Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Igår, 10.55
15 responses
311 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Wasabi, Igår, 12.10
1 response
83 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
243 responses
8.758 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av God45, Idag, 15.30
0 responses
29 visningar
2 gillar
God45
av God45
 
Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
26 responses
436 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Mekanurg, Idag, 12.02
1 response
76 visningar
5 gillar
obak
av obak
 
Skapad av Lupus Maximus, 02 April 2018, 20.00
9 responses
131 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.21
55 responses
582 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.15
11 responses
181 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Nässe, 08 April 2018, 21.48
86 responses
1.967 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

    Jag börjar utveckla en besatthet för att samla på mig historien om svensk rollspelshobby. Häromsistens pratade vi om Titan Games, och nyss lyckades jag få en massa info från Dragon's Lairs Facebook-uppdateringar! Och Mekanurgs blogposter för den delen.

    Så på den vägen, vad är det viktigaste som har hänt inom svensk rollspelshobby?

    Första utgåvan av Drakar och Demoner förstås.
    Oldtimers introduktion av Dungeons & Dragons till Anders Blixt och Fredrik Malmberg kanske?
    Att Eon släpptes när Äventyrsspel gav upp livsandan?
    Sveroks start?
    Sverox start?
    Fenix start?
    Hårda Bud i Sinkadus?

    Vilka händelser tycker just du är viktigast i den svenska rollspelshobbyns utveckling?

    /Magnus


  • #2
    Jag tycker första utgåvan av Drakar och Demoner, för då tog svenska rollspelsmarknaden en egen väg, istället för att bara importera amerikanska spel så startades en väg där vi gör spel på svenska.

    Kommentera


    • #3
      wrnu såklart

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av IcarusDream Visa inlägg
        Jag tycker första utgåvan av Drakar och Demoner, för då tog svenska rollspelsmarknaden en egen väg, istället för att bara importera amerikanska spel så startades en väg där vi gör spel på svenska.
        Var inte första utgåvan mest bara en översättning av ett spel de licensierat?
        Så första utgåvan var betydelsefull för att den var det första rollspelet på svenska. Den andra utgåvan var betydelsefull för att det skapades en egen produkt inom Sverige.

        Eller blandar jag ihop saker?

        Kommentera


        • #5
          Den enskilt viktigaste händelsen måste vara den första utgåvan av Drakar och Demoner. Det var då svensk rollspelshobby blev just svensk rollspelshobby, och inte bara en förlängning av amerikansk rollspelshobby.
          Det var även DoD som blev inkörsporten för en väldigt stor mängd rollspelar.

          Den näst viktigaste var antagligen när Äventyrsspel lades ner - det påverkade hobbyn ganska rejält med tanke på hur dominerande Äventyrsspel hade varit fram tills dess.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
            Var inte första utgåvan mest bara en översättning av ett spel de licensierat?
            Så första utgåvan var betydelsefull för att den var det första rollspelet på svenska. Den andra utgåvan var betydelsefull för att det skapades en egen produkt inom Sverige.

            Eller blandar jag ihop saker?
            Du minns helt rätt. Första utgåvan av DoD var i stort sett bara en översättning av Basic Roleplaying från Chaosium (inkl. Magic Worlds supplementet.)

            Kommentera


            • #7
              (sen kan man ju undra varför jag la denna tråd först i rollspel.nu-forumet. Jag skyller på påskbubbel på jobbet och flyttar diskret tråden till rollspels-forumet).

              /M

              Kommentera


              • #8
                Tycker egentligen Mutant är en större händelse än Drakar och Demoner. Visserligen var DoD det första riktigt svenska rollspelet, men Mutant var först med en helt unik svensk setting och för mig är setting större än regler.

                Kommentera


                • #9
                  Gothcon 1977 -- där infekterades den svenska spelhobbyn med rollspel i stor skala. Jag skrev för några år sedan ett blogginlägg om detta evenemang:

                  https://gondica.wordpress.com/2011/0...orsta-gothcon/

                  Kommentera


                  • #10
                    Langtrue, utan tvekan.

                    Kommentera


                    • #11
                      onödigt.
                      Last edited by Fiktionslek; 29 March 2018, 14.11.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag tycket svensk rollspelshobby följer den internationella utvecklingen i mångt och mycket -- framgångarna i lanseringarna bygger på samma faktorer, anledningarna till nedgången bygger på samma faktorer, influenserna från 00-talets indierörelse tas emot på liknande vis, kickstarters fyller samma viktiga funktion och DnD dominerar av allt att döma på både internationell och svensk marknad. Det som skiljer sig åt är möjligen att vi inte har någon digital marknad att tala om i Sverige, eller någon större on-demandmarknad. Äldre varumärken är också världigt betydelsefulla, och allt är väldigt artefaktiskt med butiksförsäljning och höga produktionsvärden. Svensk hobby börjar också exporteras. Därför tror jag faktiskt att man kan utse kickstarterteknologin till den i särsklass viktigaste faktorn för svensk rollspelshobby som den ser ut idag.

                        Mina två öre

                        Christian

                        Kommentera


                        • #13
                          Svårt att kringgå DoD 1982. Utan det knappast något Mutant. Dessutom tror jag DoD var introduktionen för många fler.

                          Min bubblare är Riotminds och Järnringens insatser tidigt 00-tal när det kändes som rollspel var på väg att försvinna helt som svenskspråkig produkt.

                          Kommentera


                          • #14
                            World of Darkness känns som det enda som höll igång rollspelsbutikerna på 90-talet.
                            Rollspelsbutikerna är fan nästan borta nu ändå, men på 90-talet så fanns det få möjligheter att köpa rollspel på nätet.

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag är nog böjd att hålla med om mutant. Att Äventyrsspel började göra originalprodukter för svenskar, på svenska med den svenska marknaden i åtanke måste vara störst. Annars hade vi nog saknat en inhemsk produktion alls, utan nöjt oss med översatta spel med Ä-spel som tolkar och inte spelskapare.

                              Men GothCon 1977 låter onekligen som en viktig del också. Jag litar helt på Mekanurg i den frågan.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X