Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bra system för historiskt medeltida rollspel med lite fantasyinslag

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Minimoni, Igår, 15.17
23 responses
265 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
58 responses
1.704 visningar
4 gillar
Magnus Seter  
Skapad av Yog, Igår, 20.48
4 responses
109 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av shotgun_ramadan, Idag, 01.30
0 responses
30 visningar
1 gillar
shotgun_ramadan  
Skapad av Swedish Chef, 17 September 2018, 22.47
10 responses
189 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir

Skapad av Mattifier, 30 March 2018, 16.35
26 responses
1.017 visningar
7 gillar
Basilides  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 September 2018, 12.21
12 responses
179 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av McKatla, Igår, 07.28
3 responses
181 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 00.41
5 responses
220 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Styrman, Igår, 17.24
4 responses
91 visningar
0 gillar
Styrman
av Styrman

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Bra system för historiskt medeltida rollspel med lite fantasyinslag

Jag har en idé på en kampanj.

England, 1100-tal, anarki, smuts, klassamhälle och allt det där. Det finns både magi och monster och mysterier, även om de flesta människor lever sina liv utan att någonsin se något sådant.

Vilka rollspel skulle stötta ett sådant spel?

Jag vill ha ett ganska detaljerat spelsystem, ett där rollfigurer börjar ganska bra och inte inte slutar som halvgudar, det får gärna men måste inte ha lite "story" eller "indie"-stuk.

BRP finns på min karta här, det är enkelt och funkar och dessutom har jag en rätt okej BRP-modul som heter Merry England som innehåller en del matnyttigheter. Jag ser det som en stark men tråkig kandidat, lite som att köpa en Volvo.

GURPS har jag också funderat på, har bara spelat ett par möten av det i forntiden och har positiva minnen. Det ligger kanske i överkanten för hur mycket regler jag orkar med, men det har också sina fördelar, som ett intressent system för att bygga rollfigurer och säkert finns det någon modul jag kan köpa till också.

Nu undrar jag vad det finns för fler kandidater!

Du menar exakt det här?

https://www.drivethrurpg.com/product...trom-Domesday?

Eller, tja, exakt förutom indie-larvet. Maelstrom är mer OSR. ;)

Finns en gratis quickstart:

http://www.drivethrurpg.com/product/...ay-Quickstart?
    Last edited by Bolongo; 20 March 2018, 23.32.

Kommentera

Haha, det där var nästan kusligt.

Tack, det går upp på listan.

Kommentera

Borde inte Saga passa in?

Kommentera

Jag hade valt Burning Wheel.

Smutsigt, jordnära, story, lite indie, light fantasy...
          Last edited by Måns; 21 March 2018, 07.48.

Kommentera

Skall du ha ankor? I så fall föreslår jag HeroQuest2

....what?!

Kommentera

Tänker att det borde gå att göra något slags Ars Magica klon kanske. Där kan ske inte alla spelar en magiker. Har dock inte kollat i Ars Magica på säkert 15 år , minns faktiskt inte alls om systemet är bra.

Kommentera

Saga känns passande. Det innehåller inte direkt smuts, story eller indie men du har det basala i form av grundegenskaper, färdigheter, träffområden (om du vill) och magi. Dessutom rymmer den feta men alls inte dyra regelboken väldigt mycket medeltidsaktigt världsmaterial.

Kommentera

Jag skulle dra lite i Blood & Bronze och skriva nya klasser som funkar till miljön.

Tex skulle det vara mycket vanligare att levla genom att ge skatter till en person högre upp i samhället för fördelar än till gudar eller dylikt (även om det såklart också går).
                  Last edited by Jocke; 21 March 2018, 08.52.

Kommentera

Warhammer fantasy 2ed? Smutsigt och kan vara low-fantasy om man vill
                    Last edited by Lemur; 21 March 2018, 09.38.

Kommentera

Som några andra skulle jag definitivt rekommendera Saga. Stryk magikapitlet så har du i princip det du letar efter, rakt av.

Kommentera

En fjärde röst på Saga.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
                          Skall du ha ankor? I så fall föreslår jag HeroQuest2

....what?!
                          De enda ankor som kommer att figurera i den här tänkta kampanjen kommer att vara grillade och ha ett spett uppkört i ___.

Jag ska försöka svara på de flesta inläggen ikväll, men i väntan på att jag har tid så vill jag ställa en fråga till Saga-fansen.

Mina tankar här går åt något som är rätt grim-dark. Jag har fått för mig att Saga är mer glättig gladfantasy. Stämmer det? Eller går Saga att föra i olika stämningslägen?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                            Jag har en idé på en kampanj.

England, 1100-tal, anarki, smuts, klassamhälle och allt det där. Det finns både magi och monster och mysterier, även om de flesta människor lever sina liv utan att någonsin se något sådant.

Vilka rollspel skulle stötta ett sådant spel?

Jag vill ha ett ganska detaljerat spelsystem, ett där rollfigurer börjar ganska bra och inte inte slutar som halvgudar, det får gärna men måste inte ha lite "story" eller "indie"-stuk.

BRP finns på min karta här, det är enkelt och funkar och dessutom har jag en rätt okej BRP-modul som heter Merry England som innehåller en del matnyttigheter. Jag ser det som en stark men tråkig kandidat, lite som att köpa en Volvo.

GURPS har jag också funderat på, har bara spelat ett par möten av det i forntiden och har positiva minnen. Det ligger kanske i överkanten för hur mycket regler jag orkar med, men det har också sina fördelar, som ett intressent system för att bygga rollfigurer och säkert finns det någon modul jag kan köpa till också.

Nu undrar jag vad det finns för fler kandidater!

Maelstrom verkar ju ha massa bra moduler.

Regelmässigt verkar ju mitt QuestCore vara som klippt och skuret för detta:

http://www.drivethrurpg.com/product/...-Svensk-utgava
                            Last edited by Caligo; 21 March 2018, 13.03.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                              Jag har fått för mig att Saga är mer glättig gladfantasy. Stämmer det? Eller går Saga att föra i olika stämningslägen?
                              Saga känns hyfsat snällt men kan lätt göras mörkare. Svält, häxjakter, böldpest, giriga adelsmän, regn, lera...

Kommentera

Arbetar …
                              X