Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollperson +n ?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
3 responses
70 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av Pilzeman, Igår, 12.17
3 responses
125 visningar
1 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
15 responses
320 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av RasmusL, Igår, 20.17
4 responses
161 visningar
2 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
14 responses
264 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Moondoz, Igår, 13.19
9 responses
115 visningar
4 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
42 responses
2.129 visningar
3 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Arkynata, 17 July 2018, 16.39
3 responses
137 visningar
2 gillar
Arkynata  
Skapad av Äventyr, 12 January 2018, 23.31
8 responses
487 visningar
4 gillar
damogn
av damogn
 
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
18 responses
357 visningar
3 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Rollperson +n ?

    Rangertheman skrev i tråden "Bästa spelmöte 2017" att han spelade med två rollpersoner, varav en blev dödad. Så min snabba fråga är om ni andra brukar hantera flera rollpersoner i spelet? Har det i så fall fungerat bra? Favoriseras någon rollperson framför andra?

    Är man en liten grupp spelare kan det ju säkert vara på sin plats med att hantera flera rollpersoner, och gillar man att kasta sig mellan olika personligheter (beroende på framställan) kan det säkert vara intressant. Själv har jag dock bara hanterat en rollperson i taget. Mest för att det har räckt för mig och spelgruppen.

    Tanken på att spela flera karaktärer samtidigt lyfts ju sällan fram i dagens spel. Tror jag aldrig läst ett rollspel som har nämnt detta som ett alternativ.

    Det rollspel jag vet om som kommer närmast att hantera flera karaktärer, är ett hemmasnickrat WW2-spel som en av mina vänner var SL för. Spelets centrala del var en pluton som fick utstå diverse uppdrag och inför dessa valde man ur en egen uppsättning rollpersoner att spela för stunden. Med tanke på dödligheten i WW2, blev detta också ett naturligt sätt att föra storyn vidare.

  • #2
    Gamla hederliga Call of Cthulhu har med det som tips i alla fall i femman. Med förklaringen: Då går det lätt att dela upp gruppen och om nån dör så behöver den inte gå ut och göra ny gubbe på en gång.

    Kommentera


    • #3
      Har testat det några gånger i yngre dar, det funkar dåligt för det mesta. En RP blir den riktiga och de andra bifigurer. Kan även bli krystat när två av de egna RPn är mest lämpade för ett sidospår. Blir lite solospel över det.

      Bäst (även om jag inte förordar det) funkar det om RPna ingår i ett större sammanhang där det naturligt finns fler personer, ex en militär enhet eller poliser. Kanske skulle det kunna bli ok i Star Wars? Fast då handlar det mer att växla mellan RP än att spela flera i taget, annat än undantagsvis.

      Kommentera


      • #4
        I en rollspelskampanj jag är med i, som hållit på i c:a 20 år vid det här laget, har det blivit helt normaliserat med multipla rollpersoner - ibland på olika platser för ett muticafetterat narrativ, ibland på samma ställe. Fokus i kampanjen ligger mer på genresimulering (men regellöst) och utspelande snarare än djup inlevelse (även om det också hänt, såklart). Det är en superhjältekampanj och de flesta av oss som är med och spelar har hunnit samla på oss en ansenlig mängd rollpersoner... Och en del har dött på vägen, men eftersom det trots allt är superhjältande det är fråga om så återkommer de såklart regelmässigt - återfödda, återbyggda, fejkad död, det var bara en klon eller ond tvilling, etc. Kampanjen är väldigt såpopera-aktig sådär som superhjälteserier ofta är.

        För egen del har jag där haft en eller två rollpersoner som haft lite nyanser och djup, och sedan ett gäng som är lite mer one-trick-ponies och gimmick-artade. Eftersom de är med i olika superhjältegäng så är de ju nästan alltid splittrade, men det är definitivt vissa som får mer utrymme både i antal scener de är med i överhuvudtaget och i hur mycket fokus de får när de väl är i en scen tillsammans med andra.

        Kommentera


        • #5
          Låter som ett bra upplägg på kampanjen Krank, och just en superhjältekampanj kanske behöver denna form.

          Kommentera


          • #6
            Ars Magica har detta lite som koncept där man turas om att spela magiker/viktig följeslagare. Andra spelar mer understödjande roller som tex livvakter. Man kan då som spelare ha hand om ett par karaktärer som dock inte är lika dominerande.

            Kommentera


            • #7
              I vanliga fall har vi bara en aktiv rollperson vardera och då är den andra backup. Men om vi råkar bli få spelare får vi välja mellan att spela en eller båda. Dock blir det lätt så som någon nämnde ovan att en rollperson hamnar mycket mer i fokus än den andra.

              Kommentera


              • #8
                Vi har spelat DCCs funneläventyr där man har ett helt gäng värdelösa 0-level karaktärer var och de som överlever får levla upp till level 1. EFfekten är då tänkt (och fungerade för oss) att de fåtal överlevande får karaktär och personlighet genom vad de uträttar i spel och en del slumptabeller.

                Vi spelade nyligen en fortsättning där de överlevande levlade karaktärerna fick ett nytt gäng 0-level wannabe hereoes som de bossade omkring och använde som en portabel köttmur. Då blev det ju väldigt mycket så att man har en eller två huvudkaraktärer och några stycken (rätt värdelösa) sidokaraktärer. Vi hade dock väldigt roligt och det blir mycket dråplighet när karaktärer dör som flugor men det gör inte så mycket eftersom man har fler att ta av.

                Kommentera

                Arbetar …
                X