Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dyslexi och ADHD anpassade rollspelsprodukter

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
27 responses
642 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Gurgeh, Igår, 13.58
16 responses
286 visningar
1 gillar
soda
av soda

Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
83 responses
2.679 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av zeerox, Igår, 17.32
2 responses
110 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av God45, Igår, 10.09
8 responses
156 visningar
2 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av SpelOchSpelare, Igår, 18.17
5 responses
99 visningar
1 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av anth, 17 October 2018, 10.22
32 responses
945 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av ceruleanfive, Igår, 12.38
5 responses
51 visningar
0 gillar
Guran89
av Guran89

Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
31 responses
535 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Lind, Igår, 08.56
3 responses
94 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Dyslexi och ADHD anpassade rollspelsprodukter

Finns det ett intresse för rollspelsprodukter som är anpassade för att vara lättare att läsa med Dyslexi eller ADHD? Hade du haft nytta av dem? Tror du andra hade haft det? Finns redan sådana produkter du vet om?

Det finns väl en del spelböcker inlästa som talböcker. De får väl bara folk som har behov av talböcker låna, men som jag förstår det avgör man själv om man är i behov av dem så...

Kommentera

Jag känner inte till någon, och har varken dyslexi eller ADHD, men om det skulle innebära rollspelsprodukter som gick mer rakt på sak och innehöll mindre (mängd) text så skulle jag förhålla mig väldigt positivt till dem.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
        Jag känner inte till någon, och har varken dyslexi eller ADHD, men om det skulle innebära rollspelsprodukter som gick mer rakt på sak och innehöll mindre (mängd) text så skulle jag förhålla mig väldigt positivt till dem.
        Min tanke är att man gör exakt sådana produkter. Mindre text, mer rakt på sak, dyslexi anpassade typsnitt (som finns gratis), färgkodning, fler flödesdiagram och i övrigt följde de riktlinjer som finns för att skriva för personer med ADHD och dyslexi.

Kommentera

Om vi traskar in i ämnen som gränsar till trådens ämne så finns det ju rätt gott om små spel om man tittar bortom drakarnas produktion. Ett rollspel måste ju inte vara på 150+ sidor för att vara bra, jag har spelat fantastiska spel som kom på en handfull sidor (tex Lady Blackbird).

Jag hade inte ett uttalat mål att göra ett dyslexi-anpassat spel med CM/77, men jag hade som mål att det skulle vara lättläst och tydligt. Björn Wärmedal ägnade en helg åt att försöka plocka bort "överflödiga" ord, meningar, stycken och kapitel, och hans förslag svaldes stort sett med hull och hår. Det finns naturligtvis mer som går att göra, mycket mer till och med, om man kan tänka sig att minska informationsinnehållet också.

Dock, jag tror att dyslexi-vinkeln är en mindre framgångsrik sådan, det måste finnas en anledning till att drakarna gör spel som ser ut som de gör.

Så sent som i fjol fick jag på GothCon se hur någon hade tagit ett av drakarnas nya spel och sammanfattat det till insidan av en spelledarskärm. Ett spel måste inte vara tjockt, men folk villl tydligen bara(?) köpa tjocka spel. :-)
          Last edited by wilper; 05 February 2018, 15.03.

Kommentera

Har ingen koll på diagnoserna som så, men något jag upplevde väldigt positivt med The One Ring var att vitala regeldelar beskrevs både i den flytande texten och tydligt uppstyltat i rutor (dvs vill du veta reglerna för favoured skills så kan du kolla enbart i rutan och skippa regeltexten).

Kommentera

Tycker det låter mycket intressant.

Kommentera

Jag såg den här på G+ tidigare idag: https://plus.google.com/+PaulCzege/posts/5Tn9nv772wD kanske är lite relevant för diskussionen.

För länge sedan körde användaren Troberg sin "Dogmautmaning" Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men jag har för mig att man hade ett dubbelsidigt A4 med själva spelet, och ett dubbelsidigt A4 till handouts/rollformulär som skulle räcka till 4 spelare. Och man fick använda en tärningstyp.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                  Jag såg den här på G+ tidigare idag: https://plus.google.com/+PaulCzege/posts/5Tn9nv772wD kanske är lite relevant för diskussionen.

För länge sedan körde användaren Troberg sin "Dogmautmaning" Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men jag har för mig att man hade ett dubbelsidigt A4 med själva spelet, och ett dubbelsidigt A4 till handouts/rollformulär som skulle räcka till 4 spelare. Och man fick använda en tärningstyp.
                  Amazing utmaning 😂

Kommentera

Just ja. Dogmarollspelen kan ju vara intressanta för den som vill läsa mindre än 400 sidor innan spelet börjar. Jag samplade de jag skrev för länge sedan:

https://sites.google.com/site/tobiasradesater/dogma

(Rubrikerna leder till PDF:er.)

Kommentera

Arbetar …
                    X