Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur spelar jag Dungeons and Dragons?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, Igår, 20.37
9 responses
195 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Platon, Idag, 11.58
2 responses
36 visningar
2 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
23 responses
415 visningar
1 gillar
Torbjörn  
Skapad av Rangertheman, 10 April 2018, 11.43
4 responses
121 visningar
4 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
2 responses
169 visningar
6 gillar
Mekanurg  
Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
220 responses
9.473 visningar
17 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ragngand, Idag, 09.37
1 response
74 visningar
0 gillar
Magnus Seter  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
251 responses
8.910 visningar
10 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av God45, Igår, 15.30
1 response
155 visningar
8 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
81 visningar
2 gillar
ripperdoc  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur spelar jag Dungeons and Dragons?

    Jag har lite svårt att begripa hur DnD fungerar. Är det så att DnD bara är en regelmotor som det sen finns olika världar till?

    Vilka är i så fall världarna, vilka är de bästa och det som det finns mest och bäst moduler till?

    Hur låsta är moduler till de olika utgåvorna. Säg att jag vill köpa och spela grejer till den senaste DnD?

  • #2
    Är ingen superexpert på detta men...
    Alla officiella kampanjer till dnd 5e utspelar sig i kampanjvärlden forgotten realms som har funnits länge och är sjukt stor och komplex. Dock använder många dnd som motor och spelar det i egna homebrew världar eller andra utgivna kampanjvärldar.
    Det är ganska stor skillnad på dnd utgåvorna, 5, 4 etc. Vad skillnaderna består i är stoff för en egen tråd typ, det är en lång historia.

    Kommentera


    • #3
      Kort och förenklat svar:

      I grund och botten är det en regelmotor.

      Det finns ett antal olika världar som alla har räknats som DnD. Den som är deras huvudsakliga spelvärld är Faerun (Forgotten realms), sedan har de haft ett antal, kommer säker glömma en hel del: Ebberron (mycket mer tekniks avancerad än de andra), Krynn (Dragonlance-settingen), Spelljammer (rymdfärder med magiska skepp), Al-Qadim (Arabisk-inspirerat), Birthright (mer Game & Thrones inspirerat), Greyhawk (en väldigt gammal setting känd från böckerna om Fahfrd och Grey Mouser). Fanns även en asiatisk-inspirerad version till 1st ediiton advnaced Dungeons & Dragons. Sedan en som jag inte kommer ihåg, men som hade kannibalistiska halflings. Ravenloft (började som ett äventyr och blev sedan en gotisk spelvärld)

      Skulle säga att modulerna är väldigt låsta till respektive utgåva, då regelsystemet ändrats rätt mycket. Det går att räkna om saker, men det är extremt mycket jobb med. Den det finns överlägset mest material till är Faerun-settingen, som de haft som standard sedan 2nd edition. De har till och med gett ut en ny uppdaterad version av en del av deras klassiska äventyr (modulen Yawning portal).

      edit: även om Pathfinder kallas D&D 3.75 så är det för långt bort far att du skulle kunna använda moduler därifrån rakt av. DnD 3.0 och 3.5 dock är helt kompatibla med varandra så 3.5 mest kan ses som en servicepack/buggfix). Den version de är uppe i nu är 5th edition.

      /Ulfgeir
      Last edited by Ulfgeir; 07 January 2018, 00.01.

      Kommentera


      • #4
        Oj, många och stora frågor! Här kommer min extremt subjektiva bild av det hela. Jag ska försöka hålla det kort så kan du ställa följdfrågor.

        Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
        Jag har lite svårt att begripa hur DnD fungerar. Är det så att DnD bara är en regelmotor som det sen finns olika världar till?
        När man säger DnD syftar man på regelmotorn. Till reglerna finns sedan en uppsättning kampanjvärldar som man kan välja och vraka mellan. Däremot behöver man ju per definition köra DnD i en värld, men den kan du skapa själv eller köpa en färdig. Folk brukar ange både version på regelmotorn och kampanjvärld när de beskriver sitt spel. "Vi kör en Ravenloft-kampanj, 2nd edition AD&D" eller "jag kör en 1E homebrew-värld".

        Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
        Vilka är i så fall världarna, vilka är de bästa och det som det finns mest och bäst moduler till?
        Smaken är som bekant delad. Forgotten Realms är otroligt stor och välbeskriven med många moduler. Den får ibland kritik för att den är ganska standard-fantasy. Om jag ska ta någon värld som jag tror de flesta tycker är häftig kanske det får bli Planescape. Googla gärna och kolla in, det är häftigt, och det finns många moduler. Jag älskar Spelljammer, men vissa tycker det är fjantigt. Fantasy i rymden!

        Botanisera lite här och se vad du tycker:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeo...paign_settings

        Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
        Hur låsta är moduler till de olika utgåvorna. Säg att jag vill köpa och spela grejer till den senaste DnD?
        Om jag ska försöka mig på ett kort svar så kan man köra utgåvorna 1, 2 och 5 (där 5 är senaste) utan jätemycket konvertering. Utgåvorna 3 och 4 är lite annorlunda. Så absolut, kör senaste regelmotorn och du kan köra äventyr från 1st och 2nd edition. Med det sagt verkar det ha kommit väldigt bra äventyr till 5E.

        / Mattias

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
          Om jag ska försöka mig på ett kort svar så kan man köra utgåvorna 1, 2 och 5 (där 5 är senaste) utan jätemycket konvertering. Utgåvorna 3 och 4 är lite annorlunda. Så absolut, kör senaste regelmotorn och du kan köra äventyr från 1st och 2nd edition. Med det sagt verkar det ha kommit väldigt bra äventyr till 5E.

          / Mattias
          Håller med om att 1st och 2nd är ju rätt lika regelmässigt FAts 2nd då gav mer balans, Sedan 3.x så ändrade de ju på saker som hur svår man var att träffa. I 1st och 2nd så skulle men ha så låg AC (armour class) som möjligt. sedan i 3d ändrade de så man skulle ha så hög som möjligt, och det har hängt i sedan dess. Var ju även caps på hur effektiva spells var

          Man kan ju även säga som så att tidigare generationer av spelen så förväntades man ha motsvarande Batmans utility belt fullt med magiska prylar och en golfbag med olika vapen beroende på vad man mötte. 5ft är klart mer nertonat på det viset, istället är karaktärerna tuffare i sig själva (men får inte sina specialsaker som definierar dem förrän på lvl 3)

          /Ulfgeir.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Ulfgeir Visa inlägg
            Greyhawk (en väldigt gammal setting känd från böckerna om Fahfrd och Grey Mouser). Fanns även en asiatisk-inspirerad version till 1st ediiton advnaced Dungeons & Dragons. Sedan en som jag inte kommer ihåg, men som hade kannibalistiska halflings.
            Sorry, lite nitpickande bara: Greyhawk är från Gygax gamla kampanj, först slottet Greyhawk och sedan världen runt den. Det är inte samma värld som Lakhmar-böckerna utspelar sig (Nehwon heter den). Den asiatiska settingen (Kara-Tur) dök upp i Oriental Adventures, och gjordes senare till en del av Forgotten Realms om jag förstått saken rätt. Kannibal-halflings är i Dark Sun.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
              Kannibal-halflings är i Dark Sun.
              Pedanteri: Dark Suns halflings är inte kannibaler. De äter inte andra halflings. Alver, människor, o s v är dock fair game.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                Sorry, lite nitpickande bara: Greyhawk är från Gygax gamla kampanj, först slottet Greyhawk och sedan världen runt den. Det är inte samma värld som Lakhmar-böckerna utspelar sig (Nehwon heter den). Den asiatiska settingen (Kara-Tur) dök upp i Oriental Adventures, och gjordes senare till en del av Forgotten Realms om jag förstått saken rätt. Kannibal-halflings är i Dark Sun.

                Ah. My bad. ;)

                /Ulfgeir

                Kommentera


                • #9
                  En sak som inte är super tydlig är att D&D regelmotorn inte bara är regler utan även antyder saker som är en grej alla världar sedan måste förhålla sig till. Låt oss ta AD&D. Om ingenting annat specifikt sägs så får präster tillexempel alltid sina krafter från gudar och gudar är en specigik typ av varelse. Magiker använder det vancianska regelsystemet vilket påverkar dem in fiction och så vidare.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                    En sak som inte är super tydlig är att D&D regelmotorn inte bara är regler utan även antyder saker som är en grej alla världar sedan måste förhålla sig till. Låt oss ta AD&D. Om ingenting annat specifikt sägs så får präster tillexempel alltid sina krafter från gudar och gudar är en specigik typ av varelse. Magiker använder det vancianska regelsystemet vilket påverkar dem in fiction och så vidare.
                    Det här är väldigt viktigt. D&Ds regler innehåller ett antal metafysiska antaganden (gudar finns, ont och gott existerar, magi funkar på ett mkt specifikt sätt) om som man får på köpet. Spelet bygger därtill på att de mäktigaste varelserna som finns i världen är otroligt mycket mäktigare än de svagaste (jmf rollfigurer på nivå ett med rollfigurer på nivå tjugo, det är en helt annan utveckling än säg i BRP). D&D är inte ett generiskt fantasyrollspel och absolut inte fornördisk skogsfantasy. D&D är D&D.

                    Kommentera


                    • #11
                      Funderar lite på varför du vill spela just D&D? Är det någon specifik setting som tilltalar? Är det något i reglerna? Eller bara ett allmänt intresse?

                      Kommentera


                      • #12
                        Har man aldrig spelat DnD tidigare finns det egentligen bara 2 saker man skulle vara intresserad av: OSR eller DnD5.
                        (har man spelat tidigare kanske man av nostalgiska skäl är intresserad av en specifik version)

                        Låt oss säga att du är intresserad av DnD5.
                        Det första du gör är att tanka ner gratisversionen DnD5 Basic:
                        http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules
                        Basic är en nedbantad version av DnD5. Det är exakt samma regler, men färre yrken, folkslag, trollformler, monster o.s.v.

                        Sedan skaffar du förslagsvis Starter Set
                        https://www.sfbok.se/produkt/dungeon...mentals-132808
                        som innehåller det excellenta nybörjaräventyret Lost Mines of Phadelver (LMoP).

                        Vill ni ha mer efter att ha spelat LMoP så skaffar ni de tre grundböckerna Player's Handbook, Dungeonmaster's Guide, Monster Manual
                        och förslagsvis äventyrsboken Tales of the Yawning Portal (TotYP) som är en samling av några av de bästa äventyren som getts ut till äldre DnD, konverterat till DnD5.
                        Nackdelen med äventyren i TotYP är att det ofta är enstaka äventyr ur äventyrsserier och man kanske vill spela alla äventyr i en serie innan man går vidare.

                        Vill ni ha mer efter detta kan det vara värt att titta på en specifik Campaign Setting.
                        Alla nya äventyr som kommer till DnD5 är med flit så vanilj att man ska kunna stoppa in dem i vilken fantasyvärld som helst.
                        Men de har alla instruktioner hur man kan lägga in dem någon av följande DnD-världar: Forgotten Realms, Greyhawk, DragonLance, Eberron.
                        Forgotten Realms är DnD5s default setting och den enda värld som har lite stöd i DnD5. För övriga världar får man nöja sig med kampanjmaterial från äldre versioner.

                        Nu är det förhållandevis lätt att få tag på äldre versioner och andra settings då pdf:er säljs lagligt på sajten Dungeonmasters Guild:
                        http://www.dmsguild.com/index.php
                        Här kan man även sortera pdf:erna efter version och setting.
                        Det går även att få Print on Demand (pod), men detta är en förhållandevis ny tjänst så den finns ännu inte för alla pdf:er.
                        (jag antar att det finns någon stackars sate som faktiskt provar om alla pdf:er blir bra som print, innan de aktiverar pod för en specifik pdf)

                        Om man tittar under Setting på sajten finns följande:
                        - Dark Sun
                        - DragonLance
                        - Eberron
                        - Forgotten Realms
                        - Greyhawk
                        - Planescape
                        - Ravenloft
                        (jag skulle även vilja lägga till settingen Spelljammer som man kan hitta om man söker specifikt efter "spelljammer" på sajten)

                        The big four:

                        - Forgotten Realms
                        Den största och mest välkända DnD-världen som också har mest material (vi talar hyllmeter).
                        Har du någon gång spelat ett DnD-datorspel har det med stor sannolikhet utspelats i Forgotten Realms.
                        Vaniljfantasy enligt mig.

                        - Greyhawk
                        Den äldsta* DnD-världen. Här finns mycket av den lore som DnD bygger på.
                        Det här är också vaniljfantasy. Jag skulle gå så långt som att säga att detta är ursprungsvaniljen som all annan vaniljfantasy bygger på.
                        Enligt min personliga åsikt är Greyhawk bättre är Forgotten Realms, men det kan bero på att jag växte upp med Greyhawk.
                        *En diskussion om vilken DnD-kampanj som egentligen är äldst tar jag gärna i en separat tråd, då det är OT.

                        - DragonLance
                        Det första försöket att göra något i DnD som inte var vanilj.
                        Det finns inga orcer, istället är antagonisterna drakhumanoider. Det finns vit, röd och svart magi. Och så finns det inga gudar*.
                        Den bygger på en serie äventyr från 1984 och Campaign Settingen "DragonLance Adventures" kom 1987.
                        Det finns inte lika mycket kampanjmaterial till denna värld som till ovanstående (men det finns mer än tillräckligt).
                        Däremot finns det hela 190(!) romaner som utspelas i DragonLance-världen (hur man får tag på dessa romaner idag har jag dock ingen aning om).
                        Idag tycker jag att DragonLance känns väldigt vanilj.
                        *När man börjar spela första DragonLance-äventyret så finns inga gudar.

                        - Eberron
                        Den yngsta av DnD-världarna (från 2004) - men låt dig inte luras av det, det finns massor med material.
                        En blandning av Steampunk, Pulp och Noir så det är inte vanilj, men det brukar gå utmärkt att trycka in andra DnD-äventyr i världen.

                        The rest
                        (där det kan vara svårt att trycka in vanliga DnD-äventyr eftersom dessa världar definitivt inte är vanilj)

                        - Dark Sun
                        Postapokalyptisk ökenvärld där det är magi är orsaken till apokalypsen och miljöförstöringen och man kan ha psykiska krafter (psionics).

                        - Planescape
                        Utspelas inte i en fantasyvärld, utan man kan besöka olika existensplan som himmel, helvete och hundratals världar däremellan.

                        - Ravenloft
                        Gotisk skräck för den som tycker om Dracula, Frankensteins monster, Dr Jekyll & Mr Hyde, varulvar, spöken o.s.v.

                        - Spelljammer
                        Rymdfantasy där man seglar mellan planeterna i fantastiska skepp.

                        Kommentera


                        • #13
                          Tack för utmärkt svar anth

                          Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                          Funderar lite på varför du vill spela just D&D? Är det någon specifik setting som tilltalar? Är det något i reglerna? Eller bara ett allmänt intresse?
                          Bara allmänt nyfiken

                          Kommentera

                          Arbetar …
                          X