Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 00.04
7 responses
342 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
21 responses
674 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
291 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox

Skapad av Beastslayer, Igår, 22.10
0 responses
114 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
235 visningar
12 gillar
acke
av acke

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.248 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
343 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
322 visningar
5 gillar
God45
av God45

Skapad av Lind, 19 September 2018, 07.30
2 responses
52 visningar
2 gillar
Lind
av Lind

Skapad av Eon42, 12 September 2018, 14.08
3 responses
241 visningar
0 gillar
LordTengel  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Neogames tycker jag nog är det största, att svenskt rollspel kunde ha både en gigant (äventyrsspel) och en så stor uppstickare! Stort.

Kommentera

Att Tradition började sälja rollspel.

Kommentera

Ävventyrsspels grundande och allt det medförde...

Kommentera

Personligen är det nog att Neogames fick mig att fortsätta spela rollspel efter att äventyrsspel la ner.

På senare tid har jag nog tyckt att red moon roleplayings podcast är det fetaste som hänt svensk rollspelsmarknad de senaste åren.

Kommentera

The Forge. Ja, det är ju fullständigt omöjligt att peka på en enskild händelse, men det här är ju absolut en milstolpe. Hårda Bud är dock god tvåa! :)

Kommentera

DoD 91 var väl ändå en höjdpunkt, i antal personer som rollspelade? Så även om det inte var ett avgörande ögonblick var det en speciell period.

Är lajv mer populärt än bordsrollspel nu? Vad avgjorde det?

Något annat viktigt var såklart hur dataspel tog över.

Kommentera

DoD den svarta lådan ser jag som det överlägset viktigaste. Plötsligt startade en ”folkrörelse” utan motstycke. Alla spelade rollspel och pratade om rollspel. Jag har svårt att föreställa mig vart vi skulle vara i dag utan den.

Kommentera

Något knas här... se nästa post
                  Last edited by Bifur; 30 March 2018, 11.34.

Kommentera

Jag ger upp. Fel på min telefon??
                    Last edited by Bifur; 30 March 2018, 11.38.

Kommentera

Skulle tro att DoD den svarta lådan är det absolut viktigaste. Helt plötsligt spelades det rollspel i varenda buske. Och du hade ett rollspelsgäng i i stort sett varenda mellanstadieklass i hela Sverige.

Kommentera

....
                        Last edited by Bifur; 02 April 2018, 10.20. Anledning: Arrgh! Jag är förbannad i denna tråd!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg
                          DoD 91 var väl ändå en höjdpunkt, i antal personer som rollspelade? Så även om det inte var ett avgörande ögonblick var det en speciell period.
                          Lite förbryllad över detta påstående.
                          Var inte 1991 med publiceringen av Kult och DoD-91 inledningen till Det Stora Manfallet?

Kommentera

Det är tråkigt att svara likadant som alla andra, men det måste bli första upplagan av Drakar och demoner. Möjligen andra (den svarta lådan), för det var väl först då det kom igång på allvar?

Kommentera

Jag delar upp det i fyra eror (eoner?), med varsin nyckelhändelse:

Första åldern - Äventyrsspel (Drakar och Demoner för starten)
                              Andra åldern - Neogames (fångade upp och höll liv i hobbyn efter giganten låg orkeslös på ålderns höst, Eon har genom åren sålt runt 25,000 ex)
                              Tredje åldern - Riotminds (lyfte produktionsvärdena enormt, produkterna blev premium)
                              Fjärde åldern - Kickstarter och Facebook (för att samla och nå ut till nya och gamla kunder och fans, utan dessa två plattformar/fenomen hade inte den nuvarande "guldåldern" existerat öht).

Det stora som har hänt de senaste åren är det fundamentala att rollspelsproducenter har kunnat sälja sina spel igen. Kickstarter och Facebook fyller den roll som butikerna gjorde på 80-talet. Om du inte är duktig på att bygga intressanta och spännande Kickstarter-kampanjer och inte förmår att bygga audience i Facebook så är du rökt. Det kräver dock ett visst skillset för att nyttja dessa möjligheter. Det är en konstart närapå att bygga en Kickstarter-kampanj som är intressant, genomtänkt och lockande, och att bygga en felaktigt eller utan en röd tråd är detsamma som att skjuta sin produkt i nacken.
                              Last edited by Big Marco; 02 April 2018, 13.55.

Kommentera

Ja är ju så mycket yngre än de flesta av er, så jag har egentligen ingen uppfattning om Drakar och Demoner, och se vändningar branschen tagit. För mig personligen så var den överlägset största och viktigaste händelsen Järnringen.

Jag hade redan kört igångnoch spellade de äldre mutantversionerna med några kompisar, men MUA var det första _nya_ rollspelet jag skaffade, och Järnringens forum var det som öppnade upp hela rollspelsvärlden för mig.Helt plötsligt kunde jag träffa hur många likasinnade som helst.

Fram till att jag flyttade till Ludvika för fyra år sedan så hade jag järnringen och MUA att tacka för samtliga rollspelsgrupper jag kommit med i.

Kommentera

Arbetar …
                                X