Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kingdom RPG

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
3 responses
70 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av Pilzeman, Igår, 12.17
3 responses
125 visningar
1 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
15 responses
320 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av RasmusL, Igår, 20.17
4 responses
161 visningar
2 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
14 responses
264 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Moondoz, Igår, 13.19
9 responses
115 visningar
4 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
42 responses
2.129 visningar
3 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Arkynata, 17 July 2018, 16.39
3 responses
137 visningar
2 gillar
Arkynata  
Skapad av Äventyr, 12 January 2018, 23.31
8 responses
487 visningar
4 gillar
damogn
av damogn
 
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
18 responses
357 visningar
3 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Kingdom RPG

    Min spelgrupp funderar på att testa Kingdom – spelledarlöst samberättande som kretsar kring avgörande val i någon form av samhälle. Vid första anblicken verkar det ha hyfsad potential att skapa intressanta narrativ, samtidigt som det verkar relativt enkelt.

    Någon här som har erfarenhet av det? Bra/dåligt? Tankar och tips?

  • #2
    Jag gillar det inte jättemycket. Känns som att det har potential och jag _vill_ verkligen då det har den sköna kombinationen av världsbygge och karaktärsspel men jag har inte fått det att flyga på tre försök. Svårt att fördjupa agendorna och skapa meningsfulla historier när spelet inte gör något för att hjälpa till på den fronten.

    Kommentera


    • #3
      Har precis kört ett första spelmöte med Kingdom

      Vi spelade i ett idylliskt vilda västern-samhälle, där det på senare tid uppstått rykten om guldfynd. Spelmötets vägval kretsade kring huruvida vi skulle låta guldgrävarna bygga permanenta bostäder i utkanten av staden. Spelarkaraktärerna utgjordes av en konservativ och bister sheriff, en gudfruktig och dömande präst, samt en idealistisk och ambitiös ung ranchägare.

      Rollspelandet blev snabbt engagerande, då systemet styrde in karaktärerna på intressanta diskussioner kring vägvalet. Ibland hamnade reglerna lite väl i blickfånget, men det berodde främst på att systemet var nytt för oss. Spelarkaraktärerna blev snabbt ordentligt oense och insatserna höjdes konstant.

      I slutändan beslutade ranchägaren att nykomlingarna skulle få bygga på hans mark, till sheriffen och folkets stora förargelse, trots prästen ödesdigra förutsägelser om att synden skulle få fäste i samhället. Ingen av våra karaktärer var nöjda med utfallet, men vi som spelare hade väldigt roligt med att utforska vägvalet och konsekvenserna av det.

      Med min begränsade erfarenhet skulle jag likna Kingdom vid en mix av Fiasco, Apocalypse World och ett Telltale-spel. Upplägget i systemet var till stor hjälp för att driva på spelet och göra det intressant. Vår bedömning är att det dock kräver en spelgrupp som är bekväm med att interagera utifrån sina karaktärer, samt sabotera för varandra. I annat fall kan det nog bli lite väl tamt och odramatiskt.

      Det återstår att se hur väl systemet håller i längden, men än så länge är vi väldigt positivt inställda.

      Kommentera

      Arbetar …
      X