Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Belägringar i rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Caligo, Igår, 23.38
0 responses
9 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Khan, Igår, 13.05
9 responses
184 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Evokee, 17 February 2018, 07.38
12 responses
526 visningar
0 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av CapnZapp, 17 February 2018, 09.25
60 responses
1.113 visningar
4 gillar
Pendragon  
Skapad av krank, Igår, 19.55
0 responses
16 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 19.55
0 responses
4 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av God45, 17 February 2018, 21.11
22 responses
699 visningar
3 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Birger King, Igår, 19.00
0 responses
56 visningar
0 gillar
Birger King  
Skapad av wilper, 17 February 2018, 12.23
5 responses
148 visningar
4 gillar
Lightshy  
Skapad av Johan K, Igår, 17.35
0 responses
32 visningar
0 gillar
Johan K
av Johan K
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Belägringar i rollspel

    Hur?

    Hur gör jag dem kul? Hur gör jag dem intressanta? Hur får jag dem att ta lite tid men att det ändå finns saker att göra och det inte känns utdraget? Hur gör man en jäkla belägring i ett rollspel?!

    Jag tänker till en fästningsstad i Fading Suns men jag vet inte hur man gör detta i någon setting.

  • #2
    Är inte känslan av utdraget lidande något man eftersträvar om man ska spela ut en belägring? I alla fall om RPna ska vara med till någon slags slut.

    Jag antar att vi inte talar om regelmekanik för att avgöra utfallet?

    En snabbvariant:
    Gör slumptabeller med händelser som illustrerar belägringens faror, lår varje RP slå per dag/vecka/månad och agera ut dessa som små scener (matkris, bombardemang, stormningar, desertering etc).

    Kommentera


    • #3
      Det där kan nog vara svårt med tanke på att belägringar i verkligheten oftast varken var kul eller särskilt intressanta, däremot ofta utdragna och väldigt långtråkiga för alla inblandade.
      Själva grundtanken med en belägring är ju att inte slåss utan bara vänta ut motståndarna inne i fästningen tills de får slut på mat/vatten/andra förnödenheter.

      Man kan ju lägga till saker som ingenjörstrupper som försöker underminera murarna, eller utfall från försvararna som försöker bryta igenom belägringen.
      Man kan också tänka sig att inringningen inte är total utan att det finns möjligheter för enstaka personer att ta sig in och ut - budbärare som försöker ta sig ut till någon allierad för att be om hjälp, eller transporter in av förnödenheter.

      För en del ideér kan du kanske läsa på om t.ex. belägringen av Leningrad under Andra Världskriget. Finns mycket skrivet om den, både facklitteratur och skönlitteratur.

      Kommentera


      • #4
        Är rollpersonerna belägrade eller belägrare?

        Kommentera


        • #5
          Det folk led av mest under belägringar (även på utsidan) var i mångt och mycket resursbrist. En stad konsumerar enormt mycket mat, rent vatten, medicin och så vidare. Även en belägrande armé behöver mycket mer sånt än vad man tror.

          Mitt förslag är att göra ett antal genomskinliga stats på detta -> Mat, Vatten, Moral och Bränsle. Mat, och vatten är väl rimliga att förstå, moral kan påverkas av de andra (når den 0 blir det upplopp och folk öppnar portarna åt fiendearmén) och finns ingen inget Bränsle kan man inte laga mat på sommaren och folk fryser ihjäl på vintern.

          Eventuellt kan man komplettera med Befolkning (folk dör som flugor tex om pesten kommer) och någon mer stat. Att förhindra att dessa minskar går att bygga äventyr kring. Kan man få in smugglad lök via hamnen ökar Mat. Lyckas man gräva en ny brunn ökar Vatten. Håller stadens borgmästare ett brandtal kanske Moral ökar lite grann. Och så vidare.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
            Är rollpersonerna belägrade eller belägrare?
            Belägrare, de ska belägra.

            Kommentera


            • #7
              Ge rollpersonerna olika chanser att få staden att ge upp eller hitta något sätt att öppna portarna tidigare.

              Kanske så märker de att staden klarar att hålla ut bättre än de trodde och att de tar mer stryk för att få en känsla av att de måste agera.

              Kanske kan de hitta att staden lyckas få ut budbärare som försöka hämta hjälp, kanske till och med hitta förrädare bland sina egna linjer.

              Låta rollpersonerna ta sig in i staden för att starta uppror, förstöra resurser eller förhandla.

              Låta det handla om konstanta små beslut som hela tiden får märkbara konsekvenser.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                Hur?

                Hur gör jag dem kul? Hur gör jag dem intressanta? Hur får jag dem att ta lite tid men att det ändå finns saker att göra och det inte känns utdraget? Hur gör man en jäkla belägring i ett rollspel?
                Använd belägringen som backdrop för småäventyr. Äventyren behöver inte alltid ha kopplingar till belägringen, men belägringen kommer ju säkerligen påverka omgivningen.

                Den belägrande armén är ju inte bara en bunt soldater som står i givakt i en cirkel runt staden. Det är tältläger som innehåller alla supportfunktioner som en armé behöver så som hela brigader av kockar och tvättare och sånt. Det finns säkert statistik för hur många icke-stridande per soldat som förekommer i vanliga arméer.

                Nu vet jag att du inte alltid har tålamod för sånt här bjäffs som "borde finnas i verkligheten, men som är meningslösa för äventyrandet" och det är fair enough. Jag menar bara att man lika gärna kan tänka på den belägrande armén som en by eller stad; det finns värdshus, spelhus, horhus, tjuvar, smugglare. Men istället för gamla stenhus och träkåkar så har vi tält och kåkstäder, enstaka skärmytslingar och sånt.

                Det bästa exemplet jag kan ge på rak arm är belägringen av La Rochelle i the fyra musketörerna när de slår vad med någon kapten om att de skulle äta frukost i nån ruin som rent tekniskt sett hölls av motståndarsidan. Jag tycker det är perfekt och passar ett äventyrargäng som hand i handske; en vadslagning om att göra något helt galet som inte egentligen har något med belägringen att göra, den råkar bara ge vissa intressanta förutsättningar. Inte minst angående svårigheten att få ihop en civiliserad frukost för fyra gentlemen mitt i ett militärläger =D

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                  Använd belägringen som backdrop för småäventyr. Äventyren behöver inte alltid ha kopplingar till belägringen, men belägringen kommer ju säkerligen påverka omgivningen.

                  Den belägrande armén är ju inte bara en bunt soldater som står i givakt i en cirkel runt staden. Det är tältläger som innehåller alla supportfunktioner som en armé behöver så som hela brigader av kockar och tvättare och sånt. Det finns säkert statistik för hur många icke-stridande per soldat som förekommer i vanliga arméer.

                  Nu vet jag att du inte alltid har tålamod för sånt här bjäffs som "borde finnas i verkligheten, men som är meningslösa för äventyrandet" och det är fair enough. Jag menar bara att man lika gärna kan tänka på den belägrande armén som en by eller stad; det finns värdshus, spelhus, horhus, tjuvar, smugglare. Men istället för gamla stenhus och träkåkar så har vi tält och kåkstäder, enstaka skärmytslingar och sånt.

                  Det bästa exemplet jag kan ge på rak arm är belägringen av La Rochelle i the fyra musketörerna när de slår vad med någon kapten om att de skulle äta frukost i nån ruin som rent tekniskt sett hölls av motståndarsidan. Jag tycker det är perfekt och passar ett äventyrargäng som hand i handske; en vadslagning om att göra något helt galet som inte egentligen har något med belägringen att göra, den råkar bara ge vissa intressanta förutsättningar. Inte minst angående svårigheten att få ihop en civiliserad frukost för fyra gentlemen mitt i ett militärläger =D
                  Det här är jättebra grejer! :D så här ska jag så klart göra, tack :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Förhandlingar och inofficiella uppdrag, utnyttjar olika relationer mellan personer på den belägrade och belägrande sidan.

                    Säkra trossens transporter.
                    Köpslå med bönder som egentligen tillhör den belägrade stadens härskare om proviant till 2000 pers.
                    Förhindra att förstärkningar kommer.
                    Förhindra myteri.
                    Kontakta sin agent inne i staden.
                    Smuggla ut ett brev åt riddare Arnulf som är en god vän men genom giftermål är allierad med motståndaren.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                      Belägrare, de ska belägra.
                      Är de befälhavare för en armé eller grunts?

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg

                        Är de befälhavare för en armé eller grunts?
                        De är magiska super sci-fi riddare från kyrkan. Så de är utanför den traditionella hierakin, men de kan köra med mer eller mindre alla utom generalen som leder belägringen. Och hon är tacksam för deras hjälp och kommer göra vad de säger om de rekommenderar något, så länge det inte är ultra crazy.

                        Kommentera


                        • #13
                          Gissar att du kollat in Montsegur 1244? Det använder belägringen som en bra plattform för drama och använder tidshopp för att ge känslan av det långsamma förfallet i att vara innestängd.

                          Kommentera


                          • #14
                            Folk har sagt mycket bra saker redan, så jag nöjer mig med att tipsa om ytterligare en bok som handlar om en belägring (fantasy dessutom): "before they are hanged" av Joe Abercrombie.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                              De är magiska super sci-fi riddare från kyrkan. Så de är utanför den traditionella hierakin, men de kan köra med mer eller mindre alla utom generalen som leder belägringen. Och hon är tacksam för deras hjälp och kommer göra vad de säger om de rekommenderar något, så länge det inte är ultra crazy.
                              Äh, spånar lite ändå.

                              Finns möjlighet till olika fraktioner hos den belägrande armén? Vissa kanske vill få till ett snabbt avslut genom att slunga in pestsmittade råttor, avhuggna huvuden från omgivande byar eller kanske förgifta ett vattendrag? Andra vill ta det lugnare för att inte stöta sig med befolkningen. Förstår rollpersonerna att belägringen måste avslutas snabbt innan staden kan kalla på förstärkning, eller vill de förhindra revolutioner efter att belägringen är avslutad?

                              Har rollpersonerna förmågor som tillåter dem att smita in och lönnmörda nyckelpersoner?

                              Finns det en mcguffin glömd någonstans inne i staden som kan räddas undan eld och katapulter?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X