Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Var de svenska rollspelen mer välskrivna förut?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
7 responses
104 visningar
0 gillar
Lukas
av Lukas

Skapad av ceruleanfive, 06 December 2018, 21.34
30 responses
1.123 visningar
16 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
170 responses
6.788 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
4 responses
217 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 16.36
1 response
71 visningar
0 gillar
illuzive  
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
7 responses
211 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
21 responses
544 visningar
7 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
89 responses
4.897 visningar
12 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, Igår, 12.54
18 responses
432 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
6 responses
150 visningar
6 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Var de svenska rollspelen mer välskrivna förut?

Tycker man läser mycket klagomål på dåligt korrekturlästa svenska rollspel.

Hur var det på det glada 80- och 90-talet? Var rollspelen bättre skrivna på den tiden?

Med tanke på digitalisering av produktionerna (läs rättstavningsfunktion i Word) så borde det egentligen vara bättre idag,...

Kommentera

Jag vet inte om det är sämre idag; min teori är att folk är bättre på att upptäcka och kommunicera det idag. Och att det släpps fler rollspelsprodukter totalt sett.

Kommentera

Tycker det generellt sett produceras sämre texter idag, även i böcker och dagstidningar. Kanske är tilltron till tekniken för stor? Även om ordbehandlare markerar felstavade ord kan de inte åtgärda rättstavade men felaktigt använda ord eller t.ex. syftningsfel. Det krävs rätt många genomläsningar, gärna av flera olika personer för att få det bra.

Jag gillar utamaningen som det innebär att korrekturläsa texter.

Kommentera

Jag tror absolut det ligger i att hittade du en felstavning i din rollspelsbok år 1996 så kunde du berätta det för din rollspelsgrupp. That's it.

Hittar du en felstavning i din rollspelsbok år 2017 så kan du tweeta, instagramma och skriva ett hat-inlägg på deras facebook inom 10 sekunder.

Vi ser dem mer ofta nu, för alla hjälps åt att titta. Sen har jag känslan (kan vara helt fel) att vi hade mycket mindre mängd text i våra rollspelsböcker då än vad vi har idag.

Svenska drakar och demoner kom i A5 format, Mutant Chronicles böckerna var på under 100 sidor stycket. Nya landsmodulen för Damarien är på över 300 sidor, det är rätt stor skillnad..

Kommentera

Jag delar Rangerthemans uppfattning att texter generellt innehåller fler slarvfel idag. Jag gissar att det kan ha en del med kostnader/vinstkrav att göra. Kanske var det inte så dyrt att anlita någon för ordentlig korrekturläsning på 80-talet, och för just rollspel gjorde det då kanske inte heller så mycket om en produkt kom ut en eller fyra månader senare än planerat eftersom konkurrensen var mindre.

Kommentera

De första två utgåvorna av Drakar och Demoner var usla ur detta perspektiv. Jag är långt ifrån säker, men har för mig att det blev bättre med tiden.
              EDIT: Usla är kanske att ta i, men framför allt tvåan har mycket som borde rättats innan tryck. I ettan handlar det mest om dålig översättning, samt regeländringar som lagts till efter tryck.
              Last edited by Ja!; 25 December 2017, 21.36.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                Sen har jag känslan (kan vara helt fel) att vi hade mycket mindre mängd text i våra rollspelsböcker då än vad vi har idag. Svenska drakar och demoner kom i A5 format, Mutant Chronicles böckerna var på under 100 sidor stycket. Nya landsmodulen för Damarien är på över 300 sidor, det är rätt stor skillnad..
                Bra poäng! Visst är det så.

Kommentera

Dubbelpost. *muttrar något om forumets tekniska tillkortakommanden*

Kommentera

Rent anekdotiskt så har vi i min spelgrupp upptäckt uppenbara felskrivningar i MC 1ed som - trots att de är uppenbara - översätts med samma felaktiga logik till engelska utgåvan också. Det är dock inte felstavningar, utan felaktiga beskrivningar av regler.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                      Rent anekdotiskt så har vi i min spelgrupp upptäckt uppenbara felskrivningar i MC 1ed som - trots att de är uppenbara - översätts med samma felaktiga logik till engelska utgåvan också. Det är dock inte felstavningar, utan felaktiga beskrivningar av regler.

I det fallet har översättningen i och för sig skett åt det andra hållet, om jag förstått rätt - spelet skrevs först på engelska, och översattes sedan till svenska... Men din poäng kvarstår =)

Kommentera

Allt är bättre nu! Allt var värre förr!

Också, stavning är en lögn. Ingen intelligent människa behöver en standardiserad stavning. Det är en uppfinning av tryckare som adopteras av folk för dumma för att tolka en text från kontext.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                          Allt är bättre nu! Allt var värre förr!

Också, stavning är en lögn. Ingen intelligent människa behöver en standardiserad stavning. Det är en uppfinning av tryckare som adopteras av folk för dumma för att tolka en text från kontext.

Behöver och behöver... Det underlättar läsningen genom att man då kan träna hjärnan att känna igen ordbilder, så man slipper avkoda varje bokstav och aktivt sammanfoga dem i huvudet. Klart det GÅR att läsa felstavad text, men det är SVÅRARE.

EDIT: Dessutom tycker jag inte att text enbart ska vara tillgänglig för de som God45 betraktar som tillräckligt intelligenta.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                            EDIT: Dessutom tycker jag inte att text enbart ska vara tillgänglig för de som God45 betraktar som tillräckligt intelligenta.
                            Mycket bättre att straffa dyslektiker då va? En grupp där många inte ens hade ett problem förrän ett system skapades som gjorde att stavningapoliser fritt kunde håna folk? Den enda positionen här som är till för de som har de svårt är att standardiserad stavning är ett grymt tortyrredskap. Att ta positionen att standardiserad stavning är positivt är att direkt spotta på dyslektiker.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                              Standardiserade bokstäver är också ett jäkla hittepå. Min treåring roterar och spegelvänder bokstäver och tycker att W och M är samma bokstav, men jag förstår ju honom utifrån kontexten (troligtvis för att jag är så intelligent). Personligen tycker jag dock att han är pinsamt pretentiös, eftersom han utgår från det latinska alfabetet, istället för att bara improvisera ett eget.
                              Last edited by ceruleanfive; 25 December 2017, 23.45.

Kommentera

Arbetar …
                              X