Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bra system för historiskt medeltida rollspel med lite fantasyinslag

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 00.04
8 responses
391 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
1 response
29 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
21 responses
687 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
296 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox

Skapad av Beastslayer, Igår, 22.10
0 responses
122 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
237 visningar
12 gillar
acke
av acke

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.252 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
344 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
326 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av Lind, 19 September 2018, 07.30
2 responses
52 visningar
2 gillar
Lind
av Lind

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Pendragon!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hubarth Visa inlägg
      Pendragon!
      Vet, jag har nog spelat 300+ spelmöten Pendragon i mitt liv och är med i en kampanj som pågår och ska pågå i många år till. Det finns något sådant som för mycket av det goda. Men tack ändå, vi borde prata med Pendragon på det här forumet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
        Chivalry & Sorcery
        Jag är 80-tals-old-school, inte 70-tals-old-school ...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
          Inte... skriva... spydig... kommentar... Inte... skriva... Inte... Inte...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Inte... skriva... spydig... kommentar... Inte... skriva... Inte... Inte...
            Är du old-schooligare än mig?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
              Med det sagt så kan det uppfylla dina behov eftersom det är definitivt är low fantasy med hög dödlighet.
              Småmodifikationer och obalanserade köpe-system är två saker i rollspel som jag har rätt svårt för. Köpe-system kan funka, men då måste de vara balanserat och ge bra betalt när det gäller ståry och karaktärsgestaltning.

Kommentera

Är du old-schooligare än mig?
                Det tror jag inte egentligen, men sett ur ett OSR-perspektiv är 80-talet när det började gå brant utför med rollspelen.

Kommentera

Frågan är väl om det bara är system du vill ha till en färdig setting eller om du vill ha hela världspaketet också?

Om du bara vill ha ett system som du kan använda till din redan uttänkta spelvärld så tänker jag på Järn och mitt eget Fornsaga ( http://fornsaga.se ). Järn är ju brp med magi som en stor del av systemet medan Fornsaga är en blandning mellan trad och indie med influenser från world of darkness och nemesis.

Jag vet inte vilket fokus du siktar på men om du vill ha strider som går rätt fort och är rätt dödliga så gör Fornsaga det. Men om du vill ha crunchnivå med kroppsdelar och skräcktabeller så får du leta någon annanstans.

Settingen är ju fornnordisk järnålder men det går lätt att modda då spelvärlden är tänkt att utstakas av spelgruppen själv.

Kärnan i spelet är rätt enkel och finns sammanfattad här: http://fornsaga.se/om-fornsaga/regelsystemet/

Kommentera

Jag har insett att min första post kanske var lite luddig, och det beror på att jag inte hade tänkt klart. Alla förslag som strömmat in i den här tråden - tack alla! - har fått mig att inse att jag helst vill ha ett rätt generiskt spel utan en massa setting, som jag ju inte behöver. Helst vill jag inte heller behöva hålla på att modda regler kopplade till setting för att få det att passa det jag vill göra, jag vill inte sitta och skriva om vapentabeller för att det inte fanns tunnhjälmar och korpnäbbar i England år 1140 eller göra om magisystem som har fel metafysik.

Där jag står nu så vill jag ha något som är relativt regellätt (och ska det vara mycket regler så ska det vara regler kring karaktärer och värld, inte en massa stridsmodifikationer och pill med trollformler) och som varken är för heroiskt eller för dödligt. Så jag tänker väl BRP eller Malestrom Doomsday just nu; det känns som att jag kan köra dem utan vidare krussiduller och det finns också relevanta settingböcker dem. HarnMaster och GURPS är bubblare, men jag tror de är för regeltunga och för blodiga bägge två. GURPS har dock vettiga settinböcker, så det är ett plus där.

Ska kolla upp QuestCore också.

Och B&B verkar verkligen fräckt och välgjort, men det är vid sidan av det jag vill göra här.
                    Last edited by Skarpskytten; 23 March 2018, 12.28.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Det tror jag inte egentligen, men sett ur ett OSR-perspektiv är 80-talet när det började gå brant utför med rollspelen.
                      Ja, fast först i mitten på 80-talet när Dragonlance sjukan slog till inom DnD och Äventyrsspel ersatte utforskning med rälsning i sin äventyr. Men detta är troligen ämnet för en egen tråd.

Kommentera

Har du kikat på Järn? Eller alternativt Hjältarnas tid? Järn har ju fördelen att det finns en del "regler kring karaktärer och värld" medan HT är betydligt mer lättsamt, men inte alls så glättigt som man kan tro!

Ska jag spela BRP finns det inte några andra alternativ för mig.

Edit: Eller Fornsaga. Det beror nog lite på vilka jag skulle spela med.
                        Last edited by Måns; 23 March 2018, 13.47.

Kommentera

80-talet är väl new school?

Kommentera

Gillar man OSR borde Lion & Dragon kunna passa fint för detta http://www.drivethrurpg.com/product/226022/Lion--Dragon

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

80-talet är väl new school?
                              Spelar man med rouge:ar spelar man new school. De förstörde DnD när de införde rougen, sedan har det bara gått utför.

@Måns. Järn äger jag, ett smart och välskrivet rollspel som jag inte alls tycker om och inte vill spela.
                              @Måns. Jag kan köpa BRP och bygga om till det jag vill. Jag kan köpa HT och bygga om till det jag vill. Varför ska jag välja HT framför BRP?
                              @Botulf. L&D står på min inköplista! Dock, min grupp klarar nog av mycket, inklusive mycket krushigare system än jag, men de klarar inte av OSR-kloner. Jag ska köpa det här spelet någon gång, men inte till det här projketet.

Kommentera

/.../@Måns. Jag kan köpa BRP och bygga om till det jag vill. Jag kan köpa HT och bygga om till det jag vill. Varför ska jag välja HT framför BRP?
                                HT är BRP, fast bra.

(Ursäkta att jag inte är Måns)

Kommentera

Arbetar …
                                X