Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vinterskogens hemlighet med totala noobs

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RedMoon, Igår, 05.25
4 responses
126 visningar
2 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av MrSleepy, Igår, 14.05
1 response
90 visningar
0 gillar
Dunderklumpen  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 12.47
16 responses
640 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av krank, 16 April 2018, 18.09
4 responses
58 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Max Raven, 08 April 2018, 12.22
3 responses
50 visningar
0 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av ripperdoc, 19 April 2018, 20.04
5 responses
193 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Otto, 16 April 2018, 20.26
4 responses
256 visningar
0 gillar
Otto
av Otto
 
Skapad av RedMoon, 06 April 2018, 14.24
4 responses
169 visningar
3 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Caligo, 21 April 2018, 19.20
2 responses
112 visningar
0 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av luddwig, 19 April 2018, 20.37
10 responses
342 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vinterskogens hemlighet med totala noobs

    Ett halvår efter första spelmötet då två spelare med framgång tog sig igenom Maapans tempel (tack medusa games) så fick vi till ett nytt spelmöte med dubbelt så många spelare, dvs 4 +SL.

    Jag tittade på scenariobanken (och gick igenom God45s recentioner) och hittade Vinterskogens hemlighet (mycket trevlig läsning). Ville testa något öppnare för att utmana både mig och spelarna.

    Det gick åt helvete :-)
    fast vi hade lite roligt ändå..

    En av spelarna har spelat en del, en annan har spelat men för 25 år sedan och de sista två har inte spelat alls innan.

    Så, ska man satsa på väldigt linjära äventyr till en början eller vad ska man göra?
    jag märkte att de gillade problemlösningsbiten.

    /Crilloan

  • #2
    Hur gick det år helvetet? För det kan finnas olika orsaker. Dog de fruktansvärt? Eller gjorde de inget på eget initiativ? Eller något annat?

    Att gå över till bara problemlösning i början är inte en bra lösning. Har de problem med att ta initiativ från början kommer det bara träna dem till att inte vara självgående alls.

    Kommentera


    • #3
      Lyckades undvika TPK, (de missade trollen hela tiden)

      Gick åt fanders mest i upplösningen, tog sig in o jaktborgen på natten med avsikt att ta amuletterna. Fokuserade på "våren" o en smög upp för att ta den av henne. Hon barrikaderade sig med en stenvägg TM, sedan försökte de smyga ned igen och ta den andra amuletten av den sovande och klantade sig (vi pratar riktig grisodlarnivå på karaktärerna).
      I den allmänna brottningsmatchen som uppstod såg jag ingen annan vettig utväg än att "våren" lägger mörker och sedan ngn form av jordväg på sin partner för att lämna rollpersonerna tomhänta.
      Så vi avslutade spelmötet med att karaktärerna står med lång näsa i en tom jaktborg o vintern lär vara för evigt..

      Vet helt enkelt inte hur jag ska gå vidare med äventyret :-)

      Trots orutin så tog de faktiskt en del initiativ, fast kanske inte de jag tänkt

      /C

      Kommentera


      • #4
        Det låter väl i och för sig som en kul spelkväll. Trist när rollpersonerna missar så mycket bara mendet går ju faktiskt att ge rollpersonerna mer xp från start så de inte blir så dåliga ,om det är problemet.

        Sen tror jag att det är bra att prova lite olika stilar och se vad som funkar för er. Viktigt när man spelar med nya spelare tycker jag är att man tar 15 minuter efter spelpasset och utvärdera och se så att alla är med och att alla har kul.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg
          Lyckades undvika TPK, (de missade trollen hela tiden)

          Gick åt fanders mest i upplösningen, tog sig in o jaktborgen på natten med avsikt att ta amuletterna. Fokuserade på "våren" o en smög upp för att ta den av henne. Hon barrikaderade sig med en stenvägg TM, sedan försökte de smyga ned igen och ta den andra amuletten av den sovande och klantade sig (vi pratar riktig grisodlarnivå på karaktärerna).
          I den allmänna brottningsmatchen som uppstod såg jag ingen annan vettig utväg än att "våren" lägger mörker och sedan ngn form av jordväg på sin partner för att lämna rollpersonerna tomhänta.
          Så vi avslutade spelmötet med att karaktärerna står med lång näsa i en tom jaktborg o vintern lär vara för evigt..

          Vet helt enkelt inte hur jag ska gå vidare med äventyret :-)

          Trots orutin så tog de faktiskt en del initiativ, fast kanske inte de jag tänkt

          /C
          Fast det är lite awesome att det är evig vinter nu :) Bara rulla med det. De får åka vidare eller försöka något nytt, det är inte ditt jobb som spelledare att lösa det. Bara rulla med det.

          Annars är mitt tips att det är bättre att låta karaktärerna dö än att ha skurkar som sticker eller tar dem tillfånga. :D

          Kommentera


          • #6
            Håller med God45. Att vintern fortsätter är inte världens undergång, det är ju "bara" skogen som är drabbad.

            Vad du kan göra är att låta Hekla dyka upp och prata med dem i den tomma borgen. Hon är ju spritt språngande galen, så det kan bli en rolig spelupplevelse när hon kacklar och pratar i tungor och blossar på pipan (som RP borde ha hämtat vid det här laget).

            Sedan avslöjar hon att Gelle kanske kan lockas att lämna amuletten till Unn, om RP kan tänka sig hjälpa Hekla med lite svartkonst eller om man så vill ... dödsmagi!

            Ge dem ett lämpligt sidoäventyr, kanske att hitta någon ingrediens till en besvärjelse. Älvors blod? Trollsnor? Vinterns vassa egg, vad nu det kan vara?

            Med ingrediensen tar Hekla rollpersonerna till Unns grav, där hon frammanar Unns ande, som är förvirrad, sorgsen och förtvivlad. Om rollpersonerna pratar med henne och lyckas övertyga henne om att hon måste hjälpa dem går hon med på att stanna kvar om rollpersonerna kan ta Gelle till henne på något sätt.

            Sen vette fan hur det ska gå till, men de kanske kan be Unn om något ord som bara hon vet att hon och Gelle känner till och sedan övertyga Gelle med det, att följa med dem. Och sedan om de gör det och han följer dem till graven kan Unn kanske övertyga honom om att lämna över amuletten.

            EDIT: När jag någon gång i framtiden återvänder till detta äventyr ska jag lägga till den här grejen!

            /Magnus
            Last edited by Magnus Seter; 18 March 2018, 12.22.

            Kommentera


            • #7
              Tack Magnus!

              Nu har jag lite o klura på till nästa gång.
              Det blir till o koka ihop en soppa med trollkvinnor och mana fram en vålnad.

              I trollens boning gav jag spelarna pergamenten från skönheten och odjuret som krok så det kanske finns något som går att använda till ritualen i det översvämmade klostret

              /C

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg
                Tack Magnus!

                I trollens boning gav jag spelarna pergamenten från skönheten och odjuret som krok så det kanske finns något som går att använda till ritualen i det översvämmade klostret

                /C
                Låter som en bra grej!

                Jag tror att du kan "leda" spelarna något mer med hjälp av Hekla utan att de känner sig rälsade. Så länge de måste prestera något i utbyte, något som kan bita dem i arslet senare, så är det nog inga problem med det.

                /Magnus

                Kommentera

                Arbetar …
                X