Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
48 responses
1.159 visningar
1 gillar
Dimfrost  
Skapad av Henke, Igår, 15.51
15 responses
368 visningar
2 gillar
Dimfrost  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
10 responses
445 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av Snow, Igår, 11.25
1 response
65 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
14 responses
211 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av .113, Igår, 20.03
7 responses
106 visningar
0 gillar
Inkognito  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
3 responses
62 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
30 responses
946 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 26 August 2018, 14.17
5 responses
204 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
28 responses
1.135 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Äventyrsspels intåg är det självklara rent historiskt anser jag. Är dock yngre än de flesta här på forumet och således säger jag att Riotminds produktionsvärde och Järnringens allmäna kvalitet såg till att sparka igång rollspelssveriges silverålder igen, garanterat partiskt då de var de första riktiga rollspel jag spelade.

Kommentera

Ska jag dra min egen historik och de produkter som i omgångar har boostat mitt spelande så är det, i kronologisk ordning:

1. Äventyrsspel, naturligtvis.
      2. Neogames och Eon.
      3. Järnringen och M:UA, och inte minst deras forum.
      4. Indievågen här på wrnu
      5. Ja, hela guldåldern med Fria Ligan, Helmgast, Nya Järnringen etc...

Kommentera

De viktigaste händelserna är oftast en kombination av enskilda händelser som bildade den perfekta stormen. Två sådana från den tidiga historien är ju:
        ​1. Att Arne Husberg beslöt sig för att hålla ett krigsspelskonvent, att han lade ett flygblad om det i butiken Wizards och att jag hittade det och bestämde mig för att komma dit och spela D&D med folk. Utan den kombinationen hade vi kanske inte haft dagens GothCon, spelföreningen Yggdrasil i Göteborg hade nog inte bildats och Anders Blixt hade kanske inte stött på rollspel.
        ​2. Att Price August bestämde sig för att sälja gjutformar föreställande orcher, dvärgar och alver, att deras svenska agent Jan Edman bestämde sig för att försöka sälja dem i Sverige och att deras säljare klev in på Tradition just som Fredrik och gänget höll på med översättningen av BRP/Magic World. Utan den kombinationen hade Drakar och Demoner inte fått en totala distribution ut till alla leksakshandlare som det fick och tillväxten av rollspelare hade säkerligen inte blivit lika explosionsartad.

Kommentera

Drakar och Demoner andra utgåvan, får min röst. Det känns som att det var då som det tog fart på allvar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Oldtimer Visa inlägg
            De viktigaste händelserna är oftast en kombination av enskilda händelser som bildade den perfekta stormen. Två sådana från den tidiga historien är ju:
            ​1. Att Arne Husberg beslöt sig för att hålla ett krigsspelskonvent, att han lade ett flygblad om det i butiken Wizards och att jag hittade det och bestämde mig för att komma dit och spela D&D med folk. Utan den kombinationen hade vi kanske inte haft dagens GothCon, spelföreningen Yggdrasil i Göteborg hade nog inte bildats och Anders Blixt hade kanske inte stött på rollspel.
            ​2. Att Price August bestämde sig för att sälja gjutformar föreställande orcher, dvärgar och alver, att deras svenska agent Jan Edman bestämde sig för att försöka sälja dem i Sverige och att deras säljare klev in på Tradition just som Fredrik och gänget höll på med översättningen av BRP/Magic World. Utan den kombinationen hade Drakar och Demoner inte fått en totala distribution ut till alla leksakshandlare som det fick och tillväxten av rollspelare hade säkerligen inte blivit lika explosionsartad.
            Det här känns som ämne till en helt egen tråd, blir ruskigt sugen på mer detaljer!

Kommentera

Jag vill skriva något roligt om Didi och Björn... Men rent ekonomiskt, med den stora fina gröna boken i bakhuvudet, så verkar ju Doomtrooper ha haft större värde för Target Games än rollspelen någonsin hade. Ungefär som att flera butiker därute som säljer rollspel idag tjänar mer på Magic, Warhammer, etc.

Så frågan kanske har ett större djup än att fundera på vilka rollspelsprodukter som varit viktigast?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                Så frågan kanske har ett större djup än att fundera på vilka rollspelsprodukter som varit viktigast?
                Då svarar jag JRR Tolkien :)

Kommentera

Jag skulle också kunna tänka mig att Sverok är en av de viktigaste sakerna som hänt för rollspelshobbyn i Sverige.

EDIT: Men vad fan, det skrev jag ju i trådstarten. Jaja, det är i alla fall troligen en av de viktigare händelserna i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
                    Jag skulle också kunna tänka mig att Sverok är en av de viktigaste sakerna som hänt för rollspelshobbyn i Sverige.

EDIT: Men vad fan, det skrev jag ju i trådstarten. Jaja, det är i alla fall troligen en av de viktigare händelserna i alla fall.
                    Jag känner att jag har väldigt dålig koll på sverok och hur de har bidragit. Jag har aldrig varit i kontakt med dem själv förutom att de var representerade på några konvent som jag var på under tidigt nittiotal. Vilken roll har de spelat i historien?

Kommentera

Jag tänker mig att Riot och Järnringen har en gigantisk del av att vi ser nuvarande andra guldålder på gång. Inte bara för att det var där Fria Ligan startade, utan för deras forum.

Helt ärligt - jag tror inte svenskt rollspel hade varit lika stort idag om inte de två forumen hade hållt igång under dippen på 2000-talet. Jag pratade otroligt mycket om rollspel under en period när jag spelade kanske en gång, två gånger i halvåret. Det fanns ändå en känsla av samhörighet, att vi är rollspelare vi som hänger här. Oddsen är rätt bra för att jag lämnat rollspelandet bakom mig om inte Riots forum hade varit så levande när jag var inaktiv spelare. Undrar om det gäller andra också.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
                        Vilken roll har de spelat i historien?
                        Styrelseposter i SVEROK har fyllt ut mången politiker-wannabes CV ... Nej, det var kanske lite väl cyniskt, men jag ställer samma fråga. På den gamla onda tiden när jag var ordförande i Sveriges självgodaste spelförening (DMF) så var det två saker vi kände ett riksförbund som SVEROK kunde hjälpa en spelförening med: 1) pengar till lokal och 2) kontakt med andra föreningar (dvs andra spelare). Jag tror inte att de styrelser jag satt i någonsin kände att SVEROK/SKUD kunde ge oss särskilt mycket hjälp på endera fronten. Vi kanske hade helt felaktiga premisser, men jag tycker Rams fråga är relevant i sammanhanget. Vad är det SVEROK konkret har gjort för (roll)spelshobbyn? Om vi tidsreser bakåt i tiden och trollar bort Fredrik Malmberg så förändrar vi rollspelssveriges historia på ett påtagligt sätt, men om vi trollar bort SVEROK vad förändrar vi då?
                        Last edited by Skarpskytten; 03 April 2018, 15.49.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                          men om vi trollar bort SVEROK vad förändrar vi då?
                          Inte särskilt mycket. Det de främst gjorde var att göra det lättare för enskilda föreningar att söka bidrag från farbror staten.
                          Till och från försökte de säkert göra mer, men då den stora merparten (undantag fanns!) av alla spelföreningar i landet egentligen bara var kompisgäng som bildade en förening för att kunna söka bidrag och som egentligen inte var så intresserade av kontakt med andra spelare eller föreningar, så blev hela strukturen med ett riksförbund lite av ett slag i luften.

Kommentera

Glöm inte att SVEROKs företrädare tog striden mot moralpaniken varhelst den stack upp sitt fula huvud.

Det var bl.a. därför förra årets Rollspelsdrake gick till Eliot Wieslander – som i stället för att ägna sig åt att bara vara ordförande i ett ungdomsförbund fick ägna ansenlig tid åt att försvara vår hobby mot idiotargument i diverse debattartiklar, radioprogram och tv-soffor.

Och fråga random konventsarrangör om det skulle bli krångligare att ordna konvent om vi trollade bort SVEROK.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                              Glöm inte att SVEROKs företrädare tog striden mot moralpaniken varhelst den stack upp sitt fula huvud.
                              Ja, det var ju faktiskt ett av de ursprungliga huvudmålen. Eller mer generellt uttryckt att informera allmänheten om hobbyn, men på den tiden betydde det att debattera mot Allan och Didi.

Kommentera

Kul att läsa lite historier i tråden om hur det gick till när några av de största spelen och händelserna i rollspelssverige kom till.

Borde väl vara första utgåvan av Drakar och Demoner som är viktigast. Inkörsport och därför viktigast i mitt spelande var andra och tredje utgåvan av Drakar och Demoner som jag köpte rätt tätt och började spela. Likaså Mutant Undergångens Arvtagare som fick mig att börja bli intresserad av rollspel igen efter ett uppehåll.

Kommentera

Arbetar …
                                X