Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilka miljöer används för lite i Fantasy spel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Igår, 10.55
15 responses
311 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Wasabi, Igår, 12.10
1 response
82 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
243 responses
8.758 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av God45, Idag, 15.30
0 responses
28 visningar
2 gillar
God45
av God45

Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
26 responses
436 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Mekanurg, Idag, 12.02
1 response
76 visningar
5 gillar
obak
av obak

Skapad av Lupus Maximus, 02 April 2018, 20.00
9 responses
131 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.21
55 responses
582 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.15
11 responses
181 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Nässe, 08 April 2018, 21.48
86 responses
1.967 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Vilka miljöer används för lite i Fantasy spel?

Oftast när jag spelar eller spelleder Fantasy så blir det oftast en miljö i stil med:
    Nordisk klimat med 4 tydliga årstider, kalla vintrar, varma somrar.
    Barrskog, ibland kanske lövskog. Blandat med öppnare slätter och diverse mindre byar, ibland även ett ensamt värdshus...

Men det finns ju så mycket mer:
    Vulkaniska landskap med lava som flyter i åar.
    Öknar!
    Iskalla miljöer a la Nordpolen.

Vad skulle ni vilja se mer av?

Något inspirerat av indien/sydostasien.

Mer elefanter till folket!

Kommentera

Multiversum.
      Extremt annorlunda platser med andra naturlagar och regler, som t.ex. Throne (Kill Six Billion Demons) och City of Sigils, används alldeles för lite.

Kommentera

Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
          Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.
          Djunglar måste användas mer! Finns så mycket potential! Skumma reptiler, dödliga apor. Galna fåglar och livsfarliga pirajor.
          Mer djunglar åt folket

Kommentera

Island. Skottland. Norge.

Bibliotek. Universitet. Magiskolor.

Kommentera

Djungler är alltid kul. Tropisk hetta! Sabeltandade tigrar! Blodigelsfyllda träsk, bitande insekter och sjukt äckliga parasitsjukdomar som tar knäcken på de hårdaste av barbarer - Kliver man tillbaka till R.E. Howards Conan så var ju tropisk djungel och uråldriga svarta kungadömen rätt flitigt använda som setting, så det är lite synd att det är underanvänt bland rollspelare. Jag tillskriver det till att spelledare inte är fullt lika belästa som vi vill ge sken av... Annars är jag sugen på att utsätta spelgruppen för ett sådant där urtidslandskap med gigantiska svampskogar, med allt vad det innebär av giftiga sporer och kollapsande jättesvampar.

Kommentera

- Djungler

- Slott och palats

- Båtar och hav (används mest bara som transportsträckor)

Kommentera

Jag skulle gärna se något som tar tydligt avstamp i pseudo-antiken, istället för i pseudo-medeltid. Det finns så mycket i gamla Rom och gamla Grekland som fortfarande finns idag i våra dagar. På många sätt är det lättare att hoppa in och rollspela i 300 fkr-Aten än i 1200-talets Paris.

Kommentera

Ingen miljö i sig men samhälleligt komplexa civilisationer liknande vissa av våra antika. Alltså de finns ofta som en fond eller historia men den aspekten används sällan i spel. Svavelvinter är ett undantag, kanske Eon med (jag har inte tillräcklig koll).

Kommentera

Det är av den anledningen jag stör mig på mig själv att jag fortfarande inte tagit mig tid att läsa igenom volymerna man kan ladda ner från detta sida; http://www.unesco.org/new/en/social-...an-prehistory/

Kommentera

Himmeln! Jag raidar helvetet en gång i månaden känns det som. Men aldrig himmelriket.

Kommentera

Badhus!
                          Avsaknaden av badhus i de flesta fantasysettings gör mig ledsen.

Kommentera

Jag har en såsbok på temat fantasy-Afrika -- Æsheba. Den skrevs på 1980-talet och lite småtråkigt ihopsatt; den beskriver en hel kontinent så det blir alltför kort om alltför mycket. Däremot har jag inte skrivit något själv på det temat, helt enkelt på grund av brist på kunskap; om jag vill skriva en sådan text, vill jag göra det ordentligt.

https://www.rpg.net/reviews/archive/12/12738.phtml

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                              Jag skulle gärna se något som tar tydligt avstamp i pseudo-antiken, istället för i pseudo-medeltid. Det finns så mycket i gamla Rom och gamla Grekland som fortfarande finns idag i våra dagar. På många sätt är det lättare att hoppa in och rollspela i 300 fkr-Aten än i 1200-talets Paris.
                              Skymningshavets gåtor, min havsfarar-kampanjbok till DOD16, är inspirerad av antikens Grekland, då både den homeriska sagocykeln (t.ex. laistrygoner, harpyor) och järnålderskoloniseringen av Medelhavets kuster.

https://gondica.wordpress.com/2016/0...as-en-okand-o/
                              Last edited by Mekanurg; 23 March 2018, 13.02.

Kommentera

Arbetar …
                              X