Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Infrastruktur för rollspelande

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
0 responses
8 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
97 visningar
7 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.495 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
802 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
114 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
4 responses
165 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
815 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, 13 August 2018, 20.55
1 response
122 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
157 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.612 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Lalipat Visa inlägg
    Din hemsnickrade SL-skärm är ju dessutom legendariskt fin! LÄGG UPP BILD! LÄGG UPP BILD! LÄGG UPP BILD!
    Äsh, inte ska väl jag...

Den gamla trasan.

Kommentera

Öppen relationskarta verkar bra! Någon gång har jag ritat upp något slags processkarta för ett äventyr, men då var det bara för mina ögon. Har du några tips kring hur ni gör med relationskartan? Äger spelarna den helt och hållet eller är det du som lägger till relationer allteftersom de uppkommer?
      Ja alltså, det beror lite på spel, i Svart av Kval vit av lust så är det reglerat i reglerna hur den ska ritas upp till exempel. Oftast spelar vi inte heller rollspel där någon specifik spelare är spelledare så det är ju gemensamt ägande i så fall. När vi har spelat med spelledare (Nobilis) tex så hade spelledaren förberett en dataskriven relationskarta som vi sen friskt lade till saker till allteftersom de hände.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Jag förstår vad du säger och håller med.

Problemet, som jag ser det, är att mobilen är en så integrerad del av ens person (som kläder, smycken, etc) att ingen ens längre tänker på om någon håller en mobil i handen.

Tar någon upp matteböcker på spelbordet och börjar göra sina läxor skulle man genast reagera och undra vad f*n hen håller på med.
        Tar någon upp mobilen och fipplar med den i en halv minut märker knappt någon annan det längre.
        Tar alla vid spelbordet upp sin mobil var 5:e minut och fipplar börjar spelgruppen tappa fokus på rollspelandet.

Det kan vara att vi har helt olika upplevelser, men min uppfattning är att alla, oavsett var man är, fipplar med sina mobiler var 5:e minut.
        Därför vill jag helst se totalt mobilförbud vid spelbordet, både för spelare och spelledare.
        Och är det någon spelare som säger att denne absolut inte klarar av att ha mobilen avstängd i ett par timmar så kanske den personen är så upptagen av annat att denne inte ska spela rollspel.

Ja, jag vet att jag fått kritik för detta tidigare, t.ex: "tänk om jag har en nära släkting som är jättesjuk och jag måste få reda på om tillståndet försämras."
        Då ber jag er att tänka efter: hur många rollspelssessioner har ni varit med om i era liv? Och hur många gånger av dessa spelsessioner har ni eller någon annan närvarande spelare haft en nära släkting som legat för döden?
        Ja, jag kan tänka mig att göra undantag för dessa specialfall då de brukar inträffa en gång per decennium, men ärligt: borde inte spelare som har en döende släkting vara hos sin släkting istället för att sitta vid ett spelbord?
        Jag håller med. Det här är förövrigt en av anledningarna till att jag gillar tydligt definierade pauser. I pausen kan du få kolla hur dina släktingar mår om du vill eller göra något annat men när vi spelar är det fokus. Riktigt bra spel har ju dessutom inskrivet när det är dags att ta en paus (Montsegeur 1244 tex).

För när en inte tar pauser så är min erfarenhet att det blir pauser ändå men de blir mer flytande vilket gör att fokuset försvinner mycket lättare.

Kommentera

Jag är nog inte helt med på att kalla det "infrastruktur", men det här är ungefär vad jag brukar vilja ha med mig:
          • Laptop.
          • Mobiltelefon som ger internet till laptopen ifall det inte finns i lokalen.
          • Bluetoothhögtalare med lite kvalitet, som pallar att fylla ett rum.
          • Handouts; brev och sådant mest. Tidningsartiklar. Kanske SLP-bilder om det finns såna att trycka upp.
          • Kanske: äventyret jag ska spelleda, om det är ett köpeäventyr.
          • Rutade A6-anteckningsblock från Whitelines.
          • Bläckpenna, gärna en hyfsat spetsig svart kulspetspenna med låg friktion.
          Digitala verktyg:
          • Draw.io-ritat flödesschema för äventyrets struktur
          • Google Docs-dokument med platsbeskrivningar och SLP-beskrivningar, i sammanfattad och snabbläst form. Och med rubriker såklart, så man kan använda gdocs' navigeringsverktyg för att hoppa snabbt.
          • Google Play, dit jag laddat upp musik och sådant.
          • Google Keep, där jag för korta, lösryckta anteckningar om vilka val spelarna gör.
          • PDF med äventyret, om det är ett köpeäventyr och det finns som PDF
          Lokal:
          • Ström
          • Någonstans att sitta
          Tärningar tar jag kanske med mig ifall jag tror att det finns risk för tärningsslag. Det finns det oftast inte. I typ 90% av fallen ligger tärningarna orörda i min väska. Spelledarskärm vägrar jag, av många skäl. Jag spelleder inte rollspel som har mer komplicerade regler än att jag kan hålla hela regelsystemet i huvudet.

Jag har å ena sidan förståelse för frustration med icke datorkunniga spelledare som inte kan hantera tekniken, men när jag spelleder skiter jag ärligt talat i det. Det påverkar inte mitt spelledande. Jag kommer att fortsätta använda laptop tills mina spelare ber mig låta bli. Jag upplever inte teknik som ett störande moment, utan mer som luft eller mat eller, vad jag förstått på vissa, kaffe. Tekniken stressar mig inte; jag blir snarare stressad utan tekniken. Och jag vägrar gå med på att det skulle vara sundare att bli stressad av teknik än motsatsen. Folk får väl ha sin teknofobi i fred, så länge de inte stör min teknofili.

(Sedan får folk tycka vad fan de vill om när jag sitter vid middagsbord och umgås med mina digitala vänner istället för de fysiska människor som råkar ha hamnat vid samma bord. Ofta orkar jag inte med fysiskt umgänge när jag äter; lunch och middag är för mig tid att slappna av och det kan jag inte göra samtidigt som jag umgås)

Jag vill definitivt inte ha något mobilförbud. I min nuvarande Kutulukampanj, där vi kör Tatters of the King, så har mobilerna snarare fungerat som förstärkare - där kollar spelarna snabbt upp lagar och regler, geografi, historia och annat som är relevant för spelandet. Det kanske tillfälligt bryter inlevelsen, men det förstärker den också på lite längre sikt - när vi kan använda autentiska detaljer.

Överhuvudtaget vill jag snarare byta ut FLER fysiska prylar mot digitala, inte färre. Jag har inget behov av någon hittepå-"naturlighet" eller "äkthet". Jag spelar rollspel för att fantisera tillsammans och utforska, inte för att ha någon specifikt ickedigital upplevelse.

(När jag spelleder D&D4e/Essentials så är f.ö. digitala verktyg ett absolut måste. Vem orkar ens hålla reda på traditionella rollspels vansinnigt komplicerade system för initiativ, statuseffekter och fan och hans moster? Inte jag, det är ett som är säkert)

EDIT:

Min minimalistiska lista på fysiska förutsättningar/utrustning:
          • En laptop/surfplatta/mobiltelefon
          • En strömkälla av något slag; eluttag eller batteribank etc.
          • Tillräckligt med utrymme för att förvara varje spelares kropp under spelmötet. Valfri kroppsställning.
          • Något sätt att kommunicera med varandra.
          Har jag bara det kan jag spelleda rätt bra. Det mesta annat är antingen onödigt eller sånt som mest är bonus/lyx.

Jag ser fram emot att kunna använda telekonferens-utrustning via VR/AR för att rollspela. Mer tech åt folket.
          Last edited by krank; 13 February 2018, 23.28.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

Jag håller med. Det här är förövrigt en av anledningarna till att jag gillar tydligt definierade pauser. I pausen kan du få kolla hur dina släktingar mår om du vill eller göra något annat men när vi spelar är det fokus. Riktigt bra spel har ju dessutom inskrivet när det är dags att ta en paus (Montsegeur 1244 tex).

För när en inte tar pauser så är min erfarenhet att det blir pauser ändå men de blir mer flytande vilket gör att fokuset försvinner mycket lättare.
            +1 för pauser, men min spelgrupp hade nog inte köpt ett mobilförbud (eller något annat förbud heller). Vi är lite för slappa för att styra upp sådant och vi störs inte så mycket av om någon behöver svara på ett sms då och då. Om någon behöver ta ett samtal händer det att vi andra spelar vidare. Jag är alltså med på att moment som distraherar en spelare sabbar fokuset i gruppen, men min spelgrupp håller nog inte fokuset så heligt att vi förbjuder att vardagen kmmer insipprande.

Angående pauser, vilken är den gyllene tiden att spela innan det är dags att sträcka på benen? Är det samma förhållande som på universitetet (45 min föreläsning, 15 min rast)? Är det någon som VET?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
              Jag är nog inte helt med på att kalla det "infrastruktur",
              Nej, det är lite onödigt och fånigt att jag kallar det så. Bakgrunden är en gammal skoluppgift om infrastruktur-begreppet i förhållande till ens personliga lärmiljö, men det räcker gott att vi bara beskriver vilka redskap/hjälpmedel/komponenter vi använder när vi spelar rollspel.

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
              Jag vill definitivt inte ha något mobilförbud. I min nuvarande Kutulukampanj, där vi kör Tatters of the King, så har mobilerna snarare fungerat som förstärkare - där kollar spelarna snabbt upp lagar och regler, geografi, historia och annat som är relevant för spelandet. Det kanske tillfälligt bryter inlevelsen, men det förstärker den också på lite längre sikt - när vi kan använda autentiska detaljer.
              Jag öppnade för den möjligheten när vi spelade Mörkret mellan stjärnorna i helgen. Jag tror inte att det blev så att någon googlade, men det kan ju snabbt lösa setting-frågor om teknologi-nivå (fanns grammfonen? fanns telefonen? drogs spårvagnarna av hästar?)

Kommentera

+1 för pauser, men min spelgrupp hade nog inte köpt ett mobilförbud (eller något annat förbud heller). Vi är lite för slappa för att styra upp sådant och vi störs inte så mycket av om någon behöver svara på ett sms då och då. Om någon behöver ta ett samtal händer det att vi andra spelar vidare. Jag är alltså med på att moment som distraherar en spelare sabbar fokuset i gruppen, men min spelgrupp håller nog inte fokuset så heligt att vi förbjuder att vardagen kmmer insipprande.

Angående pauser, vilken är den gyllene tiden att spela innan det är dags att sträcka på benen? Är det samma förhållande som på universitetet (45 min föreläsning, 15 min rast)? Är det någon som VET?
                Jag _vet_ inte, men är rätt övertygad om att ha sådär specifik tidsintervall inte kan vara rätt eftersom det inte bara är individuellt för personer/grupper men också beror på dagsform och inte minst vad som händer i spelet. Den gyllene regeln tror jag är att om frågan kommer upp: Är det dags att ta en paus? Så är svaret alltid ja. Det gäller förövrigt väldigt bra på möten också och inte bara när en spelar spel.

Kommentera

Arbetar …
                X