Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel med brottsundersökningar och rättegångar

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
36 responses
649 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
93 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Spitfire, Idag, 13.18
2 responses
27 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Platon, Igår, 21.25
4 responses
126 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
775 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.461 visningar
14 gillar
shirian
av shirian
 
Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
106 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
150 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.589 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Rollspel med brottsundersökningar och rättegångar

    Någon som har tips på rollspel som har fokus på brottsutredningar i samma stil som t.ex. Perry Mason, Murder she wrote, Primal Fear och The killing of a mockingbird?

    Är ute efter dels den undersökande brottsutredningen men även mekanik kring rättegångar. Det betyder också att fokus ligger på relativt jordnära detektivhistoria, inte Cthulhu, Fantasy eller superhjältar.

    Har kanske nämnt det tidigare, men är fortfarande väldigt förvånad över att en så otroligt uppskattad genre inom böcker, datorspel, film och tv är närmast obefintlig inom rollspel. Kan någon se en anledning till varför? Borde inte ett Rollspel med utgångspunkt i detta kunna öppna dörren till en större publik som flitigt konsumerar övriga medier inom brottsundersökning och rättegångar?

  • #2
    Kanske något av Gumshoe-spelen kan vara intressanta då? Det enda jag kan på rak arm är ju Trail of Cthulhu, men det finns andra spel med samma regelmotor, och den är ju byggd just för detektivliknande spel. Fokus på att tolka ledtrådarna och sätta dem i ett sammanhang, snarare än att hitta dem.

    Kommentera


    • #3
      Jag har letat efter ett sådant spel men inte hittat något bra. Är inte så förtjust i Gumshoe själv. Hade gärna velat ha någonstans förhörs mekanik, efter som ett där en sån stor del i detektiv arbete.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg
        Kanske något av Gumshoe-spelen kan vara intressanta då? Det enda jag kan på rak arm är ju Trail of Cthulhu, men det finns andra spel med samma regelmotor, och den är ju byggd just för detektivliknande spel. Fokus på att tolka ledtrådarna och sätta dem i ett sammanhang, snarare än att hitta dem.
        Visst skulle ToC funka som mekanik för undersökningar, men jag tänker mer på ett färdigt spel där man inte lånar mekaniker från andra spel. Vet inte om Gumshoe har ett färdigt spel för detta?

        Kommentera


        • #5
          Rotsystem är visserligen cyberpunk, men jag tror att mekanikerna på SL-sidan och på spelarsidan för att skapa och spela just den sortens äventyr borde funka även i andra miljöer. Det är inte så mycket poäng-och-tärningsslagsmekanik, men däremot konkreta arbetssätt som SL kan använda för att skapa ett mordmysterium med tidslinjer och ledtrådar, tips på hur man genomför förhör och på hur man motstår förhör, etc.

          Jag är själv rätt oförtjust i just mekaniska lösningar, men gillar genren väldigt mycket.

          Tyvärr betyder ju det att det inte är ett helt färdigt spel heller, utan att det behöver moddas för nya miljöer.... Men nån gång har jag ju tänkt att jag ska försöka göra om alla Agatha Christie-romanerna till spelbara äventyr, och då lär jag ju bygga systemet på samma motor som Rotsystem har...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

            Visst skulle ToC funka som mekanik för undersökningar, men jag tänker mer på ett färdigt spel där man inte lånar mekaniker från andra spel. Vet inte om Gumshoe har ett färdigt spel för detta?
            Hm. Jag hittar bara Gumshoe-spel med settings som innehåller någon typ av fantastik. Inget rent detektivmässigt, tyvärr. https://en.wikipedia.org/wiki/Gumshoe_System#Products
            Kanske Cthulhu Confidential och bara plocka bort det Lovecraftianska?

            Kommentera


            • #7
              Enklast om du vill ha något rent polisaktigt är att titta på Mutant City Blues och plocka bort superkrafterna!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                Rotsystem är visserligen cyberpunk, men jag tror att mekanikerna på SL-sidan och på spelarsidan för att skapa och spela just den sortens äventyr borde funka även i andra miljöer. Det är inte så mycket poäng-och-tärningsslagsmekanik, men däremot konkreta arbetssätt som SL kan använda för att skapa ett mordmysterium med tidslinjer och ledtrådar, tips på hur man genomför förhör och på hur man motstår förhör, etc.

                Jag är själv rätt oförtjust i just mekaniska lösningar, men gillar genren väldigt mycket.

                Tyvärr betyder ju det att det inte är ett helt färdigt spel heller, utan att det behöver moddas för nya miljöer.... Men nån gång har jag ju tänkt att jag ska försöka göra om alla Agatha Christie-romanerna till spelbara äventyr, och då lär jag ju bygga systemet på samma motor som Rotsystem har...
                Det där spelet skulle kunna bli en framtida storsäljare! Det är nog egentligen inte så mycket detaljerad mekanik jag är ute efter utan mer precis som du skriver, hur man sätter ihop en bra mordhistoria. Gärna i både nutid och tidigare epoker.

                Med andra ord så är det kanske snarare äventyr som framhäver en bra mordhistoria som jag är ute efter, men gärna att det utspelar sig i vår värld (inte cyberpunk, fantasy, skräck). Återigen som du skriver. Med utgångspunkt i Agatha Christie, John Dickson Carr och Edgar Allan Poe men gärna även mer nutida författare som P.D. James (Svarta Tornet m.fl), Caroline Graham (Morden i Midsummer, Barnaby etc)

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg

                  Hm. Jag hittar bara Gumshoe-spel med settings som innehåller någon typ av fantastik. Inget rent detektivmässigt, tyvärr. https://en.wikipedia.org/wiki/Gumshoe_System#Products
                  Kanske Cthulhu Confidential och bara plocka bort det Lovecraftianska?
                  Du har definitivt en poäng här som jag själv tänkt en del på. De allra flesta Cthulhu-äventyr skulle enkelt gå att göra till ett vanligt mordmysterium genom att bara dölja det mest övernaturliga och låta varje monster egentligen vara en "vanlig" människa. Det intressanta här är för mig att balansera mellan naturligt och övernaturligt när seriemördaren svamlar om sina röster i huvudet osv. När galenskaperna fogar samman skräck och verklighet...

                  Kommentera


                  • #10
                    De olika Cthulhu-spelen tycker jag är klart bäst på att skapa bra mysterier. Överlag skulle jag låna mekaniker eller rena scenarion från dem. Analoga miljöer underlättar i mina ögon men det diskuterades ju en del i en av Chock-trådarna.

                    Kommentera


                    • #11
                      Sedan en tid tillbaka har jag skrivit på just ett sådant här spel, arbetsnamn Nordic Noir.
                      Ska simulera typisk skandinavisk kriminalfilm. Man kämpar med att lösa fall och att få styr på sitt kaotiska privatliv. För det mesta regnar det. Ni fattar

                      Kommentera


                      • #12
                        Trail of Cthulhu har allt du behöver när det gäller brottsutredningar. Men håller relativt tunt när det kommer till rättegångar. Kan inte komma på något system som gör det bättre dock. Möjligen Red Markets förhandlings-system.
                        Last edited by .Per.; 25 February 2018, 08.15.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                          Har kanske nämnt det tidigare, men är fortfarande väldigt förvånad över att en så otroligt uppskattad genre inom böcker, datorspel, film och tv är närmast obefintlig inom rollspel.
                          Jag är inte så förvånad. Att lösa brott finns det ju många rollspel för, men rättegångar är komplicerade, väldigt komplicerade till och med. Och till skillnad från utredningsäventyr, där man kan typ "wing it" och ändå få det att verka någorlunda realistiskt, så är barriären för att ens inlevelse ska knäckas mycket tunnare i ett domstolsscenario.

                          Jag skulle känna mig nervös som fan om någon sa till mig att rollspela en försvarsadvokat i en faktiskt domstol, och jag följde ändå slaviskt Ally Mcbeal i min ungdom.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

                            Jag är inte så förvånad. Att lösa brott finns det ju många rollspel för, men rättegångar är komplicerade, väldigt komplicerade till och med. Och till skillnad från utredningsäventyr, där man kan typ "wing it" och ändå få det att verka någorlunda realistiskt, så är barriären för att ens inlevelse ska knäckas mycket tunnare i ett domstolsscenario.

                            Jag skulle känna mig nervös som fan om någon sa till mig att rollspela en försvarsadvokat i en faktiskt domstol, och jag följde ändå slaviskt Ally Mcbeal i min ungdom.
                            Fast även spel som går ut på att lösa brott utan Cthulhu, Cyberpunk eller Fantasy tycker jag är svåra att hitta.

                            Själva mekaniken för rättegång rent mekaniskt borde ju inte vara några problem? RP får ett varierande antal bonuspoäng t.ex. för varje bevisföremål, varje konstaterat motiv och varje vittne man lyckas använda sig av + att det behöver finnas ett slumpmoment.
                            Exempel: Mordvapnet med fingeravtryck från den misstänkte ger 3 poäng, Vittne som ger den misstänkte ett alibi ger -4 poäng. Det konstaterade motivet att den misstänkte skulle få ärva offret ger 1 poäng. Summan blir alltså 1 poäng dit det adderas 1T4 slump. Ett lågt resultat ger ett frikännande och ett högt fällande.

                            Själva rollspelandet behöver nog guide:as utifrån en mall för ungefär hur en rättegång fortskrider där man även definierar spelarnas roller (Som minst behöver väl SL spela vittnen och en spelare vara advokat, men det borde gå att utöka med domare, försvarsadvokat och roterande spelare för vittnen). Genomförandet skulle även kunna summeras kort utifrån vilka bevis som förs fram om man inte vill agera ut scenen.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                              Fast även spel som går ut på att lösa brott utan Cthulhu, Cyberpunk eller Fantasy tycker jag är svåra att hitta.
                              Det gäller väl inte bara brottslösande? Rollspel i allmänhet tenderar att innehålla element av fantastik. Dels av tradition, misstänker jag, men också för att många av utövarna/spelskaparna inte upplever att fantastiken tar bort något från upplevelsen - som bäst tillför den något, som sämst är den neutral. Om man ändå ska göra ett mysterielösarrollspel (eller ett actionrollspel) i nutid - varför inte ha med lite near-future-scifi-tech, eller lite magi, eller ockultism, eller monster...

                              Ett av få exempel jag kan komma på är väl typ Western, och även där känner jag att det inte mått dåligt av lite fantastik-element... =) (Med förbehåll för att jag inte läst Western, bara läst om det)
                              Last edited by krank; 25 February 2018, 11.06.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X