Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilket system är bäst på att stimulera fantasin?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
19 responses
807 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
10 responses
238 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
898 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av krank, Igår, 22.38
1 response
12 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.936 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av phastari, 14 December 2018, 22.10
9 responses
292 visningar
0 gillar
phastari  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 12.47
40 responses
1.825 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av RasmusL, 16 December 2018, 22.59
4 responses
167 visningar
8 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
1 response
86 visningar
6 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Necross, 18 November 2018, 19.15
9 responses
273 visningar
0 gillar
Quadrante  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Vilket system är bäst på att stimulera fantasin?

(Edit: Med fantasi menar jag här skapande, inte inlevelse.)

En fråga som kan delas upp i följdfrågor:

1) Vilket nuvarande rollspelssystem tycker du bäst stimulerar din fantasi?

2) Skulle du kunna konstruera ett system som gör det bättre än något befintligt?

3) Finns det andra system, utanför rollspelsvärlden, som kan stimulera fantasin?

Jag kom att tänka på det efter att ha byggt ett litet program för att generera karaktärsegenskaper (kontakter, resurser, aggressivitet, diplomati, smarthet, lärdom). Jag finner det som en bra utgångspunkt att börja väva kring. Samma sak med min 15 år gamla id´e om "situationskomplex" som skulle vara en (väldigt) kompakt överblick över karaktärers och gruppers relationer vid ett givet ögonblick. Har du läst Glaspärlespelet rekommenderar jag en jämförelse, även om system i den boken aldrig beskrivs i detalj utan bara i vaga termer. Begränsningar anges ofta som en stimulerade faktor, som t.ex. reglerna för en fuga eller sonatformen.
    Last edited by stenhöna; 01 April 2018, 14.00.

Jag går oftare igång på spel med fet setting, snarare än system, faktiskt. Warhammer fantasy är mustigt som fan, t.ex. Bilder gör mkt där - WFRP har en massa coolt Games Workshop-material att ösa ur. Gillade dock WFRP 2es yrkes-system - alla knäppa / groteska detaljer skapar mkt känsla för världen.
    Last edited by zonk; 01 April 2018, 08.08.

Kommentera

Den här frågan är omöjlig att besvara. Det enda vi kan säga är generella påståenden, där det för egen del är viktigare med spel som inte aktivt sätter käppar i hjulet för min fantasi.

Exempelvis är det inte säkert att det spel jag tycker är roligast att skapa RP till är det som jag tycker bäst om att vara SL för. Och spel med världar som jag kan väldigt bra har ett ordentligt försprång framför spel som jag inte känner till, eller med obskyr setting. Samtidigt kan abstrakta regler som kräver ett metapersopektiv ibland hjälpa min fantasi och ibland själpa.

Jag tror att vi behöver lite tydligare kontext för att kunna prata om det här.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        Jag tror att vi behöver lite tydligare kontext för att kunna prata om det här.
        Vilken kontext?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg

Vilken kontext?
          Jag behövet helt andra verktyg om jag vara spelare i en längre traditionell kampanj än om jag ska vara SL för ett enkvällsdrama. Exempelvis.

Vilken fantasi är det vi talar om? Min visualisering av spelvärlden? Min förmåga att hitta på RP-koncept? Etc.

Kommentera

Ah. Jag tänkte på skapande, inte inlevelse. Så antingen för att skapa en rollperson eller som SL att skapa ett äventyr, kampanj eller SLP.

Kommentera

Det system som jag tycke unkat bäst uppfanns på en uteservering sent en kväll i Gävle våren 2008. Jag började spelleda på skämt, dom andra föll in och vi avgjorde alla utfall med sten sax påse.

Kommentera

https://en.wikipedia.org/wiki/Yes,_and...

Kommentera

...och det är utan konkurrens för mig. Koppla samman en "ja, och..."-mentalitet med lite skissartad fiktion och den kommer att expandera explosionsartat, funkar till och med (vilket i mina ögon är eldprovet om något) när en börjar från en helt tom idé-kanvas.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
                    Det system som jag tycke unkat bäst uppfanns på en uteservering sent en kväll i Gävle våren 2008. Jag började spelleda på skämt, dom andra föll in och vi avgjorde alla utfall med sten sax påse.
                    Det skulle inte vara helt långsökt att döpa det systemet till "öl", eller? :)

Kommentera

3) tunnelbane- och tågsystem. Samt klassifikationssystem för flora.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg
                        Ah. Jag tänkte på skapande, inte inlevelse. Så antingen för att skapa en rollperson eller som SL att skapa ett äventyr, kampanj eller SLP.

Ah, ok. När det gäller skapande av RP så gillar verkligen system som Western, Neotech, Eon, Burning Wheel, etc, där slutresultatet inte alls blev vad man hade tänkt sig från början, utan något bättre. Systemet och fantasin samverkar och förstärker varandra så att summan blir större en delarna.

Sedan har jag visserligen inget emot att börja med mer av ett oskrivet blad och låta RP blomma ut i spel, men det är en nog ett annat ämne.

Det jag tycker att många av de här systemet kan sakna, eller inte fokusera på tillräckligt, är vem min RP är, inte bara vad den kan.

När det gäller att skapa äventyr så gillar jag att utgå från RP så om den biten är välutvecklad så brukar det lösa sig själv. Annars har jag svårt för att skapa äventyr. Jag behöver RP som vill något att utgå ifrån. Helst.

Kommentera

Arbetar …
                        X