdfounding de gjort.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ManU77 Visa inlägg
        Synd... de verkar ha ett enormt stöd om man kollar på den crowdfounding de gjort.
        Andra länder verkar ha varit väldigt intresserade av sveriges rollspel på senare år, en våg RM surfade fint på. Jag hoppas bara att Trudvang Chronicles inte kommer sabba det :)

Det sagt så råder det historiskt sett visst "ont blod" mellan många medlemmar på detta forum och RM, och omdömmen du kan tänkas få härifrån kommer sällan vara ofärgade av detta.

Överlag jäkligt snygga bilder, däremot. Hade de släppt en artbook hade jag köat för att köpa.

Kommentera

I väntan på att någon som faktiskt har koll på Trudvang Chronicles skriver här i tråden kan du ju ta en titt på diskussionen som är länkad nedan, där diverse forumiter diskuterar Riotminds DoD Retro.

http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...h-demoner-2016

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
            Överlag jäkligt snygga bilder, däremot. Hade de släppt en artbook hade jag köat för att köpa.
            De släppte väl en som hette The Art of Trudvang? Eller minns jag fel?

Kommentera

https://www.kickstarter.com/projects...rt-of-trudvang

De släppte ju en för några år sedan, tyvärr kickstarter exclusive. Tyvärr på engelska. Tyvärr på glansigt papper. Tyvärr med märkliga layoutval. Men den finns iaf. Antar att den är svår att komma över dock.

Kommentera

Såg det engelska spelet på SFbok häromdan.. bläddrade bara, såg ok ut. Men har inte läst texten, naturligtvis.

Kommentera

Ont blod mot RM är inte enbart här, ska sägas. I Bräd- & Rollspelsforum på facebook (en grupp som heter så, inte såna forum i allmänhet) har frågan "vad har folk emot Riotminds egentligen?" lyfts flera gånger. Svaren tenderar alltid vara desamma, och likaså finns det alltid några stycken som hugger tillbaka och menar på att "det bara är gnäll".

De har otroligt snygga produkter, och en stor fanskara som tycker om det de gör. Sen finns det också många som upplever att det är mycket hype och lite verkstad som är det genomgående temat i deras grejer; att kvaliteten utöver illustrationer är undermålig framförallt i förhållande till vad som lovats (de har en tendens att använda superlativ när de pratar om kommande grejer).

Men det är otroligt snygga grejer, och de har en stor skara fans som antingen inte ser, eller inte bryr sig nämnvärt om sånt som vissa andra klagar över. Vilken kategori du skulle tillhöra är svårt för någon annan att sia om :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

De släppte väl en som hette The Art of Trudvang? Eller minns jag fel?
                    Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg

https://www.kickstarter.com/projects...rt-of-trudvang

De släppte ju en för några år sedan, tyvärr kickstarter exclusive. Tyvärr på engelska. Tyvärr på glansigt papper. Tyvärr med märkliga layoutval. Men den finns iaf. Antar att den är svår att komma över dock.
                    Jupp. Missade tyvärr den :(

Kommentera

Jupp. Missade tyvärr den :(
                      Jag har den. Den gick på 1200+frakt i begagnat skick. Nog inte värt det priset, men ursprungliga kickstarter-priset hade väl varit okej.

Kommentera

Jag älskar världsböckerna till Trudvang, det vill säga de tre som släpptes på Svenska och beskrev Vastmark, Osthem och Mittland. Om de har översatt rakt av i de engelska ”Trudvang Chronicles” så lär det vara lika stämningsfulla och intressanta. Dock så är reglerna väldigt sällan/aldrig vidare bra.

Jag ser de svenska Trudvang världsböckerna som min värld att Spelleda när jag villa ha mörk, gritty fantasy som utspelar sig i en folkvandringstidsliknande miljö. Folkslag inspirerade av kelter, germaner, vikingar, ryttarfolk och mycket annat häftigt passar mig utmärkt. Så än en gång, är Trudvang Chronicles samma sak fast på engelska så är det värt att köpa enbart för spelvärlden.

Kommentera

Intressant. Hoppas någon kan beskriva spelmekaniken lite. Det jag fått till mig hittills är att bilderna är riktigt bra och att känslan i spelvärlden är bra. Mekaniken då?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ManU77 Visa inlägg
                            Intressant. Hoppas någon kan beskriva spelmekaniken lite. Det jag fått till mig hittills är att bilderna är riktigt bra och att känslan i spelvärlden är bra. Mekaniken då?
                            Den suger. Magi är vansinnigt mäktigt och det finns noll poäng att spela något annat än en magiker. Det är annars ett rulla under d20 system med för många stats där vissa stats är livsviktiga och andra är fluff. Så vill du kunna dansa? Var bered att inte kunna göra något livsviktigt.

Sedan kan du som en magiker mer eller mindre vara immun mot illusioner och illusioner är vad som kommer mörda ditt party i skogen. Såååå....

Jag hade absolut använt systemet om alla är en badass evil wizard och kampanjen handlar om att krossa fantasy vikingarnas riken under fötterna på våra zombie arméer. Fast inte egentligen, jag hade använt ett bra system. Men det är en kampanj som systemet hade backat i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                              Jag har den. Den gick på 1200+frakt i begagnat skick. Nog inte värt det priset, men ursprungliga kickstarter-priset hade väl varit okej.
                              Jo, jag backade den också. Okej pris i kickstartern (350:-?) men 1200 hade jag inte betalt. Förstår inte beslutet att göra en begränsad upplaga men detta var väl när RM var livrädda för tryckta produkter?

Kommentera

Arbetar …
                              X