Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Finns det någon i Sverige som skapar rollspel på heltid?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 00.04
8 responses
390 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
1 response
29 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
21 responses
687 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
296 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox
 
Skapad av Beastslayer, Igår, 22.10
0 responses
122 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
237 visningar
12 gillar
acke
av acke
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.252 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
344 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf
 
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
326 visningar
6 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Lind, 19 September 2018, 07.30
2 responses
52 visningar
2 gillar
Lind
av Lind
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    .
    Last edited by Fiktionslek; 06 April 2018, 09.21.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
      Järnringen däremot...vad är hemligheten? Är Symbaroum verkligen en sådan braksuccé jämfört med alla Helmgasts spel? (det verkar verkligen inte så, av en snabb googling på gamla Symbaroum-kickstarters att döma). Har Järnringen några andra inkomstkällor jag inte känner till?
      Den stora skillnaden jämfört med t.ex. Helmgast är att Symbaroum har en internationell spridning. Utan de inkomsterna tror jag inte att Järnringen hade kunnat ha någon som arbetar heltid med produkterna. Även om kickstartern för Kult: Divinity Lost blev väldigt framgångsrik, så inbringar produkten inga mer pengar så länge den inte finns på marknaden. Hade KDL kommit i december 2016, som planen var, tror jag säkert att Helmgast kunnat ha en eller två heltidsspelskapare idag.

      Kommentera


      • #18
        Helmgast stora problem tänker jag är att de inte ger ut några böcker ,Hjältarnas tid undantaget där Krille & co verkar spruta ut böcker. Sedan Eon IV gavs ut har en splatbook (Damarien) och en bok med äventyr (Äventyrens väg) där äventyren och materialet redan gått ut tal alla som kickstartat, Och ödesväven (äventyr )kommit ut. Kult är inte utgivet, Neotech crowdfundas nu.

        Järnringen har gett ut en satans massa böcker sen Symbaroum kom ut, plus att de gett ut dessa på flera olika språk.När Crowdfundern för Kult väl är klar tror jag Helmgasts omsättning kommer sticka iväg.

        Kommentera


        • #19
          Järnringen har ju ett litet core-team, de är väl bara tre st plus några frilansare och då står Martin Grip inhouse för ALL artwork (utom kartor). Det är väl ett sätt att hålla nere kostnaderna.

          Sen har de släppt rätt mycket material sedan 2014 då Symbaroum kom. Ca 8 rollspelsböcker, plus noveller, artbook, kartor och PDFer.

          Tror inte heller att kickstarters är bästa måttstocken, de har släppt nästan allt svenskt material via förköp i sin egen webbutik. Samt att det säljs på licens på engelska, tyska italienska och nåt till tror jag? Sen har jag fått känslan av att Symbaroum fortfarande växer i kundkrets vilket ju inte heller speglas så väl av kickstarters, har förstått att det säljs en hel del genom Modiphius med?
          Last edited by Paal; 06 April 2018, 10.43.

          Kommentera


          • #20
            Jag undrar vad det är som gör att helmgast inte kan ta de pengar de ändå har, tex den relativt stora mängd de fick efter kult, och bara sätta en gubbe på att börja skriva åtminstone halvtid. Ta ett tillfälligt lån om det så behövs. Om andra kan, varför kan inte dom? Om fria ligan kunde köra utan lön och bara mata i flera år, varför kan dom inte det överhuvudtaget? Den låga utgivningstakten på Eon är t.ex direkt märklig.

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
              Helmgast stora problem tänker jag är att de inte ger ut några böcker, Hjältarnas tid undantaget där Krille & co verkar spruta ut böcker.
              På GothCon surrade jag med Krille om att Hjältarnas Tid skulle kunna översättas till engelska. Det är ett välgjort spel med en tydlig profil så jag tycker att det borde kunna konkurrera internationellt.

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                Det kan ju låta ganska mycket att få in 1 000 000 på en kickstarter, men jag blir oerhört förvånad om du efter alla omkostnader och övrigt som hör företagande till ens har en dålig årslön kvar.
                Ja, jag blir lite förvånad ibland över hur folk ser på pengarna som kommer in på en crowdfunder. Till att börja med tar ju cordfundingsidan en liten del.

                Sen så måste du ju leverera en uppsättning böcker/bok till varje backare, vilket inkluderar både tryckkostnad, porto och embalage. Jag tänker att beroende på pris borde detta kunna äta upp åtminstånde 25% av pengarna redan där (killgissar väldigt mycket just nu), och har du sedan utlovat ännu fler böcker och produkter som strechgoals så kan det ju skjuta i höjden ganska snabbt.

                Och de pengar man har kvar skall ju sedan täcka alla omkostander för att skapa spelet, om man har sånna, vilket kan inludera illustrationer, layoutande, etc...

                Och har du fortfarande några pengar kvar som du vill plocka ut som lön så tillkommer ju skatter och dylika avgifter...

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
                  Om fria ligan kunde köra utan lön och bara mata i flera år, varför kan dom inte det överhuvudtaget?
                  Jag kan bara tala för mig själv, men om jag skulle köra utan lön i flera år skulle jag förlora hus, hund, hälsa, fru och troligen förståndet.

                  EDIT: Med det sagt, om jag var 20 istället för 50 så skulle jag köra!

                  /Magnus

                  Kommentera


                  • #24
                    I regel hur stor del av intäkterna på ett spel får man i en crowdfunder och hur stor del får man efter att spelet har släppts?

                    Sen har jag länge närt en dröm om att helmgast ska kunna skaffa en flera heltidsanställda som kan börja spruta ut grejer till Eon.

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                      Ja, jag blir lite förvånad ibland över hur folk ser på pengarna som kommer in på en crowdfunder. Till att börja med tar ju cordfundingsidan en liten del.

                      Sen så måste du ju leverera en uppsättning böcker/bok till varje backare, vilket inkluderar både tryckkostnad, porto och embalage. Jag tänker att beroende på pris borde detta kunna äta upp åtminstånde 25% av pengarna redan där (killgissar väldigt mycket just nu), och har du sedan utlovat ännu fler böcker och produkter som strechgoals så kan det ju skjuta i höjden ganska snabbt.

                      Och de pengar man har kvar skall ju sedan täcka alla omkostander för att skapa spelet, om man har sånna, vilket kan inludera illustrationer, layoutande, etc...

                      Och har du fortfarande några pengar kvar som du vill plocka ut som lön så tillkommer ju skatter och dylika avgifter...
                      Ja, det verkar som att många tror att det som står i "pledged" när kampanjen slutar, är pengar rakt ner i fickan. Misstänker att en del företag också har överskattat hur mycket som blir över när alla kostnader är dragna.

                      Jag tror att man som spelskapare ska använda KS för marknadsföring och för att ge en extra guldkant till produkten, inte för att finansiera skapandet av den. Annars är nog risken stor att man hamnar i en ond cirkel där pengarna tar slut innan produkten når marknaden. Utan pengar går det inte att avsätta lika mycket tid, vilket leder till ytterligare förseningar. Dessutom saknas det buffert om det dyker upp oväntade merkostnader.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                        Men sedan verkar Fria ligans överlägset bäst säljande produkter vara artbooks, inte rollspel. 'The Electric State' sålde flera gånger mer än något svenskt rollspel någonsin gjort på någon crowdfunder. Så att Fria ligan kan ha så mycket pengar känns inte så konstigt - de fuskar genom att vara mer än ett renodlat rollspelsföretag ^_^

                        Järnringen däremot...vad är hemligheten? Är Symbaroum verkligen en sådan braksuccé jämfört med alla Helmgasts spel? (det verkar verkligen inte så, av en snabb googling på gamla Symbaroum-kickstarters att döma). Har Järnringen några andra inkomstkällor jag inte känner till?
                        På det du säger låter det ju som att Helmgasts enda betydande inkomstkälla är från Kickstarters om så är fallet kan det ju vara det som är skillnaden mot Fria Ligan och Järnringen, de säljer väl betydliga mängder spel även utanför sina kickstarters?

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
                          Sen har jag länge närt en dröm om att helmgast ska kunna skaffa en flera heltidsanställda som kan börja spruta ut grejer till Eon.
                          Öppen fråga (alltså inte specifikt till dig Ewokee): Har Eon i nuläget en så pass stor kundkrets att heltidsarbetande skribenter är i närheten av rimligt?

                          Kommentera


                          • #28
                            Jag tror inte att någon seriös aktör räknar fel på sina kickstarters kostnader för den faktiska fysiska produkten. Det är en enkel kalkyl och skulle vara superkonstigt om den blev fel mer än 5 % som de förhoppningsvis har som oförutsett-post. Att räkna fel på tiden att skriva är nog lätt, det andra är väldigt enkel matte.

                            Kommentera


                            • #29
                              Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                              Ja, det verkar som att många tror att det som står i "pledged" när kampanjen slutar, är pengar rakt ner i fickan. Misstänker att en del företag också har överskattat hur mycket som blir över när alla kostnader är dragna.
                              Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                              Jag tror inte att någon seriös aktör räknar fel på sina kickstarters kostnader för den faktiska fysiska produkten.
                              Jag tror inte många företag, eller erfarna producenter gör detta misstag. Däremot tror jag många backare brutalt överskattar hur mycket pengara företaget har att "leka med" efter en kickstarter.

                              Jag tror också (dock lite orelaterat till det faktiska ämnet) att detta är en sak som oerfarna personer kan göra när de slänger upp en crowdfunder (i vart fall om de börjar utlova stretchgoals). Så jag skulle vara mer skeptisk till en förstagångskickstartare som erbjuder en massa extraböcker än vad jag skulle vara till om exempelvis Fria Ligan gjorde det.

                              Kommentera


                              • #30
                                Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg
                                Nja, räknar man i omsättning för 2016 (hittar inte för 2017 på nätet) är Fria ligan klart störst (7.1 miljoner) följt av Helmgast (3 miljoner), därefter Riotminds (1.4 miljoner) och Järnringen (1.3 miljoner).
                                Då hade jag grovt överskattat Riotminds. För övrigt blir 2017 års siffror offentliga till hösten, förutsatt att bolagen har kalenderår som räkenskapsår.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X