Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Är Mutant postapokalyps?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
48 responses
1.159 visningar
1 gillar
Dimfrost  
Skapad av Henke, Igår, 15.51
15 responses
368 visningar
2 gillar
Dimfrost  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
10 responses
446 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av Snow, Igår, 11.25
1 response
65 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
14 responses
211 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av .113, Igår, 20.03
7 responses
106 visningar
0 gillar
Inkognito  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
3 responses
62 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
30 responses
946 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 26 August 2018, 14.17
5 responses
205 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
28 responses
1.136 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Bara passa in en boll; Är inte katastrofen mest en fond i Mutant 1? Saker gick åt h-vete, har återhämtat sig en hel del men i stora delar är det fortfarande ett h-vete?

Jag ser den mest som en ursäkt (en bra sådan) att göra en lapptäckesvärld. Allt coolt kan finnas i en zon, diverse saker som man tycker är coolt kan finnas i anslutning till en zon, vi kan ha handel och kultur för det är långt till en elak zon, vi bor på ointressant landsbygd så vi är typ cowboys men det finns saker från en zon, ...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
      Är inte katastrofen mest en fond i Mutant 1?
      Jo, men å andra sidan så regelfierade man inte den här typen av grejer förr, så det kan man nog vara ursäktad för.

Vi diskuterade det här ganska mycket på Järnringens forum, men i grund och botten så var det något som varje SL och spelgrupp fick lösa själv. Och det vara samma i Mutant 1-2. Det fanns flintlåsvapen/skarprättare men man behövde bara spela några publicerade äventyr för att utöka sin arsenal avsevärt.

Överlevnad var ingen större grej i Mutant 1, utan det var mer som du säger en fond. Och som du säger en bra gjort sådan.

Kommentera

Jag insåg att jag slarvat i åtminstone två saker.

Kontexten som jag tänkte mig i huvudsak var Mutant 1 då det var de äventyren som God45 recenserade. Håller helt med om att År 0 är postapokalyps.

Men sedan som andra sak så blev det lite spännande att läsa allas tankar om postapokalyps. För mig så tänker jag mig postapokalyps en hel del som road warrior. Inget samhälle, marodörer, eventuellt någon hardholder som upprätthåller någon sorts samhälle baserat på våld och fruktan. Men så verkar många av er inte se på det? Jag gillar nog uttrycket post-post-apokalyps en hel del och tycker det beskriver mutants värld riktigt bra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          Jo, men å andra sidan så regelfierade man inte den här typen av grejer förr, så det kan man nog vara ursäktad för.
          Hm, intressant. Vilka typer av grejer tänker du på mer specifikt och vilka spel regelfierar det i dag? Jag antar att du tänker på AW och År Noll?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

Hm, intressant. Vilka typer av grejer tänker du på mer specifikt och vilka spel regelfierar det i dag? Jag antar att du tänker på AW och År Noll?
            Om vi specifikt ska tala om brist i postapokalyptiska miljöer så, ja, då är det absolut AW och Å0. Och givetvis Zonen :)

Jag måste erkänna att jag kan Å0 lite för dåligt, men i AW är brist ett tema som kanske inte är regelfierat, men väl inkorporerat. Du kan i princip inte spela AW utan att brist är aktuellt. Någon vill ha något som det finns för lite av.

Zonen har en del intressanta knep på gång. Dels finns det en regelmässig orsak att söka skydd och trygghet, men även att patroner är valuta tvingar spelarna/RP att värdera varje köp/avlossad kula. Hela regelsystemet är uppbyggt kring den principen. Brist. Vilket är vad postapokalyps handlar om för mig. Den som har tillgång till det som man behöver överlever, och det gäller att vara först, störst och starkast.

Kommentera

Gurgeh och jag snackade om det här på väg till GothCon. Vi kom fram till att postapokalyps nog är när apokalypsen fortfarande är närvarande och aktuell: genom fornfynd, genom brist, genom avsaknaden av varaktig civilisation. Och då är M0 och Mutant 1 postapokalyps till en början, medan Mutant 2 och MUA är det i betydligt lägre grad. Jag sällar mig också till dem som beklagar detta faktum.

För övrigt var det rätt mycket postapokalypskänsla i många av Mutantartiklarna i Sinkadus. Där fanns många monster, zonfynd och skumma klasser.

Kommentera

Jag tycker nog att brist och nöd är det som ger post-apokalyptisk känsla för mig. Mutantvärlden även i M1 känns alltför välordnad. Utrustningslistor, von Rinjs handelshus, Mos Mosel som en medeltida by utan befästning, färja till Svartstena. Pengar, samhälle, infrastruktur... Jag behöver nog ett post- till som Måns var inne på.

Kommentera

Finns det folk med mycket hårspray som kör madmax bilar? I så fall är svaret ja. Även om det finns annat också.

Kommentera

Om jag skulle studera Mutant skulle jag ställa upp en definition av post-apokalyps (utspelar sig i ruinerna av ett förlorat samhälle) och sen jämföra i vilken utsträckning spelen passar den definitionen (överlag dåligt) och sen tvingas dra slutsatsen att MUA är steampunk och sen behöva gråta för att jag av misstag tyckt om något med steampunk och aldrig känna mig hel igen.

Men nu studerar jag lyckligtvis något annat, så jag säger med emfas att JA mutant är post-apokalyps!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                      Om jag skulle studera Mutant skulle jag ställa upp en definition av post-apokalyps (utspelar sig i ruinerna av ett förlorat samhälle) och sen jämföra i vilken utsträckning spelen passar den definitionen (överlag dåligt) och sen tvingas dra slutsatsen att MUA är steampunk och sen behöva gråta för att jag av misstag tyckt om något med steampunk och aldrig känna mig hel igen.

Men nu studerar jag lyckligtvis något annat, så jag säger med emfas att JA mutant är post-apokalyps!
                      Så gott som allt är ju så gott som alltid genresammansatt, så jag tycker att svaret måste bli att drag från postapokalyps ingår jämte drag från andra genrer. Men vad är det för fel på steampunk? Frankenstein? Till Jordens medelpunkt? Oktoberlandet? Steampunk är inte samma sak som weird tech eller viktoriana ju. Gillar du Mutant gillar du även steampunk :).

Retas

Christian

Kommentera

När jag tänker på mutant så är faktumet att pengar finns och accepteras nästan överallt väldigt konstigt. På sin höjd kan jag acceptera att större städer och eventuella bodar på handelsleder skulle ta emot pengar men överallt annars... Bör inte föda och fornskrot vara valutan för utsocknes?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Max Raven Visa inlägg
                          När jag tänker på mutant så är faktumet att pengar finns och accepteras nästan överallt väldigt konstigt. På sin höjd kan jag acceptera att större städer och eventuella bodar på handelsleder skulle ta emot pengar men överallt annars... Bör inte föda och fornskrot vara valutan för utsocknes?
                          Jo, om det vore post-apokalyps. Men nu är det ju inte det. ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                            Jag måste erkänna att jag kan Å0 lite för dåligt, men i AW är brist ett tema som kanske inte är regelfierat, men väl inkorporerat. Du kan i princip inte spela AW utan att brist är aktuellt. Någon vill ha något som det finns för lite av.
                            Jag har spelat ett gäng oneshots och två kampanjer i AW och kan inte påstå att jag tycker att brist har varit ett särskilt tydligt tema någon gång. Vad är det i AW som du menar lyfter fram det temat? I en av kampanjerna minns jag att det var ont om mat, i och för sig, och det blev källa till lite konflikter. I den andra var det inte ett tema alls, tror jag. Nya utgåvan har ju dock Vattenbäraren som anknyter ganska tydligt till temat.

Så ja, det kan dyka upp, men i vanlig ordning så misslyckas "fruitful void"-principen att leda till tematiskt spel. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
                              Jag har spelat ett gäng oneshots och två kampanjer i AW och kan inte påstå att jag tycker att brist har varit ett särskilt tydligt tema någon gång. Vad är det i AW som du menar lyfter fram det temat? I en av kampanjerna minns jag att det var ont om mat, i och för sig, och det blev källa till lite konflikter. I den andra var det inte ett tema alls, tror jag. Nya utgåvan har ju dock Vattenbäraren som anknyter ganska tydligt till temat.

Så ja, det kan dyka upp, men i vanlig ordning så misslyckas "fruitful void"-principen att leda till tematiskt spel. :)

Det är väl väldigt tydligt inskrivet i spelledarproceduren att arbeta med brister? Det är ju tydligt med i proceduren kring 1st session och är uttryckligen det som en ska relatera alla NPC:er till. Och alla fronter bygger ju på en fundamental scarcity. Så jag vill nog påstå att det är regelifierat och centralt i spelet "as written" iaf.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                                Det är väl väldigt tydligt inskrivet i spelledarproceduren att arbeta med brister? Det är ju tydligt med i proceduren kring 1st session och är uttryckligen det som en ska relatera alla NPC:er till. Och alla fronter bygger ju på en fundamental scarcity. Så jag vill nog påstå att det är regelifierat och centralt i spelet "as written" iaf.
                                Ja, det var precis det här jag tänkte på. Sedan går det ju utmärkt att låta NPC:er ha helt andra drivkrafter och leka med helt andra konflikter (vilket ju alla hack tydligt visar), men följer man alla procedurer och principer så bör det bli ganska mycket fokus på brist och konflikt runt bristvarorna.

Kommentera

Arbetar …
                                X