Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bra Venus eller Mars-rollspel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
8 responses
133 visningar
0 gillar
Möller
av Möller

Skapad av Skarpskytten, Igår, 21.58
0 responses
34 visningar
2 gillar
Skarpskytten  
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
9 responses
257 visningar
0 gillar
lofty
av lofty

Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
25 responses
631 visningar
1 gillar
Birkebeineren  
Skapad av Galdermester, 04 December 2018, 17.21
3 responses
115 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon

Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
90 responses
5.045 visningar
12 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 06 December 2018, 21.34
30 responses
1.236 visningar
16 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
170 responses
6.809 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
4 responses
226 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Mannen i skogen, 10 December 2018, 16.36
1 response
92 visningar
0 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Bra Venus eller Mars-rollspel?

Finns det något riktigt bra rollspel som fångar samhälle, spänningar, lite infrastruktur och liknande för en lite light core (som i inte hard core men inte rymdopera) SF-kampanj med mycket socialt spel och lite klassresa placerat på Venus eller Mars?

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Finns det något riktigt bra rollspel som fångar samhälle, spänningar, lite infrastruktur och liknande för en lite light core (som i inte hard core men inte rymdopera) SF-kampanj med mycket socialt spel och lite klassresa placerat på Venus eller Mars?
    GURPS Mars har precis det du behöver. Du kan även kolla i GURPS Terradyne (fast där ligger fokus på jorden).

Kommentera

Space 1889?

Kommentera

Bra tips. Jag känner att de har några år på nacken dock. Båda är bra spel/moduler men jag har för mig att jag kände att de var lite lätt daterade när jag läste dem.

Men det var länge sedan jag läste dem dock så jag kan både minnas fel och de kan ha kommit i nyare versioner.

Kommentera

Vilken sorts mars hade du tänkt dig?
          Det finns ett par rollspel som bygger på John Carter on Mars /Barsoom.
          Och så finns det lite CoC-material som utspelas på mars

Kommentera

Kanske köra Traveller som regler och plocka världsinspiration från The Expanse? Traveller är snällt på det sättet att det är otroligt världsagnostiskt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Vilken sorts mars hade du tänkt dig?
              Det finns ett par rollspel som bygger på John Carter on Mars /Barsoom.
              Och så finns det lite CoC-material som utspelas på mars
              Jag tänkte mig ett ganska klassiskt "SF"-mars med bubbelstäder, pågående terraformering, mycket politik och hierarkier, många småpåvar, rätt farligt och småskitigt och rollpersoner som börjar som knegare och sedan involveras i större och större spel om makt och förräderi. Inga (synliga) medvetna ailiens, eventuellt monsteraliens om det passar etc.

Det jag letar efter är egentligen ett spel/en värld som på ett bra sätt fångar de svårigheter som en person på en nyexploaterad planet måste bråka med. Transporter, övervakning, när saker går sönder, vad man vill bråka om, hur man begränsas och vilka särskilda möjligheter som finns osv osv. Regler är inte så viktiga, endera är de bra och då kör jag med dem eller också letar jag rätt på något annat.
              Last edited by Ram; 26 March 2018, 12.50.

Kommentera

Jag tänkte mig ett ganska klassiskt "SF"-mars med bubbelstäder, pågående terraformering, mycket politik och hierarkier, många småpåvar, rätt farligt och småskitigt och rollpersoner som börjar som knegare och sedan involveras i större och större spel om makt och förräderi. Inga (synliga) medvetna ailiens, eventuellt monsteraliens om det passar etc.

Det jag letar efter är egentligen ett spel/en värld som på ett bra sätt fångar de svårigheter som en person på en nyexploaterad planet måste bråka med. Transporter, övervakning, när saker går sönder, vad man vill bråka om, hur man begränsas och vilka särskilda möjligheter som finns osv osv. Regler är inte så viktiga, endera är de bra och då kör jag med dem eller också letar jag rätt på något annat.
                I sånt fall är det GURPS Mars du vill ha.

Kommentera

Kanske Rocket Age?

http://www.drivethrurpg.com/product/...-Core-Rulebook

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                    Ser spännande ut! Troligen för pulp:igt för det som jag tänker mig här, men intressant.
                    Last edited by Ram; 26 March 2018, 16.55.

Kommentera

Tack för tipsen alla, jag får ta och se om jag kan jaga rätt på en GURPS Mars.

Kommentera

Bör vara denna: http://www.drivethrurpg.com/product/...S-Classic-Mars
                        Samt att denna kanske är av intresse också: http://www.drivethrurpg.com/product/225586/GURPS-Space

Har dock inte läst dem. Blev dock själv nyfiken pga den här tråden.

Kommentera

https://www.ebay.co.uk/itm/GURPS-Mar...-/202215856754

https://www.amazon.co.uk/gp/offer-li...2153172&sr=8-2
                          Last edited by Mekanurg; 27 March 2018, 13.20.

Kommentera

Arbetar …
                          X