Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilket svenskt rollspel är mest vuxet?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 11.57
0 responses
1 view
0 gillar
God45
av God45

Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
21 responses
420 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
241 visningar
2 gillar
marat
av marat

Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
149 visningar
8 gillar
APM
av APM

Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
117 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

Skapad av krank, Igår, 19.21
8 responses
126 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av krank, Igår, 06.47
4 responses
74 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av adam23089, Idag, 06.38
0 responses
22 visningar
0 gillar
adam23089  
Skapad av krank, Igår, 06.47
1 response
17 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Samster, 14 December 2017, 03.38
5 responses
175 visningar
1 gillar
Anders & Tove  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Vilket svenskt rollspel är mest vuxet?

Har länge varit sugen på att köpa och spela mutant år 0 och/eller undergångarens arvtagare, men de känns lite barnsliga med muterade kaninledare, fåniga namn etc.

Samma sak kunde jag känna med introtexterna till Eon 4.

Så min fråga lyder: vilket är de mest vuxna rollspelet på svenska? Spontant tänker jag att kult var/kan bli rätt vuxet med sin blandning av sex, vansinne och gnosticim m.m.

Vad säger ni?

Googla på vuxenrollspel, what could go wrong. :)

Tja jag läser ju The One Ring (ofantligt långsamt, men ändå) och det känns som ett ödesmättat rollspel där mörkret förr eller senare kommer gripa din hjälte och störta denne i fördärvet.

Inte så mycket sex (typ inget fokus på det alls) men i ärlighetens namn är väl ödesmättat-fokus mer vuxet än sex-fokus.

Kommentera

Jag tycker nog tvärt om att det/Kult _inte_ är så vuxet just pga de grejerna ;)

Jag skulle säga att wilpers spel känns rätt "vuxna", typ OKULT eller Medan Världen Går Under.
      Rickards kishootenketsu-gejm Imagine är ett annat exempel som känns väldigt "vuxet" i sin form och tema.
      Jeepform-liren faller väl också in under den etiketten i och med att de ofta utforskar djupt mänskliga grejer utan en massa fantastik som verktyg.

Kommentera

Inget rollspel är vuxet. Rollspel är nämligen roligt, och att ha roligt är inte vuxet. Vuxna saker är att fylla i deklarationer, betala av lånet på lägenheten och sitta i möten. Som tur är gör ingen rollspel som handlar om det.

Men om vi ändå ska besvara frågan är det inte Kult. Kult innehåller saker som känns vuxna när man är tonåring -- mest för att de är farliga och förbjudna och gör vuxna människor (och även Alan Rubin) upprörda och rädda, eftersom de är annorlunda än de saker som de vuxna (och eventuellt också Alan Rubin) själva ägnade sig åt när de var tonåringar för att uppröra och skrämma de som var vuxna då.

Så enligt någon definition av vuxet så svarar jag Noir.
        Last edited by Gurgeh; 26 November 2017, 20.40.

Kommentera

Alltså. Vad menar vi med "vuxet" i sammanhanget?

Kommentera

Svavelvinter kräver nog en ganska "vuxen" läsare för att greppa de finare nyanserna. Med vuxen avses här påläst inom vissa områden som kanske inte kan anses vara allmänbildning. Och det är ju heller inget krav för att uppskatta spelet!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
              Vuxna saker är att fylla i deklarationer...Så enligt någon definition av vuxet så svarar jag Noir.
              Enligt den definitionen säger jag Western (orginalet). Behållakonstnad för färdigheter och initiativsystemet!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                Alltså. Vad menar vi med "vuxet" i sammanhanget?

Det står en fritt att definiera själv

Kommentera

OK. Då definierar jag det som "Spel som jag kan tänka mig att pensionärer utan tidigare förankring i hobbyn, men som ändå skulle gilla typ grejjen med rollspel, skulle gilla."

Mord till Middagen? Skulle inte det kunna vara något?

Jag har spelat The Daughters of Verona med en äldre dam, och hon hade fantastiskt trevligt. Dock, hon hade lite försprång då hon kom ur ett engelskspråkigt skolväsende och därför fått Shakespeare inbankat i sig med samma frenesi som vi mötte Strindberg, och hon tyckte att det var kul att hålla tal och debattera.

Kommentera

Svenska kulter.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                      Svenska kulter.
                      Exakt min tanke.

Symbaroum minus andrikar känns också moget, med ganska djupa filosofiska ställningstagande.

Kommentera

Om vuxet= opassande för barn, så finns nog bara kult, och kanske svenska kulter*.

Många av de "samberättande" spelen har en ganska vuxen känsla, då de i mångt och mycket går ut på friktionsfritt samarbete och kompromissande.

(*Jag håller mig till spel som har sålt över 100 ex här. Mitt eget Paranoia/Vampire hack Grownup the Livspussel räknas helt enkelt inte på något betydande vis.)

Kommentera

Vill för övrigt vända mot mig mot att MUA skulle vara speciellt mer barnsligt i någon negativ bemärkelse än vad rollspel är i gemen.

Annars är väl spel som ligger närmast vår egen verklighet vuxnast i någon mening, men allt är ju en fråga om vad man gör av det (som alltid).

Kommentera

KULT är det spel som hanterar flest obehagliga ämnen som finns i vår verklighet och vardag och är på det viset mest vuxet för mig. Alltifrån våld i hemmet, sexuellt våld, barnmisshandel och liknande är ofta centrala element i en KULT-berättelse. Det är berättelser som ofta har mycket gråskalor och väldigt trasiga huvudpersoner som bara går sönder mer och mer desto mer berättelsen framskrider.

Sen håller jag med om att definitionen av vuxet är svår och kan betyda väldigt mycket olika saker. KULT kan också göras på ett väldigt omoget sätt och med fokus på att chockera snarare än att utmana - och då känns det inte särskilt vuxet.

Kommentera

Eon är förbannat metal more often than not och dessutom skrivet på ett väldigt mustigt sätt som stundtals kräver mycket av läsaren. Så min röst går till Eon.

Kommentera

Arbetar …
                              X