Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

SLs roll kontra spelarnas

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 21.32
17 responses
743 visningar
6 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Dunderklumpen, Igår, 01.03
1 response
71 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, 02 January 2018, 11.23
22 responses
470 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av krank, 14 January 2018, 22.56
4 responses
74 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Ja!, 19 January 2018, 19.41
10 responses
169 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av DeBracy, 28 December 2017, 21.58
23 responses
507 visningar
3 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Björn Wärmedal, 19 January 2018, 10.31
10 responses
233 visningar
4 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av Booogeyman, 19 January 2018, 07.49
19 responses
633 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Caligo, Igår, 01.16
6 responses
110 visningar
0 gillar
CrrwCrrw  
Skapad av CrrwCrrw, 19 January 2018, 21.51
9 responses
272 visningar
10 gillar
CrrwCrrw  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #46
    Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg

    Jag tror problemet ligger i att rollspel tar för givet att folk kan rollspela. Spelen förklarar bara hur man rollspelar/spelleder *det här* spelet. Inte hur man rollspelar i övrigt. Det förutsätter att ni har vett att prata med varandra.

    Det är kanske inte rätt väg att gå. Kanske bör man ha med ett kapitel om "hur man spelleder" överhuvudtaget. Sen begriper jag själv inte mig på spel utan spelledare, men det är väl en smaksak, snarare än något annat.

    EDIT: Ursäkta för övrigt att jag citerar något på första sidan och svarar på detta, trots att tråden sedan länge sprungit förbi detta.
    Men det finns en sådan sektion i nästan alla rollspel. Den är nästan alltid i början och heter "Vad är ett rollspel". Det är där man läser för att se var författaren står ideologiskt.

    Men jag vill också hävda att inget bra spel säger "Spela vad du vill!". I Vampire: The Masquerade spelar man vampyrer som upprätthåller maskeraden. I Shadowrun spelar man shadowrunners, alltså legosoldater/yrkeskriminella. I Dungeons & Dragons går du ner i grottor och dödar monster!

    Det är spelledare som säger "Spela vad du vill!" och det brukar sägas med tanken "Inom spelsystemet". Om jag säger "Spela vad ni vill!" I Vampire så kan någon komma med en Nagaraja eller en Kiasyd, för de är konstiga men de är vampyrer. Men ingen kan komma med en Were-Jaguar för det är inte en vampyr.

    Det ska alltså till dubbelt dålig kommunikation för att få till det här problemet i sin värsta form. Den mildare formen av "Vi har inte en helare" är något man måste lösa vid bordet om det finns sådana roller i spelet, men det är inte spelets fel.

    Kommentera


    • #47
      Ja alltså säger SL "spela vad ni vill (inom systemet så klart)" så måste det finnas en tanke med det med. Att det är en set-up som verkligen bygger på det och där disparata RP kan bli en kul grej. Typ: starten är när RRna är på väg till straffkolonin.

      Däremot, "det är bra med en helare i gruppen" är inte mer än det. Scenariot funkar ändå men blir kanske svårare eller tråkigare. Medan "ni behöver en helare i gruppen" givetvis betyder att någon spelare måste ta på sig att fylla denna roll.

      Kommentera


      • #48
        Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

        Så är det. Upplever dock att med dem blir det sällan diskussion om dessa frågor. ”Varför sa du att vi borde lära oss simma, nu kan jag inte låta bli att köpa det” är ovanlig som invändning mot en set-up. Vi kan kalla dem följsamma spelare, sådana som alltid hittar en roll i det givna läget. Råkar de spela Student i ett rädda byn från beastmen-scenario kommer de att göra något bra av det med. De behöver egentligen inte dialogen om premisser på samma sätt, även om de ofta uppskattar den.
        Jag gillar de följsamma spelarna :)

        Jag tycker det är allas ansvar att komma överens om vissa grundförutsättningar, men i övrigt vara flexibel. Kommer man som helt ny i en grupp är det viktigt att man åtminstone får grundförutsättningarna förklarade för sig. Det kan vara så enkelt som att "i den här gruppen utgår vi från att alla rollpersoner vill hjälpa varandra och vill uppleva spännande äventyr". Oavsett spel är det få saker som är så tråkiga som en spelare som hela tiden är motvalls och som hellre sitter kvar på värdshuset och dricker när de andra följer med dvärgköpmannen som ber dem om en tjänst.

        Utöver det landar mycket i följsamheten, både från spelare och från SL. Varför bli upprörd för att man valde "fel" färdigheter? Byt ut dem bara mot några du tycker passar bättre. Funkar de inte så bra i just det här scenariot? Ha en tillfällig uppsättning färdigheter som även de passar in på rollpersonens grundkoncept och använd dem. Nästa gång kanske din första uppsättning passar bra igen. Jag har förvisso blivit kallad regelråtta vid ett tillfälle, men hon som sa det hade nog ändrat uppfattning om vi spelade rollspel tillsammans :)

        Kommentera

        Arbetar …
        X