Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Är Mutant postapokalyps?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
67 responses
2.929 visningar
13 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av talgboll, Idag, 11.07
9 responses
144 visningar
2 gillar
Magnus Seter  
Skapad av ceruleanfive, Idag, 12.31
1 response
68 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Skarpskytten, Igår, 21.58
2 responses
110 visningar
4 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Mannen i skogen, 10 December 2018, 16.36
2 responses
115 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av IcarusDream, Idag, 11.08
0 responses
29 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
11 responses
290 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
8 responses
142 visningar
0 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
25 responses
701 visningar
1 gillar
Birkebeineren  
Skapad av Galdermester, 04 December 2018, 17.21
3 responses
125 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Är Mutant postapokalyps?

    Jag skrev detta i God45:s utmärkta recensionstråd av Mutantäventyr.

    Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Jag ser inte alls Mutant som postapokalyps. Mutant är en (typ) logisk lapptäckevärld. Beroende på vad skit som exploderat i skogarna runt omkring så finns det förbjudna zoner där det är sjukt djävla livsfarligt. Mellan dessa zoner så har vi ett nybyggar- till lite mer uppbyggt vilda-västern-samhälle. På vissa platser så finns någonting som är coolt nog att i viss mån utmana en Zon för och då uppstår en fortifierad stad. I ytterligare andra regioner så är det större områden där det är långt till zoner och där finns civilisation och då det är en värld där det fanns en hög teknologisk och eventuellt kulturell nivå innan skiten träffade fläkten så visar det sig i vad man gör när befolkningen når den kritiska massa och ekonomi att kultur och nöjenär aktuella igen.

    Grejen är att zoner kombinerat med gamla hedliga klimat, bördighet etc. i ytterligare kombination med teknologins försvinnande i kombination med att sagda teknologi har funnits och nu i vissa fall är "super-magi" i världen skapar en i mitt tycke extremt tilltalande öppenhet i att skapa de skapelser som man vill skall finnas. Ett politiskt val i Norrland tycker jag funkar i Mutant.

    Sedan kan man tycka lite vad man vill om länder, arméer och den lite lökiga förkärleken för gränser på en karta, men det ser jag som en mindre fråga.
    Nu föll det sig så att Dimfrost sa att det kunde vara intressant att prata om och kanske skulle kunna vara en egen tråd. Då jag är nyfiken på hans och andras åsikter i frågan och det är synd att skräpa ned i den andra tråden så kan vi väl se vad som händer.

    Vad tycker ni andra? Är Mutant Postapokalyps?

  • #2
    År Noll känns helt klart som postapo i min bok, men äldre Mutant har jag fått intrycket av att det snarare är post-postapokalyps. :) Jag tycker inte att olika klimat, bördighet, teknologiska nivåer, grader av civilisation, etc, diskvalificerar något från att vara postapokalyps – det viktiga är väl att världen har genomgått någon form av apokalyps?

    Kommentera


    • #3
      Ja, men inte Pyrismfundet! Pyrisamfundet är post-post-apokalyps.

      Jag tycker att regelboken (den första då) och "I reptilmännens klor" är postapokalyps, men resten av äventyren och det settingmaterial som kom i Sinkadus och "Efter Ragnarrök" gjorde världen för civiliserad. Det finns ju stater, och då talar vi väl ändå inte postapokalyps. I alla fall inte Mad Max-style.

      Det är lätt att förstå varför Äventyrsspel valde att gå den väg de gjorde, och vi älskade ju att spela deras äventyr och Pyrisamfundet när det begav sig. Men så här i efterhand tycker jag att gjorde spelet till något annat. En stor brist med spelet var att Ä-spel aldrig lyckades göra Zonen intressant, Zonen var viktig i regelboken, men det fanns inget bar stöd för att spela där. De hade behövt regler för hexkräl, slumptabeller allt det där. I brist på det blev det där med Zonen inte mycket med, det är väl bara "I reptilmännens klor" som hade fokus zonkrälande? Alla andra äventyr de släppte blev snarare agent-historier i en tämligen civiliserad värld. (Möjligen Nordholmia undantagen, det tror jag hade fin vildavästernkänsla [mitt ex är sedan länge förlorat]).

      Kommentera


      • #4
        Det beror väl på vad man menar med post-apokalyps. Men man kan ju konstatera att det fantastiska innehållet i Mutants fiktiva värld är ett resultat av att vår värld genomgått en apokalyps.

        Kommentera


        • #5
          Jag tycker definitivt att Mutant är postapokalyps. Utforskande av preapokalypsens ruiner är en gigantisk del av det hela, även om intrigerna mellan olika delar av Imperiet och dess företrädare och andra stater är viktiga element dessutom. Det är lite som att diskvalificera Walking Dead (spelet) från postapokalypsen när det börjar handla mer om relationer i och mellan olika bosättningar i säsong 3 än plunder och att röra sig där apokalypsen är synlig.

          Jag gillar vilda västern-analogin. Det åtterkommer i många andra postapokalypser också - i Fallout New Vegas är det till och med en plundrare som föredrar termen prospecter och pratar på vilda västern-engelska.

          Jag är mer benägen att lyfta diskussionen om andra settings - främst Numenera. Är post-post-post-post-post-post-post-post-postapokalyps fortfarande postapokalyps eller blir det något helt annat?

          Kommentera


          • #6
            Jag tycker alla versioner av Mutant 1, 2, MUA och År noll räknas. Det centrala måste vara att apokalypsen (av vår värld) definierar settingen. Att flera av versionerna är "för civiliserade" är ju snarare ett uttryck för att spelvärldar med samhällen skapar intressantare förutsättningar för rollspel i längden. Renodlade Mad Max-iga uppslag räcker ju bara så långt.

            Kommentera


            • #7
              Det utspelar ju sig efter en apokalyps, men det gör ju en väldig massa andra spel och fiktioner också utan att det för den skull är det huvudsakliga temat. Jag har inte spelat och/eller läst supermycket Mutant men när vi spelade de gamla liren så kändes det som mer weird och cool fantasy med fokus mer på fantastiska äventyr och spännande mutanter än på teman som jag skulle koppla till "post-appo". Utifrån God45:s recensioner så skulle jag säga att det är delvis post-appo som är huvudtema, när skalan ökar blir fokus något annat och då anser jag att en annan genrebeskrivning är bättre lämpad, typ "fantasy".

              Kommentera


              • #8
                På Järnringens forum, back in the day, brukade vi kalla det för post-postapokalyps. Det är inte förfallet som är det centrala utan uppbyggandet.

                Kommentera


                • #9
                  Jag tycker att Mutan 1 & 2 samt M:UA är just "postapokalyps". Det utspelar sig _efter_ katastrofen och har övergått till uppbyggnad av sammhället.

                  Saker som M:Å0 (i varje fall första boxen som kom ut) är för mig inte post apokalyps utan bara apokalyps, där undergången fortfarande i påtaglig mening pågår.

                  Samma sak med Mad Max egentligen. 1:an och 2:an är för mig mycket apoklypsm, medan 3:an och 4:an snarare känns som post apokalypsm.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det ingår ju nästan i begreppet postapokalpys att man börjar med en fas av överlevnad (ev också pågående förfall/kollaps) och sedan tittar på (fruktlös eller ej) återuppbyggnad och hur folk och samhällen påverkas och förändras. Mad Max-serien följer ju den logiken.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
                      Det ingår ju nästan i begreppet postapokalpys att man börjar med en fas av överlevnad (ev också pågående förfall/kollaps) och sedan tittar på (fruktlös eller ej) återuppbyggnad och hur folk och samhällen påverkas och förändras.
                      Överlevnad, absolut! Däremot håller jag inte riktigt med om förfall och kollaps. Det tycker jag som sagt hör själva apokalypsen till. Men jag är kanske lite väl "hård" mot Road warrior i sammanhanget, då det kanske inte är så mycket frågan om kollaps där utan om just överlevnad.

                      Självfallet är det ju ett jätteluddigt begrepp från början som blir allt mer luddigt ju mer utdragen apokalypsen är. Om den sker lite mer ögonblickligt, typ ensured mutual destruction i ett kärnvapenkrig så blir det ju lite lättre att dra gränsen för när apokalypsen är över =D

                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                      På Järnringens forum, back in the day, brukade vi kalla det för post-postapokalyps. Det är inte förfallet som är det centrala utan uppbyggandet.
                      Några av er, i alla fall ;)

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                        Några av er, i alla fall ;)
                        Jag tillhörde visserligen falangen som ville ha mer Reptilmännens klor och Zonernas Zoologi, snarare än statsbyggande och regentlängder a la Mutant 2 :)

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                          Jag tillhörde visserligen falangen som ville ha mer Reptilmännens klor och Zonernas Zoologi, snarare än statsbyggande och regentlängder a la Mutant 2 :)
                          Absolut medhåll.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                            Överlevnad, absolut! Däremot håller jag inte riktigt med om förfall och kollaps. Det tycker jag som sagt hör själva apokalypsen till. Men jag är kanske lite väl "hård" mot Road warrior i sammanhanget, då det kanske inte är så mycket frågan om kollaps där utan om just överlevnad.

                            Självfallet är det ju ett jätteluddigt begrepp från början som blir allt mer luddigt ju mer utdragen apokalypsen är. Om den sker lite mer ögonblickligt, typ ensured mutual destruction i ett kärnvapenkrig så blir det ju lite lättre att dra gränsen för när apokalypsen är över =D
                            Båda är postapokalyps (apokalyps är väl inte en genre). Skillnaden är snarare mellan katastrofskildringar, som handlar om själva katastrofen och att överleva den, och postapokalyps som handlar om effekterna av katastrof och samhällskollaps. Och i den meningen är Road Warrior också postapok, även om inte lika uttalat. Sedan kan man ju argumentera för att det snarare är en actionthriller eller roadmovie, men de är för mig icke varandra uteslutande.

                            Finns för den delen också katastroffilmer som också är postapoc - gärna med zombies ;)

                            Är Children of Men postapoc eller klassisk auktoritär dystopi? Hmmm...
                            Last edited by Peter; 03 April 2018, 13.19.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
                              (apokalyps är väl inte en genre).
                              Det är ju en subgenre till just katastroffilmer ;)

                              Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
                              ...och postapokalyps som handlar om effekterna av katastrof och samhällskollaps
                              Efterspelet, snarare än effekterna, enligt mig då,

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X