Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Åsikter om podden Rollspelsklubben?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, Idag, 12.54
16 responses
170 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Rickard, 02 August 2018, 18.13
23 responses
896 visningar
9 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Mannen i skogen, Idag, 16.36
0 responses
22 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
3 responses
196 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
88 responses
4.700 visningar
12 gillar
God45
av God45

Skapad av Minion X, Idag, 00.50
4 responses
153 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 09.29
4 responses
429 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av buenaventura, 23 November 2018, 13.15
8 responses
172 visningar
0 gillar
buenaventura  
Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
3 responses
100 visningar
6 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Vicotnik, Igår, 22.04
3 responses
155 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Åsikter om podden Rollspelsklubben?

Någon här som lyssnar på podden Rollspelsklubben?
    Fyra komiker, av varierande kvalitet, spelar rollspel med nån sorts DoD regler. Komikerna byts ut mellan varje äventyr, varje äventyr är fyra avsnitt långt.
    Jag tycker vissa avsnitt är grymt roliga, men att många lätt blir flamsigt tramsiga.
    Ett av mina favoritäventyr börjar här
    https://podtail.com/podcast/rollspel...lagbrott-del1/

Min känsla är ändå att det kan vara det bästa som hänt spridningen av rollspel som hobby.
    Jag har inga siffror men verkar vara den största svenska rollspelsrelaterade poddden som finns.

Och den verkar locka många lyssnare som aldrig sysslat med rollspel. På deras facebook dyker det allt som oftast upp personer som frågar om hur man börjar med rollspel.

Så vad tycker ni som har lyssnat på den? Är det bra för hobbyn även fast det ofta framställs som oseriöst flams?

Jag började lyssna på deras första avsnitt men det var på tok för tramsigt för mig. Jag lyssnar oftast på kvällarna när jag ligger i sängen för att sova och då passar det sig bättre med "seriösa" poddar.

Tycker att alla sätt att förmedla hobbyn till de som inte spelar oftast är bra.

Kommentera

Jag gillar ju inte AP poddar, men jag är ganska potitv till svensk stand up, det räkte dock inte till att mer än ett avsnitt eller så.

Kommentera

Alltså jag älskar att AP poddar finns och är en grej och att det finns en växande mängd på svenska. Jag skulle nog till och med gilla att vara med och spela i en. Jag gillar bara inte att lyssna på dem.

Kommentera

Jag tror det är ett bra sätt att få in spelare som förmodligen aldrig hade provat rollspel annars.

Det pratas ofta här om hur man kan få in nya spelare i hobbyn. Oftast kommer man väl in i hobbyn för att man får prova att spela med någon som redan spelar och kan förklara allt för dig?
          Men om man inte känner någon som spelar då? Jag tror inte ens det mest häftiga och/eller nybörjarvänliga spelet i världen skulle locka in dig om du råkade stöta på det, eftersom tanken att spela inte ens slagit dig.

Men om du däremot lyssnar på en AP-podd eller liknande, då kanske du börjar kolla upp vad rollspel är och då kanske du hittar nåt du faktiskt köper och provar. Och allt som säljer rollspel är väl bra för hobbyn?

Fördelen med Rollspelsklubben är ju att den inte bara lockar "nördar" utan även de som bara är ute efter en rolig podd och lockas dit av de komiker som spelar.

Såg att Isak, den ständige SL:n, hade lagt upp nån "lär dig spela rollspel"-skola och att han lägger upp sina anteckningar om sina äventyr. Har inte läst dem men kan tänka mig att det är en bra intro till andra som vill prova att vara SL.

Kommentera

Man känner ju igen typiska drag för en nybörjargrupp när det gäller varierad nivå att ta spelet på allvar, stor variation av namn på rollfigurer och att hänfalla åt slumpartat våld när man tappar fokus. Men bitvis är det mycket underhållande.

Kommentera

Jag tror att Sverige hade mått bra av en professionell pod/Youtube-kanal typ Critical Role eller något i stil med Wil Wheatons Tabletop. Det finns många duktiga grupper men ofta är sessionerna otighta och/eller flamsiga. Dessutom vore det ett stort plus med regelförklaringar och liknande som poppar upp till hjälp för de oinvigda. Avsnittet där Wil Wheaton spelar FATE Core tillsammans med Ryan Macklin, Felicia Day och John Rogers är lysande som introduktion till just FATE Core.

Kommentera

Arbetar …
              X