Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Infrastruktur för rollspelande

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
8 responses
133 visningar
0 gillar
Möller
av Möller

Skapad av Skarpskytten, Igår, 21.58
0 responses
34 visningar
2 gillar
Skarpskytten  
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
9 responses
257 visningar
0 gillar
lofty
av lofty

Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
25 responses
631 visningar
1 gillar
Birkebeineren  
Skapad av Galdermester, 04 December 2018, 17.21
3 responses
115 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon

Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
90 responses
5.045 visningar
12 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 06 December 2018, 21.34
30 responses
1.236 visningar
16 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
170 responses
6.809 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
4 responses
226 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Mannen i skogen, 10 December 2018, 16.36
1 response
92 visningar
0 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Vi vill slippa att folk bara sitter och stirrar ner i en skärm istället för att umgås.
    Jag har flera gånger varit med om ett hela middagsbord som är helt tysta för att alla närvarande sitter och stirrar på sina mobilskärmar när de äter istället för att äta och umgås.

Nej böcker, pennor och papper motverkar inte ögonkontakt och dialog på samma sätt.
    Det är en sak om spelledaren inte är påläst och måste sitta och bläddra i böcker halva spelmötet - nej, jag tycker inte om sånt.

Det är en helt annan nivå som inte går att jämföra när ALLA vid bordet sitter med sina mobiler framme, chattar med andra och spelar mobilspel istället för att fokusera på rollspelandet. När man inte hör röster från rollspelare vid rollspelsbordet, utan bara plingandet från mobiler är något allvarligt fel.
    Jo, men alltså, det där handlar ju inte om att använda digitala redskap som stöd i rollspelandet, vilket var ämnet. De gånger jag har använt min smartphone som spelledare har det ju inte varit för att ha parallella aktiviteter (på typ sociala medier) igång, utan för att underlätta rollspelandet. En person som sitter och läser en bok eller skriver en dikt under pågående spelmöte är väl lika distraherad som någon som pillar med sin smartphone.

Kommentera

Numera:
      • Rollformulär
      • Lathund för handlingar och utfall
      • Blyertspennor och suddgummi
      • Indexkort och tuschpenna
      • Gruppformulär
      • Tärningar
      • Ödespoäng (ursprungligen tänka till Oktoberlandet)
      • En liten OH-tavla
      • Blanka A4-sidor
      • Kaffe
      • Kladdkaka
      Förr hade jag även scenarioböcker, regelböcker och en SL-skärm.
      Last edited by Rangertheman; 12 February 2018, 15.45. Anledning: Glömde SL-skärmen

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
        Vad gäller tärningar så har jag så klart ett par uppsättningar av vad det än är för tärningar som krävs för spelet, men jag har också en del specialtärningar.

Jag har fem stycken "humörtärningar", med ansikten som uttrycker olika känslor. Detta så att jag snabbt kan avgöra någons "grundhumör" med en av tärningarna, eller om jag vill slumpa fram det generella stämningen i ett värdshus kan jag slå alla fem, och då får varje tärning representera en grupp eller en del av gästerna.

Har även tre vädertärningar. En för att avgöra väder just nu om det behövs, eller alla tre för att se hur vädret kommer att utveckla sig under de närmaste dagarna (bra om någon av rollpersonerna kan spå väder).

Ena anmärkningsvärda är väl att om jag slår alla tre på en gång verkar det alltid bli minst en som indikerar regn. Oh well =)

Sen självfallet en tärning med de olika väderstrecken ifrån, för att avgöra från vilket håll anfallet kommer.
        Schysst med specialtärningarna! Var har du fått tag på dem?

Jag har på senaste tiden akvtigt jobbat med att minimera det jag behöver som spelledare.
        Jag har börjat se tjusningen med den inställningen (från att tidigare typ velat ha med så mycket grejer som möjligt). Laptopen har jag dock fortfarande så stor nytta av och handouts ÄLSKAR jag, så jag får ta det stegvis.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lalipat Visa inlägg

Jo, men alltså, det där handlar ju inte om att använda digitala redskap som stöd i rollspelandet, vilket var ämnet. De gånger jag har använt min smartphone som spelledare har det ju inte varit för att ha parallella aktiviteter (på typ sociala medier) igång, utan för att underlätta rollspelandet. En person som sitter och läser en bok eller skriver en dikt under pågående spelmöte är väl lika distraherad som någon som pillar med sin smartphone.

Det är nog själva grejen med det digitala som jag har svårt för. En smakfråga såklart utan rätt eller fel. Kanske till viss del generationsfråga. Förutom det som nämnts redan vill jag gärna "spela som förr", med en känsla av att om all elektricitet dör, kan vi ändå spela rollspel. Givetvis bör ingen sitta och läsa böcker eller skriva poesi under spelmötet heller.

Kommentera

Schysst med specialtärningarna! Var har du fått tag på dem?
            Först köpte jag några enstaka på Collector´s point och nån på alphaspel. Men sen hade de slut på dem så jag köpte en bunt av dem från en tysk butik:
            https://wuerfel-stube.de/Special-dice

Nu när jag såg deras tärningar kom jag på att jag har tre sexsidiga träfftärnignar också (armar, ben, kropp och huvud). Bra om man bara lite snabbt behöver slumpa träffområden. Jag har tre sånna ifall nån skulle få för sig att skjuta automateld någon gång =)

Jag har börjat se tjusningen med den inställningen (från att tidigare typ velat ha med så mycket grejer som möjligt). Laptopen har jag dock fortfarande så stor nytta av och handouts ÄLSKAR jag, så jag får ta det stegvis.
            Jag tror och hoppas, att när jag väl lyckats minimera min medhavda "verktygslåda", och dessutom minskat trycket på mig själv vad gäller att preppa äventyr (genom att lära mig improvisera och höfta mer) så hoppas jag kunna återvända till handouts igen.

För jag gillar egentligen tanken med handouts men jag vill i så fall se till att de håller hög kvalitet. Gärna mer åt rekvisitahållet än bara printade papperslappar.

Så man kan väl säga att jag just nu försöker hitta en solid, minimal grund att stå på så att jag därefter kan börja utforska de delar jag skulle vilja lägga lite mer energi på men som jag just nu inte orkar bry mig om.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
              Numera:
              • Rollformulär
              • Lathund för handlingar och utfall
              • Blyertspennor och suddgummi
              • Indexkort och tuschpenna
              • Gruppformulär
              • Tärningar
              • Ödespoäng (ursprungligen tänka till Oktoberlandet)
              • En liten OH-tavla
              • Blanka A4-sidor
              • Kaffe
              • Kladdkaka
              Förr hade jag även scenarioböcker, regelböcker och en SL-skärm.
              Några frågor:

- Vad är indexkort och hur använder du dem?
              - Vad är gruppformulär och hur använder du dem?
              - Är ödespoängen något slags marker? Har du gjort själv?
              - Är kladdkakan hembakt och är receptet detsamma oavsett vad du spelar?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg

Det är nog själva grejen med det digitala som jag har svårt för. En smakfråga såklart utan rätt eller fel. Kanske till viss del generationsfråga. Förutom det som nämnts redan vill jag gärna "spela som förr", med en känsla av att om all elektricitet dör, kan vi ändå spela rollspel. Givetvis bör ingen sitta och läsa böcker eller skriva poesi under spelmötet heller.
                Jag kan känna igen mig i det där och tycker att användandet av digitala redskap alltid är en balansgång. Ljudeffekter från app och program för att räkna ut skada är exempel på redskap som jag nog inte använder igen.

Kommentera

När jag spelleder kör jag med laptop och en online-wiki för att hålla koll på alla bakgrundsgrejer och detaljer i hemmabyggda världar och äventyr, samt även i viss mån för bakgrundsmusik. I övrigt är det tärningar, rollformulär, pennor, suddgummin, och regelbok till vad det nu är vi spelar. Det är extremt ont om bordsplats (ett litet soffbord bara), så att ha allt på laptop är sjukt praktiskt där. De av våra SL som kör med papper får sitta och skyffla i dem bra mycket.
                  Last edited by zonk; 12 February 2018, 23.35. Anledning: strök lite som var OT hursomhelst..

Kommentera

Först köpte jag några enstaka på Collector´s point och nån på alphaspel. Men sen hade de slut på dem så jag köpte en bunt av dem från en tysk butik:
                    https://wuerfel-stube.de/Special-dice
                    Fan va nice, de har ju inne hit location dice från DSA, den har jag letat som fan efter tidigare. Blev ett omedelbart köp där!

Kommentera

Några frågor:

https://www.akademibokhandeln.se/var...7312700289030/

Själv använder jag dem mest för monster-stats. Allt som behöver vetas får plats på ett kort, så slipper jag bläddra i böcker: jag kan ha en liten stack med kort, sorterade efter ordningen de sannolikt kommer dyka upp i, och så lägger jag upp de jag behöver för ögonblicket.
                      Last edited by Bolongo; 13 February 2018, 13.35.

Kommentera

Några frågor:

- Vad är gruppformulär och hur använder du dem?
                        - Är ödespoängen något slags marker? Har du gjort själv?
                        - Är kladdkakan hembakt och är receptet detsamma oavsett vad du spelar?
                        Indexkorten är små kartotektskort, gissningsvis 7x11 cm, som jag skriver egenskaper för scener, platser, SLP, etc. på. Jag har ett exempel här (Varning: Innehåller delvis *spoilers* för Symbaroum-äventyret Häxhammaren).

Gruppformulär använder jag för att hålla koll på rollpersonernas egenskaper och viktigaste attribut. Gruppen använder dem även själva för att ha koll på övriga gruppmedlemmar.

Ja, ödespoängen är marker. Det är de svarta glaspärlorna på den här bilden. Just dessa kommer från Fria Ligan och hör till Oktoberlandet.

Kladdkakan är alltid hembakad, men receptet varierar lite beroende på vem som bakar den. Senast var det jag som bakade. Utmärkt smak men trots smord form var den nästan omöjlig att få loss från formen :)

Kommentera

Jag förstår vad du säger och håller med.

Problemet, som jag ser det, är att mobilen är en så integrerad del av ens person (som kläder, smycken, etc) att ingen ens längre tänker på om någon håller en mobil i handen.

Tar någon upp matteböcker på spelbordet och börjar göra sina läxor skulle man genast reagera och undra vad f*n hen håller på med.
                          Tar någon upp mobilen och fipplar med den i en halv minut märker knappt någon annan det längre.
                          Tar alla vid spelbordet upp sin mobil var 5:e minut och fipplar börjar spelgruppen tappa fokus på rollspelandet.

Det kan vara att vi har helt olika upplevelser, men min uppfattning är att alla, oavsett var man är, fipplar med sina mobiler var 5:e minut.
                          Därför vill jag helst se totalt mobilförbud vid spelbordet, både för spelare och spelledare.
                          Och är det någon spelare som säger att denne absolut inte klarar av att ha mobilen avstängd i ett par timmar så kanske den personen är så upptagen av annat att denne inte ska spela rollspel.

Ja, jag vet att jag fått kritik för detta tidigare, t.ex: "tänk om jag har en nära släkting som är jättesjuk och jag måste få reda på om tillståndet försämras."
                          Då ber jag er att tänka efter: hur många rollspelssessioner har ni varit med om i era liv? Och hur många gånger av dessa spelsessioner har ni eller någon annan närvarande spelare haft en nära släkting som legat för döden?
                          Ja, jag kan tänka mig att göra undantag för dessa specialfall då de brukar inträffa en gång per decennium, men ärligt: borde inte spelare som har en döende släkting vara hos sin släkting istället för att sitta vid ett spelbord?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

A3-papper ligger i mitten och beroende på spel så har det en karta, en relationskarta, kod-ord eller bara rollernas namn. På den skrivs lämpligen med tusch. Det här är så bra att vi brukar ha det även i spel som inte påbjuder det.

A4-papper används för de spel som har personliga värden för spelare (typ rollformulär men vi spelar nästan aldrig spel med fler än typ 3 värden per roll så att skriva ut särskilda rollformulär känns oftast inte värt det). A4-pappret används också ofta för att rivas sönder i ännu mindre lappar. På dessa brukar vi använda bläck.
                            Öppen relationskarta verkar bra! Någon gång har jag ritat upp något slags processkarta för ett äventyr, men då var det bara för mina ögon. Har du några tips kring hur ni gör med relationskartan? Äger spelarna den helt och hållet eller är det du som lägger till relationer allteftersom de uppkommer?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lemur Visa inlägg
                              Jag gömmer en liten laptop bakom sl-skärmen som jag kan köra ljudeffekter/musik på.
                              Din hemsnickrade SL-skärm är ju dessutom legendariskt fin! LÄGG UPP BILD! LÄGG UPP BILD! LÄGG UPP BILD!

Kommentera

Indexkorten är små kartotektskort, gissningsvis 7x11 cm, som jag skriver egenskaper för scener, platser, SLP, etc. på.
                                Smart lösning! Helt klart värd att testa!

Kladdkakan är alltid hembakad, men receptet varierar lite beroende på vem som bakar den. Senast var det jag som bakade. Utmärkt smak men trots smord form var den nästan omöjlig att få loss från formen :)
                                Stabilt ändå att det ALLTID är kladdkaka!

Kommentera

Arbetar …
                                X