Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

SLs roll kontra spelarnas

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
3 responses
70 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av Pilzeman, Igår, 12.17
3 responses
125 visningar
1 gillar
Lemur
av Lemur

Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
15 responses
320 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av RasmusL, Igår, 20.17
4 responses
160 visningar
2 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
14 responses
262 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy

Skapad av Moondoz, Igår, 13.19
9 responses
114 visningar
4 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
42 responses
2.124 visningar
3 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Arkynata, 17 July 2018, 16.39
3 responses
135 visningar
2 gillar
Arkynata  
Skapad av Äventyr, 12 January 2018, 23.31
8 responses
486 visningar
4 gillar
damogn
av damogn

Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
18 responses
357 visningar
3 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Exakt det här har hänt mig. Jag läste in mig på en del av Eon och gjort en karaktär på fem sidor med bakgrund bara för att upptäcka att äventyret utspelar sig någon annanstans och att jag hade noll nytta av mina sjöfartskunskaper, simma etc. Då blev jag besviken och tappade motivation. Skulle nog uppleva det på samma sätt idag. Men jag tror inte alla tycker att det här är något dåligt.
    Och det är ju precis detta som bör undvikas. SL har självklart en viktig roll att förmedla förutsättningarna men spelarens lyhördhet om konceptet är lika viktig. Som SL vill jag bolla RPnas profiler och bakgrunder och som spelare vill jag få återkoppling på mina tankar innan jag bestämmer mig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Och det är ju precis detta som bör undvikas. SL har självklart en viktig roll att förmedla förutsättningarna men spelarens lyhördhet om konceptet är lika viktig. Som SL vill jag bolla RPnas profiler och bakgrunder och som spelare vill jag få återkoppling på mina tankar innan jag bestämmer mig.
      Min poäng (exakt i linje med din) var att sammanhanget avgör när det blir fel eller rätt. En annan spelare hade gillat hur det blev.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Jag tänker att det inte är ett problem om överraskningen drabbar alla lika mycket - om alla är landkrabbor på piratskeppet kan det bli kul. Men som jag råkade ut får, att spela en social karaktär (Noble) i en SWd20 där allt löstes med vapen eller inbrott ... nej, det var inget kul och SL kunde gott ha fått berätta för mig innan kampanjen att min rollfigur var dömd att vara helt meningslös i den.
        Min poäng är att det inte går att säga att det är ett problem, eller att det inte är ett problem. Det kan vara ett problem för dig. Men jag kanske gillar exakt samma upplägg. Problematiken är inte kopplad till typ av spel, spelstil, om författaren skrivit X eller Y i äventyret eller hur många tecken förklaringar av tänkt spelstil det finns på sidan 47 i en grundbok utan om samspel mellan förväntningar. Här och nu i spel. Dessa individer som sitter med öl eller en tekopp i handen, klottrar på sina rollformulär och väljer att säga eller inte säga just det här, eller det där andra.

Den naturliga frågan är: hur skapar man förväntningar? Kommunikation är standardsvaret. "Skriver man bara tydligt vad man menar och pratar med varandra löser man alla problem". Fast så tror jag inte det funkar. Förmedlingen av regelbokens textinnehåll in i SLs huvud när hon läser, vidare ut till spelarna, in i skrivande av äventyr, in i beskrivningar av faktiska scener och repliker är sjukt komplex. Jag tror att regelbokens helhet kommunicerar lika mycket som enskilda textsnuttar. Bilder, spelexempel, layout, namnval på termer och en mängd andra saker influerar SL. Detta blandar sig med the whole fucking brain och alla erfarenheter. Sen blir det en jävla röra. och i slutändan kommer något ut som liknar det där vi spelade förra veckan, grundat på en helt annan regelbok. Och en massa zeppelinare för nu är Eva med och spelar. Och det är ok. Och det är sjukt olikt det som sker i spelgruppen i lägenheten intill, som spelar samma äventyr i samma rollspel.

Förväntningar är varken statiska eller uttalade. De växer fram. Förväntningar är inte heller neutrala. Jag kan tycka det är ok att Roman gör så som SL men när Håkan gör det blir jag sur och tycker inte det passar in. Med det sagt tror jag fortfarande det är meningsfullt att prata och skriva om spelstil. Men man får nog akta sig för att lägga för mycket förklaringsvärde i spelets innehåll ("finns det en text om vad man gör??!!!" Annar är det ett dåligt spel.) eller ens egen spelstils förträfflighet. Mis-match i förväntningar kan uppstå i alla spelstilar, i alla spel. Precis som Bifur skriver.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Alltså, om vi ska spela tjuvar i en kampanj så är det ju ramar man måste hålla sig inom. Då kan jag inte dyka upp med en bagare. Och ofta hjälper det utöver det att göra karaktärer tillsammans, så att jag inte får situationen där mitt spel om vapenhandlare och deras livvakter baserat på Jormungandr hade en spelgrupp där 6 personer var snipers och en kille snackade.

Men om din OSR fantasy kampanj inte håller för en intergalaktisk gräshoppa, den sista kristalpersonen, Fightar krigaren och Dr Morgus Necromancer for hire så gör du något fel. :p Och om din Vampire kampanj inte håller för att någon vill gråta över sin dödliga flickvän som hon inte kan vara med längre så är det samma sak. Du borde väntat dig det och/eller sagt något.
          Alltså en person går fram med händerna lite halvlyfta för att visa att denne kommer i fred och vid minsta lilla problem skjuter 6st snipers 6st motståndare.

Jag ser potential. Fast eventuellt lite tråkigt i spel

Kommentera

En annan spelare hade gillat hur det blev.
            Så är det. Upplever dock att med dem blir det sällan diskussion om dessa frågor. ”Varför sa du att vi borde lära oss simma, nu kan jag inte låta bli att köpa det” är ovanlig som invändning mot en set-up. Vi kan kalla dem följsamma spelare, sådana som alltid hittar en roll i det givna läget. Råkar de spela Student i ett rädda byn från beastmen-scenario kommer de att göra något bra av det med. De behöver egentligen inte dialogen om premisser på samma sätt, även om de ofta uppskattar den.

Kommentera

Jag tror också att det lätt går att ha en övertro på hur mycket en spelprodukt eller en kampanj kan beskrivas i förväg.
              Ja, det håller jag med om. Det åtminstone jag pratar om här är att se till så att alla har ungefär samma startpunkt och ungefär samma riktning. Och det är inte speciellt lätt att få till även om man är medveten om problematiken, pratar om det och spelar ett spel/scenario som hjälper dig med det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                Och ofta hjälper det utöver det att göra karaktärer tillsammans,
                Innan jag började hänga på rollspelsforum antog jag att alla grupper gjorde såhär alltid. Alltså, mötes en gång "innan" spelsession skulle börja och gjorde karaktärer tillsammans.

Kommentera

Grym tråd! Jag vill bara inflika att jag haft sjukt roligt när vi spelade en grupp totalt framslumpade WFRP 2ed-RP. Jag var Student, nån var Road Warden, en var nån form av skogshuggare. Med dessa tre värdelösa, inkompetenta, eländiga och dåliga typer försökte vi agera mot de allra slemmaste kaosdyrkare med mera. Antiheroiken satt som en smäck, och det var ett ständigt funderande av hur man med hjälp av smarta karriärbyten i framtiden skulle kunna göra något vettigt av RPna.

Dock: premissen var tydlig. Vi var alla dödsdömda kriminella som mot temporär benådning skulle slåss med kaos alla yngel. Suicide squad, fast inkompetenta klantar. En ren story-premiss, men den gjorde att en apart grupp av (relativt värdelösa) RP absolut funkade som en enhet. En bra motivation storymässigt kan tvinga ihop den mest blandade grupp RP..

Det är oxå så jag tyckt det funkar bäst att slussa in RP i ett äventyr: ge dem enstaka riktlinjer (kriminella t.ex.), och slussa sen in dem med en gemensam motivation eller ett gemensamt problem, och låt dem sen härja runt. Student var förresten helt awesome i en grupp med nybörjar-monster-fajtare, för jag valde till nån form av medicin-färdighet, som med ett enkelt slag kunde hela helt tokigt många wounds, utan några dyra magiska drycker eller annat. Ja, om man lyckades. Jag hade typ 40% chans eller så. Kändes ruskigt bra som nybörjare i det spelet.. ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                    Grym tråd! Jag vill bara inflika att jag haft sjukt roligt när vi spelade en grupp totalt framslumpade WFRP 2ed-RP. Jag var Student, nån var Road Warden, en var nån form av skogshuggare.
                    Ja, vi har också kört så. Och jag har också spelat student :) Det jag tänkte, men aldrig skrev, var att när man ska börja byta careers så finns det ganska många advanced som jag gissar att väldigt få väljer. Det är en slags falsk valmöjlighet, eftersom det så uppenbart är mycket sämre, utan att ge något annat värde. Men det gäller så klart inte din första career. Ratcatcher är ju legendariskt :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Innan jag började hänga på rollspelsforum antog jag att alla grupper gjorde såhär alltid. Alltså, mötes en gång "innan" spelsession skulle börja och gjorde karaktärer tillsammans.
                      Det är verkligen best practice. I allt utom typ D&D 4ed där man träffas, bestämmer roller och sedan går alla hem och gör flera timmars research och matte för stt bygga optade killdozers för att förinta det genom djävliga motståndet spelledaren kommer försöka krossa gruppen med.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Jo så tror jag nog att de flesta gör. Men för att återknyta till min grundpoäng behöver den samsyn som skapas på det viset fortfarande relateras till till vilken sorts scenario gruppen vill spela.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Ja, vi har också kört så. Och jag har också spelat student :) Det jag tänkte, men aldrig skrev, var att när man ska börja byta careers så finns det ganska många advanced som jag gissar att väldigt få väljer. Det är en slags falsk valmöjlighet, eftersom det så uppenbart är mycket sämre, utan att ge något annat värde. Men det gäller så klart inte din första career. Ratcatcher är ju legendariskt :)
                          Lite OT, men...

Ja och nej. Jag såg nog mest slingriga karriärvägar där jag som student funderade på att vara fältskär innan jag blev magiker för att bli bättre på att lappa ihop folk. Visst är det säkert många som optar för rent kaos-yngel-bankande eller utnyttjar naked dwarf syndrome till max, men jag gillar ändå att det finns en massa annat att kika på. Det gör det roligare att fundera över hur man kan opta för något, om man vill det, och det gör hela spelsystemet mer organiskt, och öppnar för helt andra kampanjer, om andan skulle falla på. Att vara helt fel person på fel plats är oxå lite av charmen med systemet och spelvärlden, och är ju en tredje möjlighet: advanced careers som inte alls passar det man spelar. Hade man balanserat alla careers för att det skulle passa något givet syfte bättre, hade spelet blivit mycket tråkigare och mindre intressant, hade jag sagt. Samtidigt får jag hålla med om att det är ett system som kan skava mot en trad-kampanj som de ofta spelas (nog även ofta med WFRP!) och att, från ett renodlat kaos-yngel-bankar-perspektiv finns det helt klart advanced careers man kan hoppa över.

Kommentera

WFRP min/maxar man genom att bli köpman och få den mörka makten av kapitalism på sin sida!

Kommentera

Jag föredrar att spela med nästan totalt öppna kort. Föredrar att spela skrämd/förvånad framför att SL försöker skrämma eller förvåna mig. Skräck och förvåning brukar uppstå organiskt i spel, så att ge mig ett finurligt leende och säga "ni ska spela vanligt folk som gör vanliga saker" ger mig bara incitament att stå över spel den här gången.

Det betyder att jag både som SL och spelare föredrar tydliga indikationer på vad som komma skall. Vissa spel är bra på att förmedla detta. Exempelvis Kult. Medan andra är mycket sämre.

En kampanjpitch innehåller med fördel information om vart SL tänker sig att det ska ta vägen, så att jag vet på förhand om jag ens vill vara med, samt även har möjlighet att planera vad jag vill spela som passar upplägget. För mig känns det helt enkelt naturligt att någon som vill vara SL ger en pitch som gruppen sedan pratar ihop sig om, snarare än att spel väljs, alla kommer med sin rollperson och SL ska pussla ihop allt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Är inte detta pudelns kärna, att många rollspel inte klarar av att tydliggöra sin egen spelstil? Man säger: "I det här spelet får du spela vilken rollfigur som helst, det är helt fritt att hitta på en person i den här världen!" men glömmer det lilla tillägget "Ja, alltså, förutsatt att din rollfigur vill delta i leken gissa-SLs-plan/genomlida-SL-misslyckade-roman-berättelse-utan-särskilt-mycket-agens"?

Problemet är inte "tradspel" i sig, utan att "tradspel" i allmänhet är/var en aning förljugna eftersom deras konstruktörer inte hade tänkt igenom saker och ting ordentligt (eller saknade ett språk för att en förstå sina egna spel).
                                Jag tror problemet ligger i att rollspel tar för givet att folk kan rollspela. Spelen förklarar bara hur man rollspelar/spelleder *det här* spelet. Inte hur man rollspelar i övrigt. Det förutsätter att ni har vett att prata med varandra.

Det är kanske inte rätt väg att gå. Kanske bör man ha med ett kapitel om "hur man spelleder" överhuvudtaget. Sen begriper jag själv inte mig på spel utan spelledare, men det är väl en smaksak, snarare än något annat.

EDIT: Ursäkta för övrigt att jag citerar något på första sidan och svarar på detta, trots att tråden sedan länge sprungit förbi detta.
                                Last edited by Lambendil; 12 January 2018, 13.38.

Kommentera

Arbetar …
                                X