Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bra system för historiskt medeltida rollspel med lite fantasyinslag

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
22 responses
456 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
74 responses
2.065 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
2 responses
184 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
15 responses
271 visningar
0 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
7 responses
538 visningar
5 gillar
inbrednorthernadventurer  
Skapad av krank, Igår, 20.58
0 responses
10 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 20.57
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Nässe, 14 October 2018, 21.05
12 responses
328 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
697 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
190 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Alltså Hârnmaster är exakt detta. Och om jag minns upphovspersonerna till Saga rätt så är Hârnmaster en stor inspiration, vilket skulle betyda att Saga också passar bra. Själv har jag spelat MASSOR av Hârnmaster men bara bläddrat i Saga. NRC som skapade Hârnmaster var, liksom de flesta på den tiden, inspirerad av Tolkien. Många kör kampanjer som liknar Game of Thrones väldigt mycket. Default-kampanjen (inofficiell) till Hârnmaster heter ju The Kaldorian Succession Crisis :)

Ska nämna igen också att regelsystemet Hârnmaster är skilt från världen Hârnworld, så man kan ta det ena eller det andra. Som regelsystem drar väl Hârnmaster åt simulationism. Världen Hârnworld är otroligt genomtänkt och det finns oändligt med material, men smaken är som baken när det kommer till spelvärldar.

Kommentera

Det måste bli Hârnmaster!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

De enda ankor som kommer att figurera i den här tänkta kampanjen kommer att vara grillade och ha ett spett uppkört i ___.
        "...it's the only way to be sure"

Jag har ett franskt spel du skulle gilla - Miles Christi. Fast det är specifikt för att spela Tempelriddare innan andra korståget. Tyvärr är det svårt att få tag på och på franska.

Annars tycker jag att Mythras låter som en bra fit men OK inte så indie...

Kommentera

Nu har jag inte spelat Hârnmaster utan bara hört skräckhistorier om dess komplexitet, så jag ska inte säga om det är sant eller inte att det är ett av de mer detaljistiska systemen man kan ha. Jag ska istället pusha lite mer för Saga.

Saga är ett mycket smidigt spel, särskilt om du tänkt dig att använda en egen värld. Reglerna är enkla att komma in i för någon som kan lite BRP sedan innan och jag tror inte du har några problem att börja en session med tre spelare, pitcha lite snabbt och sedan vara klara med allas RP inom 45 minuter.

Min bild av Sagas värld och stämning är väldigt 1100-tal. Det är ganska skitigt och jävligt, utan en alltför hög nivå på tekniken. Det är lågmäld ryngbrynjefantasy. Mer inspiration av Robin Hood och Ivanhoe, historieböcker och Erikskrönikan än Tolkien, Frazetta och Conan. Det är inte realistiskt, men det känns realistiskt på något sätt. Svårt att sätta fingret på.

Som sagt, ringbrynja är standardrustning, inte plåtar och hornhjälmar. Det är en schysst och snabb BRP-variant, med lagom mycket detaljism och djup utifrån vad det lät som om OP ville ha. Låter det skoj? Det är det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
            Eller, tja, exakt förutom indie-larvet. Maelstrom är mer OSR. ;)
            Bra tips, lökig ton.

Angående Saga så är det på intet vis något crunchigt spel. Det är ungefär som DoD -91 fast med men onödigt bös borttaget. Har man inte rustning på sig och hamnar i strid så är det bara en tidsfråga innan det går riktigt illa för en.

Tonen i Saga är inte särskilt grim dark, utan feelingen är bitvis lite mer "torr" (tänk äventyrsböcker á la Howard Pyle), men settingen innehåller redan häxjakt, pest och inbördeskrig, men mer i periferin av presentationen. Kolla in grundreglerna som går att ladda ner på Saga Games hemsida. Det är liksom alla regler till spelet.

För mer crunch så tror jag också att Maelstrom eller Burning Wheel kan vara nåt att kolla på. Kanske Rune Quest 6/Mythras?

Hade du frågat i gruppen Bräd- och rollspelsforum så hade en namnkunnig forumit talat sig varm om att Eon IV är det perfekta spelet (och det ÄR ju både crunchigt och storyfokuserat), men det hade nog krävt en del handpåläggning (översyn/tillrättaläggning av bakgrundstabellerna tänker jag – jag är inte insatt i spelet egentligen).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
              Saga
              Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
              Saga
              Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
              Saga
              Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
              Saga
              Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
              Saga
              Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
              Saga
              Okej, okej, jag fattar!

Med risk för att trampa någon på tårna, jag har alltid uppfattat Saga som lite mellanmjölk, okej men rätt trist, men jag får kanske omvärdera det. Oavsett, den får gå upp på listan. Enkelt spel = lätt att modda också, det ser jag som ett plus.
              Last edited by Skarpskytten; 21 March 2018, 23.13.

Kommentera

Eon IV går säkert att modds, men et känns som mycket jobb, Eon känns fastvuxet i Mundana och Eon IV i Jargien framför alt. Ska dock sägas att Jargien är ganska grim dark och Eons dödliga stridssystem kan ju också ge en sådan känsla.

Kommentera

Med risk för att trampa någon på tårna, jag har alltid uppfattat Saga som lite mellanmjölk, okej men rätt trist, men jag får kanske omvärdera det.
                  Nä, jag delar din uppfattning:
                  http://sveslack.blogspot.se/2015/12/...recension.html

Med det sagt så kan det uppfylla dina behov eftersom det är definitivt är low fantasy med hög dödlighet.

Kommentera

Angående övriga tips.

BW - har, har läst, men för mycket krångel.
                    Warhammer Fantasy 2 - har, har läst, men för mycket GW. Plus väl blodigt?
                    ArsM - har. har läst, men är inte mycket till spel om man lyfter ut magin?
                    B&B - väldigt nyfiken på detta spel, men är det inte en retroklon med levlar och allt?

HarnMaster - är inte det väldigt mycket regler? Mitt intryck av det när det begav sig var också att det var väl dödligt? Dock, visste inte att reglerna var skilda från världen, det var en nyhet för mig. Hur funkar det, jag hittar bara en regelbok på Colombia Games hemsida.

QuestCore och RQ6/Mythras ska jag spana in lite närmare.

Kommentera

Angående övriga tips.

B&B - väldigt nyfiken på detta spel, men är det inte en retroklon med levlar och allt?
                      Nja, det är något av en hybrid:
                      http://sveslack.blogspot.se/2015/12/...recension.html

Vad gäller RQ6/Mythras så är det ett väldigt robust och vältestat system, men inte precis regellätt.

Kommentera

Man "levlar" genom att ge tribut till någon som står i högre position än en själv, vilket ger olika fördelar tex tillgång till mer av ditt yrkes förmågor om du offrar till din ävenyrarnas gudom. Eller kanske ett hus och medborgarrättigheter om du går i förbund med en stadsstat. Eller magiska krafter om du hittar en staty av en bortglömd fe att offra till.

Och här är en till review: https://www.youtube.com/watch?v=1rmsqJsOczQ
                        Last edited by Jocke; 21 March 2018, 23.58.

Kommentera

Vill du ha något som inte är en mattefest för låtsas historiker så är Vampire the Dark Ages fucking great. Det är snabbt, det är enkelt, alla kan det, det är shitty men på ett sympatiskt sätt och vill du ha konstig magi eller något finns det en hög böcker du kan slänga på problemet men systemet håller också för att du improvar.

Men att ha ett system där jag kan säga "Jag vill vara ganska rik" och sätta 3 prickar i "Ha pengar" är nice.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                            Men att ha ett system där jag kan säga "Jag vill vara ganska rik" och sätta 3 prickar i "Ha pengar" är nice.
                            Lite OT, men Backgrounds (som senare slogs ihop med Merits och blev bara Merits i nWoD/CofD) är det enskilt främsta bidraget till rollspel som White Wolf och WoD har stått för. Att kvantifiera den här typen av resurser som annars så ofta sköts med vänstran. Inte bara pengar utan kontakter, din sociala ställning, allierade och en hel massa andra saker.

Cog.

PS. Det förekommer så klart en del i andra spel i form av Feats eller tom. gamla ADD där man kunde få lite liknande resurser iom. hög level. DS.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                              Vill du ha något som inte är en mattefest för låtsas historiker så är Vampire the Dark Ages fucking great. Det är snabbt, det är enkelt, alla kan det, det är shitty men på ett sympatiskt sätt och vill du ha konstig magi eller något finns det en hög böcker du kan slänga på problemet men systemet håller också för att du improvar.

Ha, det var bra tänkt utanför boxen där. Jag har ju tom spelat detta! Nu känner jag kanske att jag har spelat sönder systemet, men å andra sidan är det som du skriver riktigt enkelt och flexibelt, vilket jag gillar. Så det får ingå i mina funderingar.

Kommentera

Om man vill vara riktig old school finns ju det allra första spelet som kom ur reaktionen mot att D&D inte var så historiskt korrekt:
                                Chivalry & Sorcery

http://www.drivethrurpg.com/product/...on-The-Rebirth

Kommentera

Arbetar …
                                X