Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Upsala-sviten

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Magnus Seter, Igår, 14.38
15 responses
293 visningar
1 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Otto, 18 February 2018, 18.39
4 responses
115 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
206 responses
7.432 visningar
10 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Nässe, Igår, 19.55
1 response
77 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Cissi, 22 January 2018, 13.17
63 responses
1.893 visningar
2 gillar
Lightshy  
Skapad av Caligo, 19 February 2018, 23.38
16 responses
304 visningar
0 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Evokee, 17 February 2018, 07.38
18 responses
896 visningar
0 gillar
Lemur
av Lemur

Skapad av Radioaktiv, Igår, 16.26
1 response
114 visningar
0 gillar
Botulf
av Botulf

Skapad av krank, 19 February 2018, 19.55
1 response
61 visningar
0 gillar
Cissi
av Cissi

Skapad av krank, 11 February 2018, 23.47
4 responses
143 visningar
0 gillar
Cissi
av Cissi

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Den är skriven för upp till fem spelare. Den är dock hårt vriden mot sina förskrivna RP (konventsscenario från början) så vill man göra egna blir det ett styvt jobb för SL att lägga om (kanske omöjligt). Jag funderade på det men släppte idén ganska fort. Del 1 och 2 går möjligen att synka ihop men del 3 är knepigare. En av få svagheter i en annars mycket bra kampanj.
    Jag skulle inte säga att det vore speciellt svårt att skapa egna rollpersoner. Det viktiga är väl egentligen att man ramar in "mörkret" med att RP skall vara syskon eller syskons respektive och skulle egentligen även kunna sträckas ut till "professorns arvtagare".

I både "afgrunden" och "skuggorna" räcker det med att etablera att RP är skolkamrater? Sen rullar väl egentligen resten på?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Jag skulle inte säga att det vore speciellt svårt att skapa egna rollpersoner. Det viktiga är väl egentligen att man ramar in "mörkret" med att RP skall vara syskon eller syskons respektive och skulle egentligen även kunna sträckas ut till "professorns arvtagare".

I både "afgrunden" och "skuggorna" räcker det med att etablera att RP är skolkamrater? Sen rullar väl egentligen resten på?
      Fast jag menar samma RP (de som inte dör) genom hela kampanjens nu, alltså Uppsala 1906-08.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Fast jag menar samma RP (de som inte dör) genom hela kampanjens nu, alltså Uppsala 1906-08.
        Ok. Då är jag med.

Samtidigt borde man kunna låta syskonen i mörkret vara lite yngre, så borde de kunna studera tillsammans i del 2 och 3? Egentligen behöver de väl inte vara studiekamrater där heller sålänge bara någon av dem studerar?

Nu var det iofs längesen jag läste Upsala-sviten (bara lyckats spelleda halva mörkret såhär långt). Jag tycker kampanjen är en av de mer gedigna och genomarbetade jag läst, men vissa av mina spelare tyckte av någon underlig anledning inte om den så det har inte blivit att vi har spelar klart den.

Kommentera

Är lite nyfiken på Uppsalasviten. Någon som vet om/var den kan tänkas gå att få tag på?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hubarth Visa inlägg
            Är lite nyfiken på Uppsalasviten. Någon som vet om/var den kan tänkas gå att få tag på?
            Här till exempel.

Kommentera

Ni som har spelat första delen: Hur lång tid tog det? Tror ni att jag och min spelgrupp klarar det på en (lång) kväll?

Kommentera

För min grupp tog det drygt 6 timmar men då lät jag dem rollspels mycket och vi hade en ganska lång inledning där jag förklarade premisserna för scenariot lite. Ett par gånger ville de följa upp lite ledtrådar som inte riktigt ledde framåt och jag kunde ha drivit det framåt lite men valde att låta de spela ut.

Kommentera

För oss tog varje del ungefär två möten.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                    För oss tog varje del ungefär två möten.
                    Ungefär hur långa var mötena?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lalipat Visa inlägg
                      Ungefär hur långa var mötena?
                      Vardagkvälls långa.. 3-4 timmar nånting

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ape of Wrath Visa inlägg
                        För min grupp tog det drygt 6 timmar men då lät jag dem rollspels mycket och vi hade en ganska lång inledning där jag förklarade premisserna för scenariot lite. Ett par gånger ville de följa upp lite ledtrådar som inte riktigt ledde framåt och jag kunde ha drivit det framåt lite men valde att låta de spela ut.
                        Instämmer med ovanstående

Kommentera

OBS! TEXTEN NEDAN INNEHÅLLER SPOILERS MEN JAG VET INTE HUR JAG GÖR FÖR ATT DÖLJA DEN!

Har läst igenom Mörkret mellan stjärnorna nu. Är riktigt peppad, men skulle uppskatta lite vägledning om Varelsen.

- Efter att RPna kommer tillbaka till Uppsala från Vetenskapsakademien inträffar en rad dödsfall. Med tanke på var Varelsen befinner sig vore det rimligt att någon i tjänstepersonalen var i alla fall ett av offren, men det verkar främst vara personer som bort i angränsande kvarter som drabbas. Finns det en bra förklaring till det här?

- Den avslutande textens sista mening är väldigt härlig, men jag får inte ihop den med Varelsens livscykel. Vad gör larverna i rymden? De når väl planeterna i sina ägg/puppor?

Jag funderar på att ljudsätta scenerna. Vad tror ni om det här?

Inledningsscenen och andra odramatiska hemmiljöer: Ljudet av pendeln i ett golvur.
                          Utomhusscener i Uppsala: Domkyrkans klockslag.
                          Uppläsning av texterna (början och slutet), expeditionen och möten med Varelsen: Ett sådant där illavarslande muller, tillsammans med sprakande elektricitet, som förekommer i senaste säsongen av Twin Peaks.
                          (Invigningen av spårvägen: glad blåsorkester)

Fler förslag?

Kommentera

Första punkten:
                            Offren är ju få i sammanhanget och väl mest till för att ge en känsla av tidspress samt koncentration till området. Givet antalet människor i området kontra antalet offer är väl sannolikheten låg att ytterligare någon (utöver professorn) i RPnas hus skulle dö. Men det finns heller inget som motsäger det annat än just sannolikhet så lägg in det om du vill.
                            (Man kan ju teoretisera att varelsen rör sig mot närmsta energikälla men är in aktiv ett tag när den väl konsumerat en och då rör sig mer slumpmässigt. Annars borde den väl sugit i sig vad den behövde dag 1 och sedan stuckit ut i rymden? Kanske är det ett accelererande skede?)

Andra punkten:
                            Inget bra svar än att Björkelid antagligen tyckte det var coolt.

Kommentera

Mejlade Björkelid själv och fick svar inom två timmar. Hans tanke var tydligen att Varelsen orienterar sig efter den intensiva värmen från gaslyktorna, men sedan ändå väljer att äta av människors kroppsvärme. Varelsen är inte helt iinstiktstyrd utan agerar enligt egna dunkla motiv. Angående den avslutande meningen lever Varelsen som larv ute i rymden, innan den förpuppas och störtar ner på en planet.

Kommentera

Vill gärna spela den här kampanjen någon gång. Men den är för dyr för att köpa för att bara läsa. och har man inte köpt den blir den inte spelad. Moment 22 och i-landsproblem...

OT: Någon som vet när Upsala blev Uppsala och varför?

Kommentera

Arbetar …
                                X