Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför har så få spelat hela svavelvinter serien?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynolf, Igår, 12.47
11 responses
143 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av God45, Igår, 16.50
13 responses
210 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
32 responses
759 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
133 responses
3.171 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av krank, Igår, 18.12
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 18.11
0 responses
15 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Brynolf, Igår, 15.03
3 responses
86 visningar
1 gillar
Ram
av Ram

Skapad av Khan, Igår, 10.09
7 responses
203 visningar
5 gillar
Björn den gode  
Skapad av Widundret, 16 August 2018, 10.52
2 responses
192 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av ragngand, 28 July 2018, 16.52
1 response
145 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Varför har så få spelat hela svavelvinter serien?

Varför känns det som att så många bara spelat svavelvinter och möjligtvis oraklets fyra ögon, men inte resterande äventyr i serien?

Det är väl ett problem med alla längre kampanjer skulle mitt högst subjektiva informationsinsamlande säga. Många börjar från början med ambitionen att ta sig till slutet. Men så blir det inte för alla, oftast inte ens för många.

Jag själv har spelat igenom Snösaga och halva Eldsjäl, men kommer nog aldrig spela klart den kampanjen och gå vidare till den avslutande delen Likstorm. Jag har mina misstankar om att det ser likadant ut för många som spelade DoD6.

Kommentera

Först och främst för att den är skitlång! Det går säkert att korta ner den jättemycket, om man hoppar mellan scener snarare än att spela ut slla resor och sånt. Men det var ju inte så man gjorde på den tiden :)

Sen flummar ju saker ut rejält i och med kristalltjuren, vilket jag tror kan kännas avtändande för många.

Sen tyckte jag, och det här kan bara vara min personliga uppfattning som spelare, att det kändes jäkligt svårt att acceptera nya rollpersoner i och med oraklets fyra ögon. Man är linsom misstänktsam mot alla och vill helst hålla så lycket som möjligt hemligt. Så om några RP trillar av pinn under den delen kanske det känns lättare att sluta än att fåmin nya rollpersoner.

Kommentera

I mitt fall för att dåvarande SL slutade gymnasiet och flyttade iväg för att börja plugga på högskolan.

Kommentera

För att den sista delen kom efter att jag flyttat hemifrån och min spelgrupp spridits för vinden. Vi hade spelat kampanjen fram till slutet av Kristalltjuren.

Sedan gjorde vi ett försök med en ny spelgrupp, och kom till mitten av Kristalltjuren. Sedan började vi spela andra saker.

Så egentligen är det nog bara Zenos paradox som spökar.

Kommentera

Jag har spelat klart den så jag vet inte... Annars håller jag med Khan, den är helt enkelt lång och har nog inte sämre uppfyllelse-% än andra jämförbara kampanjer.

Kommentera

Spånar lite utan någon direkt fakta att backa upp med, men det kan oxå ha att göra med att när väl sista delen (5:e konfluxen) dök upp. Så hade Äventyrsspels monopol över rollspelssverige börjats brytas upp och många började lämna DoD för andra spel.

Kommentera

När jag var i tonåren så började vi med Svavelvinter vid olika tillfällen men kom aldrig ens färdigt med den delen (konkurrerade med Mutant, CoC, Chock och Paranoia på den tiden).

April 2008 (innan Svavelvinter RPG) påbörjade jag ett nytt försök och har SL:at Konfluxen sedan dess. Som vuxen med jobb/familj så är det svårare att hinna med, men till dags dato har vi i somras avslutat Kristalltjuren (eller den variant på Kristalltjuren som bygger en del på romanerna). Hade varit kul att avsluta på 10 års jubileet, men har svårt att tro att vi kommer hinna spela igenom hela sista delen i år.

Såhär efter Svavelvinter RPG så kan jag känna att jag hade velat spela om kampanjen från början och spela utifrån romanerna, det regelverket med scenindelning och mer karaktärsdriv... Ett projekt för ålderdomshemmet :-)

Kommentera

Det känns som svaret på den här frågan varken är specifikt för Svavelvinter eller ens rollspel i allmänhet.

Jag har för min del påbörjat ganska många saker som jag inte avslutat sedan. Jag tror inte att jag är ensam.

Kommentera

För att den inte går att få tag på längre?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                      För att den sista delen kom efter att jag flyttat hemifrån och min spelgrupp spridits för vinden. Vi hade spelat kampanjen fram till slutet av Kristalltjuren.
                      Samma här. Jag vet att vi spelade Kristalltjuren, som kom 1992. Då gjorde jag lumpen. Femte konfluxen kom 1994. Då hade gruppen skingrats för alla vindar, av oss fyra som var stadiga spelare hade tre flyttat till andra orter. Finis.

Ursprungligen skrivet av Rymd hamster
                      Sen flummar ju saker ut rejält i och med kristalltjuren, vilket jag tror kan kännas avtändande för många.
                      Sen undrar jag om vi hade fortsatt även om vi hade bott kvar, för vi gillade verkligen inte Kristalltjuren. Svavelvinter var bra, Oraklet okej, Kristalltjuren obra. Jag har bläddrat i Femte konfluxen, och tar fram de andra modulerna ibland, men Svavelvinter är den enda som jag någonsin känner för att spela om.

Kommentera

Jag vill passa på att påpeka att jag tycker att Kristalltjuren är den bästa delen! :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                          Det känns som svaret på den här frågan varken är specifikt för Svavelvinter eller ens rollspel i allmänhet.

Jag har för min del påbörjat ganska många saker som jag inte avslutat sedan. Jag tror inte att jag är ensam.
                          Absolut, men frågan kan ju ändå vara befogad med tanke på Konfluxsvitens plats i svensk rollspelshistoria. Många känner till den, men hur många har faktiskt spelat den?

Parallell: Jag tror att nästan alla som spelar Pendragon spelar Pendragon Great Campaign. Men hur många av dem som börjar år 485 kommer någonsin till 565? Ytterst få,

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg

Det där får stå för dig. Jag tror att de flesta är fullt kapabla att

Kommentera

För vår grupp känns det som kristalltjuren satte P för kampanjen. Vi fastnade på nån slags gåta.
                              Spoiler: 
                              Tror det var om vilken metall som var den mest kvinnliga eller nåt sånt?
                              Vi spelare blev så sjukt trötta på det där, och det hade redan varit gott om andra tröttsamma grejer.
                              Spoiler: 
                              Som t.ex. drömmar med massor av ledtrådar som SL bad en skriva ner efter bästa minne osv.
                              När gåtan kom sa vi typ bara "amen vafan" och typ började köra egna äventyr med ordentligt med strid och våld och jävelskap efter det. Inte bara strid, men ja.. rätt långt från kristalltjuren i stil.

Kommentera

Arbetar …
                              X