Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tabell över ärr och bestående men?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Banderad, Idag, 07.05
1 response
37 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Lightshy, Igår, 20.06
12 responses
181 visningar
1 gillar
anth
av anth
 
Skapad av anth, 18 November 2018, 10.53
13 responses
308 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av ceruleanfive, Idag, 12.19
1 response
114 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
49 responses
2.117 visningar
0 gillar
ceruleanfive  
Skapad av RedMoon, Idag, 10.13
0 responses
10 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
11 responses
208 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Galdermester, Igår, 22.47
0 responses
62 visningar
0 gillar
Galdermester  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 17.35
11 responses
777 visningar
7 gillar
Basilides  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
10 responses
369 visningar
7 gillar
Svarte Faraonen  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Tabell över ärr och bestående men?

    När en rollperson gått ner på noll HP/KP/Tålighet men ändå överlever (klarat ett save/dödsslag eller stabiliserats) så saknar jag en permanent effekt eller påminnelse av detta. Det borde ändå vara ett rejält trauma att nå nollan och kul med en massa ärr eller egenheter som påminnelser om de gånger man lurat döden.

    Är det någon som vet en lämplig tabell eller liknande som man kan använda för ärr och mindre drastiska permanenta åkommor? Helst inget som försämrar rollpersonerna dramatiskt utan mest kosmetiska och underhållande permanenta lyten. Möjligtvis med en liten risk för mer allvarliga konsekvenser.

    Kvittar egentligen till vilket regelsystem, jag tänker att det borde vara enkelt att översätta eller inspireras av till valfria regler.

    Någon som har några tips?

  • #2
    Jag ser den här tankegången som ett direkt brott emot "Mina rollpersoner är badass" regeln i heroisk fantasy (och även cyberpunk osv).

    "kosmetiska och underhållande permanenta lyten" är väl okej i spel som Mutant eller Warhammer, but det är banne mig inte okej i t.ex. DnD, Dark Sun osv och ska absolut inte tärningsrullas i dramatiska spel som Vampire där om någon blir permanent disfigurerad så är det en dödssynd som resulterar i 200-åriga fejder/PTSD/"Ett plötsligt intresse av att dibba Tzimisce vampyrer".

    Så nej. Det kvittar inte vilket regelsystem man använder.

    Kommentera


    • #3
      Det enda jag kommer att tänka på är crit-tabellerna i WFRP 2. De är ju mestadels rätt brutala och inte precis bara kosmentiska. Crit-tabellerna från Rogue Trader etc har jag använt till cyberpunk-lir, det var underhållande (men stackars rollpersoner).

      Sen har jag för mig att Goblin Punch jobbat med det där till sina hembryggda lir. Tror att han publicerat några tabeller. De verkade innehålla en hel del underhållande bestående men av olika slag. Ska se om jag kan gräva fram dem..

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
        Jag ser den här tankegången som ett direkt brott emot "Mina rollpersoner är badass" regeln i heroisk fantasy (och även cyberpunk osv).

        "kosmetiska och underhållande permanenta lyten" är väl okej i spel som Mutant eller Warhammer, but det är banne mig inte okej i t.ex. DnD, Dark Sun osv och ska absolut inte tärningsrullas i dramatiska spel som Vampire där om någon blir permanent disfigurerad så är det en dödssynd som resulterar i 200-åriga fejder/PTSD/"Ett plötsligt intresse av att dibba Tzimisce vampyrer".

        Så nej. Det kvittar inte vilket regelsystem man använder.
        Har tycker jag du har helt fel :)

        Det kvittar vilket regelsystem man använder, däremot är det jäkligt viktigt vilken stämning man är ute efter insagda system.

        Det går alldels utmärkt att spela Warhammer så som du verkar tycka man ska spela DnD, och DnD passar faktiskt helt förbaskat bra att köra med just kosmetiska åkommor. Om man tycker det är en intressant stämning för spelgruppen.

        Kommentera


        • #5
          Från mitt Fading Suns hack:

          Krigsskador:
          När du tar en krigsskada kan du ta en av följande om du ej själv kommer på något mer passande. Tänk på att nackdelen endast gäller tills du fått läkarvård/en mekanisk protes.

          One armed bandit: Du förlorar en arm och kan ej använda den till något.

          Break a leg: Du förlorar ett ben och kan endast röra dig i halva din hastighet.

          Not so pretty no more: Du blir skadad i ansiktet och detta gör det svårt för dig att prata och för andra att se på dig. Du tar minus 2 till alla ledarskaps test.

          Cracked skull: Du tar en kraftig smäll mot huvudet som gör dig desorienterad. Du har minus 2 till Saves.

          Broken heart: Ditt hjärta eller andra organ blir skadade. Du förlorar 2 Toughness.

          The power of pain compels you: Endast för psykers. Du kan inte använda dina psyker förmågor.

          Dead eye: Du förlorar ett öga. Du har - 2 till BS.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
            [...]Det går alldels utmärkt att spela Warhammer så som du verkar tycka man ska spela DnD[...]
            HERESY!

            Kommentera


            • #7
              Western IV har. Både fysiska men/ärr och psykiska/PTS. De flesta har ingen spelteknisk baksida, eller en ytterst svag sådan. De är sorterade efter skadenivån man råkat ut för. De allra värsta innebär samtidigt att man får en Nackdel (ex. Krympling) vilken i Western är ekonomin för att generera poäng att använda till sina Fördelar. Säg att du blev av med en hand, du får nu nackdelspoäng varje gång detta ställer till reella problem för din RP. Dessa kan sedan användas för att aktivera en av RPs fördelar (ex. Förförisk, vilken gör handen mindre vital) och någon form av balans uppstår därmed...
              Last edited by Inkognito; 29 January 2018, 01.19.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                Jag ser den här tankegången som ett direkt brott emot "Mina rollpersoner är badass" regeln i heroisk fantasy (och även cyberpunk osv).

                "kosmetiska och underhållande permanenta lyten" är väl okej i spel som Mutant eller Warhammer, but det är banne mig inte okej i t.ex. DnD, Dark Sun osv och ska absolut inte tärningsrullas i dramatiska spel som Vampire där om någon blir permanent disfigurerad så är det en dödssynd som resulterar i 200-åriga fejder/PTSD/"Ett plötsligt intresse av att dibba Tzimisce vampyrer".

                Så nej. Det kvittar inte vilket regelsystem man använder.

                Jag menade mest att det kvittar vilka system era tips kommer ifrån eftersom jag tänkte anpassa dem till mina behov i vilket fall som helst.

                Sen ser jag iof sig inget problem med att ha en tabell där resultaten varierar från en lustigt knäckt näsa utan regeltekniska effekter till en permanent knäskada som ger minus på klättring till ett hat/vendetta mot alla varelser av samma ras/klan/familj/stad/whatever.

                Hur seriöst eller dramatiskt effekterna tolkas kan tryggt lämnas till SL och spelare tycker jag.

                Kommentera


                • #9
                  Vill bara inflika att de i Western IV är bra, som sagts.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Inkognito Visa inlägg
                    Western IV har. Både fysiska men/ärr och psykiska/PTS. De flesta har ingen spelteknisk baksida, eller en ytterst svag sådan. De är sorterade efter skadenivån man råkat ut för. De allra värsta innebär samtidigt att man får en Nackdel (ex. Krympling) vilken i Western är ekonomin för att generera poäng att använda till sina Fördelar. Säg att du blev av med en hand, du får nu nackdelspoäng varje gång detta ställer till reella problem för din RP. Dessa kan sedan användas för att aktivera en av RPs fördelar (ex. Förförisk, vilken gör handen mindre vital) och någon form av balans uppstår därmed...

                    Det här låter väldigt lovande. Och jag har dessutom Western! :) Ska gräva fram böckerna och titta närmare på dem när jag kommer hem.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Från mitt Fading Suns hack:

                      Krigsskador:
                      När du tar en krigsskada kan du ta en av följande om du ej själv kommer på något mer passande. Tänk på att nackdelen endast gäller tills du fått läkarvård/en mekanisk protes.

                      One armed bandit: Du förlorar en arm och kan ej använda den till något.

                      Break a leg: Du förlorar ett ben och kan endast röra dig i halva din hastighet.

                      Not so pretty no more: Du blir skadad i ansiktet och detta gör det svårt för dig att prata och för andra att se på dig. Du tar minus 2 till alla ledarskaps test.

                      Cracked skull: Du tar en kraftig smäll mot huvudet som gör dig desorienterad. Du har minus 2 till Saves.

                      Broken heart: Ditt hjärta eller andra organ blir skadade. Du förlorar 2 Toughness.

                      The power of pain compels you: Endast för psykers. Du kan inte använda dina psyker förmågor.

                      Dead eye: Du förlorar ett öga. Du har - 2 till BS.

                      Jag är inte ute efter att göra rollpersonerna till krymplingar, vilket hade blivit resultatet när vi kör kampanjspel. Möjligtvis att man kan ha sådana här grövre effekter som de värsta resultaten med låg chans att inträffa.

                      Finns det möjlighet till att läka effekterna eller använda proteser så är de förstås betydligt mer hanterbara.
                      Hmm, att tvingas använda primitiva proteser för att undgå de negativa effekterna är faktiskt en ganska bra idé.
                      Last edited by Paal; 29 January 2018, 09.48.

                      Kommentera


                      • #12
                        Om det enbart är kosmetiskt så är det väl lämpligt att bara dra till med något som motsvarar skadan? Du kan även ge spelaren en liten poängbelöning av något slag om denne efter en allvarlig skada lägger till ett fräckt ärr i sin personbeskrivning.

                        Den här typen av effekter passar definitivt bättre i vissa spel än andra. Vi använde kritiska skador från DMG i DnD5. det gick snabbt åt helvete för gruppen. Vår fighter halverade sin förflyttning och magikern fick disadvantage på alla ranged attacker (även spells) redan på level ett.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg


                          Jag är inte ute efter att göra rollpersonerna till krymplingar, vilket hade blivit resultatet när vi kör kampanjspel. Möjligtvis att man kan ha sådana här grövre effekter som de värsta resultaten med låg chans att inträffa.

                          Finns det möjlighet till att läka effekterna eller använda proteser så är de förstås betydligt mer hanterbara.
                          Hmm, att tvingas använda primitiva proteser för att undgå de negativa effekterna är faktiskt en ganska bra idé.
                          När jag använt den här så har det funnits väldigt god tillgång till proteser och sjukvård, till nivån där om karaktärerna lyckats kräla sig tillbaks till sitt skepp så blir de av med minusen (men behöver proteser eller annat så som plastikkirurgi/artificiella organ). De flesta tog ett par krigsskador under kampanjen som varade nästan 20 sessioner. En spelare var helt förstörd och mer maskin än människa vid slutet. En spelare hade inga krigsskador alls (närstrids fightern som var byggd för att var mer eller mindre oförstörbar). Men eftersom den mekaniska effekten bara varade en session var det mest coolt att karaktärerna fick robotarmar med mera.

                          Kommentera


                          • #14
                            Började fundera på vad Hârnmaster har att bjuda på, simulationistiskt som det är. Läste nu men i Hârnmaster är det såklart så att själva anfallet är så detaljerat att eventuell bieffekt ("impairment" på Hârnmasterspråk) nästan är givet av själva skadan. Först är det träffyta, där man skiljer på hand, underarm, överarm, axel etctera. Därefter skiljer man på kross-, stick-, hugg- och eld/köld-skada. Sen får träffen en "skadeklass", egentligen minor, serious, grievous och mortal. Slutligen tillkommer för vissa träffkombinationer saker som stumble, fumble, knockback, amputation etcetera. Sen efter det gör man eventuellt ett shock roll som kan innebära att man "går ner". Så en skada i sig kan kan heta "serious crush in thorax region, which sends Thorwold the Bald back, stumbling to the ground, dropping his weapon". Därifrån är det rätt enkelt att "måla" skadan som ett permanent men, skulle Thorwold överleva. I det här fallet kanske brutet revben, permanent ont i bröstet vid hosta eller när han skrattar mycket?

                            (Ah, ibland, bara ibland, måste man älska Hârnmaster)

                            Inser nu att jag inte svarar på din fråga, gulp. Det skulle gå att sätta ihop en lista rätt snabbt från de tänkbara utfallen i Hârnmaster. Frågan är hur den ska vara uppdelad? Bara en lång eller samma kategorier som i Hârnmaster, alltså per anfallstyp, skadans storlek, vart den träffade?

                            Hmmm....det här vore en kul grej att göra ikväll.....

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
                              När en rollperson gått ner på noll HP/KP/Tålighet men ändå överlever (klarat ett save/dödsslag eller stabiliserats) så saknar jag en permanent effekt eller påminnelse av detta. Det borde ändå vara ett rejält trauma att nå nollan och kul med en massa ärr eller egenheter som påminnelser om de gånger man lurat döden.

                              Är det någon som vet en lämplig tabell eller liknande som man kan använda för ärr och mindre drastiska permanenta åkommor? Helst inget som försämrar rollpersonerna dramatiskt utan mest kosmetiska och underhållande permanenta lyten. Möjligtvis med en liten risk för mer allvarliga konsekvenser.

                              Kvittar egentligen till vilket regelsystem, jag tänker att det borde vara enkelt att översätta eller inspireras av till valfria regler.

                              Någon som har några tips?
                              Sådana tabeller finns väl i de flesta spel?
                              Dungeons & Dragons, RuneQuest, RoleMaster, GURPS, Savage Worlds, Drakar & Demoner, Eon, Western,... för att nämna några av de jag kom på utan att tänka efter.

                              För tillfället spelar jag DnD5.
                              Som andra redan nämnt finns det en optional rule i DMG för Lingering Injuries.
                              Frågan är hur man implementerar den på bästa sätt.
                              Min husregel:
                              Hamnar man på 0 hp så man måste börja slå death saves:
                              - 1 missat save: spelaren och DM kommer gemensamt fram till ett kosmetiskt ärr beroende på vad som skadade rollpersonen.
                              - 2 missade saves: slå på "Lingering Injuries"-tabellen.
                              - 3 missade saves: död.

                              Eftersom det nästan är omöjligt för en rollperson att dö i DnD5 så blir även ärr och permanenta skador väldigt ovanliga med dessa regler.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X