Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Upsala-sviten

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
27 responses
978 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av anth, Igår, 10.53
5 responses
127 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av Necross, Igår, 19.15
1 response
44 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Kraetyz, 17 November 2018, 03.28
3 responses
126 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
85 visningar
0 gillar
Paco
av Paco

Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
54 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner

Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
146 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
153 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.040 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
159 visningar
0 gillar
soda
av soda

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    OT: Någon som vet när Upsala blev Uppsala och varför?
    Jag hade för mig att det fanns en förklaring i texten, men jag hittade den inte. Kan det vara så att den gamla stavningen fortfarande var aktuell under den tid som sviten utspelar sig?

Edit:
    Kan det stå något i Professor Frans - Necronomicon i Upsala? Jag har tydligen använt stavningen med ett p när jag skrev om den
    http://www.mandrill.se/boningen/tag/uppsala/
    Last edited by Jocke; 31 January 2018, 13.54.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lalipat Visa inlägg
      Jag funderar på att ljudsätta scenerna. Vad tror ni om det här?

Inledningsscenen och andra odramatiska hemmiljöer: Ljudet av pendeln i ett golvur.
      Utomhusscener i Uppsala: Domkyrkans klockslag.
      Uppläsning av texterna (början och slutet), expeditionen och möten med Varelsen: Ett sådant där illavarslande muller, tillsammans med sprakande elektricitet, som förekommer i senaste säsongen av Twin Peaks.
      (Invigningen av spårvägen: glad blåsorkester)

Fler förslag?
      Nu var det ju inte någon som riktigt gick igång på min ljudsättnibgsidéer, men kanske har ni förslag på musik. Jag funderar på att använda mig av Sibelius Violinkonsert i d-moll, opus 47, som stämningssättare. Den är från sekelskiftet, fin och ibland mörk, men blir lite väl pampig i vissa delar. Har någon något annat förslag på stämningsmusik för kosmisk sekelskiftesskräck?

Kommentera

Minns att vi körde med soundtracket till filmen "The Gift" som jag tycker sätter en otäck stämning i allmänhet.

Annat som vi använder till skräck (just nu Cthulhu Dark - Arkham 1692) är Atrium Carceri (The Big Old City, Void och Seishinbyouin) samt Desiderii Marginis (Hypnosis och Procession).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Jag satte ihop egna på en sida, med lite inspiration från Cthulhu Dark och Svavelvinter. PM:ar dig mitt paket ikväll.
          Jag hoppas att jag inte blir stämplad som gudlös nekromantiker för denna återuppäckning, men är det möjligt att du skulle kunna PM:a dessa regler till mig med? Min uppsala-nostalgi blev för svår så jag beställde hela Upsala-sviten igår, och hade gärna kikat lite på en del möjliga husregler för detta.

Kommentera

Skulle också vara intresserad av detta. Spontant kan jag tycka det blir svårt med regler (iaf kring sanity) då en av systrarna i prologen drabbats utifrån en händelse i äventyret.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
              Skulle också vara intresserad av detta. Spontant kan jag tycka det blir svårt med regler (iaf kring sanity) då en av systrarna i prologen drabbats utifrån en händelse i äventyret.
              Jag ska skicka :-)

Vilken händelse syftar du på? Minns inte att det händer något dramatiskt i prologen som skulle ställa till det för reglerna.

Kommentera

Jag ska skicka :-)

Vilken händelse syftar du på? Minns inte att det händer något dramatiskt i prologen som skulle ställa till det för reglerna.
                Tack!

Jag tänker på "Mörkret mellan stjärnorna" och prologen där en syster berättar om att en annan syster som blivit galen men man vet inte vem det är eller exakt varför. Den delen är styrd till epilogen på berättelsen. Man kan givetvis lösa detta på olika sätt, men om man skulle köra på Cthulhu Dark rätt av så tickar ju "Insighten" ner utifrån vad spelaren själv tycker känns läskigt. Risken är ju då antingen att insighten inte slår i botten vid det exakta tillfället eller att den redan slagit i botten tidigare och RP:n redan är galen innan man kommer till slutet. Äventyret (och även de två följande delarna) förutsätter ju nästan att alla RP klarar sig fram till slutet?

Kommentera

Tack!

Jag tänker på "Mörkret mellan stjärnorna" och prologen där en syster berättar om att en annan syster som blivit galen men man vet inte vem det är eller exakt varför. Den delen är styrd till epilogen på berättelsen. Man kan givetvis lösa detta på olika sätt, men om man skulle köra på Cthulhu Dark rätt av så tickar ju "Insighten" ner utifrån vad spelaren själv tycker känns läskigt. Risken är ju då antingen att insighten inte slår i botten vid det exakta tillfället eller att den redan slagit i botten tidigare och RP:n redan är galen innan man kommer till slutet. Äventyret (och även de två följande delarna) förutsätter ju nästan att alla RP klarar sig fram till slutet?
                  Just det så var det. Ja, i mitt system tvingade jag fram så pass många och svåra slag att en av systrarna blev tillräckligt galen. Men jag tycker inte en RP behöver bli speltekniskt "Vansinnig" för att epilogen ska funka, dessutom styrs det av vem som tittar i kikaren,och vem vet vad som hände med den personen sen? Och ja, några systrar måste överleva, men inte alla. (Och för del 2 och 3 kvittar det väl som jag minns det?)

Men visst finns det finns brister i att ha ett system, och jag har inte provat att spela utan, men det är inte helt oproblematiskt att friforma det heller. Eftersom man som SL ändå hälsar hårt tyckte jag tärningsslagen lättare upp och tillförde lite (skenbar) agens. Men kanske handlar det bara om ett motstånd från mig som SL att avgöra utfallet av sådant som man "alltid" slår tärning om annars?

Kommentera

Just det så var det. Ja, i mitt system tvingade jag fram så pass många och svåra slag att en av systrarna blev tillräckligt galen. Men jag tycker inte en RP behöver bli speltekniskt "Vansinnig" för att epilogen ska funka, dessutom styrs det av vem som tittar i kikaren,och vem vet vad som hände med den personen sen? Och ja, några systrar måste överleva, men inte alla. (Och för del 2 och 3 kvittar det väl som jag minns det?)
                    Nu var det ett tag sedan jag läste Upsalasviten, men jag fick intrycket av att det inte gick helt bra för systern :-) Det är precis som du skriver så man behöver spela det om det skall fungera med en regelmotor. Vänder jag på det och ser till Cthulhu Darks egna scenarion så är upplägget alltid en skrämmande final som egentligen är precis likadan som Upsala-sviten (t.ex. för "Screams of the children").

Enda skillnaden i Upsala-sviten är väl egentligen inledningen som hänvisar till att det "slutade så olyckligt för min kära syster" och den avslutande texten "När min make och jag besöka henne på hospitalet påminns jag om att vansinnet alls icke är henne en tillflykt utan ett evigt ögonblick av den fruktansvärda fasa som kan drabba ett mänskligt förstånd". Man kan givetvis ta det som att den avslutande texten är just avslutande för scenariot och att alla slag då blir överflödiga (tanken är ju inte att man skall fortsätta rollspela med systrarna Selander).

Men visst finns det finns brister i att ha ett system, och jag har inte provat att spela utan, men det är inte helt oproblematiskt att friforma det heller. Eftersom man som SL ändå hälsar hårt tyckte jag tärningsslagen lättare upp och tillförde lite (skenbar) agens. Men kanske handlar det bara om ett motstånd från mig som SL att avgöra utfallet av sådant som man "alltid" slår tärning om annars?
                    Håller med. "Problemet" med att låta scenariot vara öppet för slumpen är ju dels att det vill berätta en historia på ett visst sätt, men också att det egentligen är en flashback (utifrån prologen). Att scenariot dessutom har "flashbacks i flashbacken" (gör det inte mindre komplicerat att försöka blanda in slumpen. Det går liksom inte att spela så att alla systrarna råkar dö, eller att samtliga personer i idkerbergjournalen stryker med etc etc.

Kommentera

Håller med. "Problemet" med att låta scenariot vara öppet för slumpen är ju dels att det vill berätta en historia på ett visst sätt, men också att det egentligen är en flashback (utifrån prologen). Att scenariot dessutom har "flashbacks i flashbacken" (gör det inte mindre komplicerat att försöka blanda in slumpen. Det går liksom inte att spela så att alla systrarna råkar dö, eller att samtliga personer i idkerbergjournalen stryker med etc etc.
                      Träffande skrivet. Å andra sidan är det ju ingen skillnad mot klassisk rälsning/"fuska med tärningarna" som i vilket hederligt gammalt tradspel som helst :-). Jag kom väl fram till att jag hellre gör så än krossar illusionen av spelarpåverkan helt. Jag vet att jag måste rädda två systrar till slutet, men inte vilka och hur. Det gjorde de konfrontativa scenerna mer spännande. Sedan ingår det ju SLs jobb i ett sådant upplägg att under äventyrets gång mixtra med förutsättningarna så att utfallet till slut blir det önskade ;-).

Kommentera

Arbetar …
                      X