Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Magihack till Drakar och Demoner (expert/91)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
3 responses
159 visningar
2 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
33 responses
624 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av God45, Igår, 11.57
18 responses
279 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av adam23089, Igår, 06.38
2 responses
53 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av adam23089, Igår, 13.17
5 responses
68 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av GnomviD, 29 July 2017, 14.11
8 responses
325 visningar
6 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av krank, 15 December 2017, 06.47
6 responses
125 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Minimoni, Igår, 16.43
0 responses
65 visningar
1 gillar
Minimoni  
Skapad av Phelan, Igår, 14.49
0 responses
70 visningar
2 gillar
Phelan
av Phelan
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
258 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Magihack till Drakar och Demoner (expert/91)

    Inom kort kommer mitt gamla spelgäng som en gång i tiden började med DoD 91 dra sig samman för en kvälls spel. Vi vill naturligtvis inte byta spel till något nyare och bättre, men jag vill försöka fixa det som var bra trasigt. I en annan tråd kan man läsa om stridssystemet som jag ville ändra så man inte fick ping-pongstrider. I denna tråd behandlas magisystemet.

    Mitt mål är att magiker ska vara mer kompetenta och mer magikunniga. Felet med DoD är att en magiker lär sig en stridsbesvärjelse till hyfsat FV, och thats it. Det finns inget incitament för en magiker att lägga sina begränsade resurser (BP och erf) på suboptimala besvärjelser och färdigheter bara för sakens skull. Detta är mitt förslag, kom jättegärna med kommentarer!

    För magiker finns tre centrala färdigheter: Draksperåk, Magiskola och Ritualmagi. De ändrar på reglerna för hur magiker lär sig besvärjelser och hur de kastar dem. Det som står här nedanför ändrar motsvarande regler, men för övrigt gäller reglerna i regelboken. T.ex. PSY-kostnad, memorerade besvärjelser etc...

    Drakspråk
    Grundegenskap: INT
    Typ: B
    Kostnad: +2 (för magiker ±0)
    Beskrivning: När magiker lägger besvärjelser uttalas orden på Drakspråket. När formler nedtecknas i formelsamlingar eller pergament skrivs de på Drakspråket. När magiska artefakter tillverkas tecknas besvärjelserna med Drakspråket, antingen som synliga symboler eller osynligt över föremålet.
    Drakspråket är en nödvändig kunskap för magiker som vill lära sig besvärjelser. För att kunna tillgodose sig den text med vilken en ny besvärjelse är beskriven, och förstå det en eventuell lärare förklarar måste kunskaperna i Drakspråket vara god. Därför kan en magiker inte lära sig besvärjelser eller ritualer med högre SV än sitt FV i Drakspråket.

    Magiskola
    Grundegenskap: INT
    Typ: A
    Kostnad: +2 för magiker (förbjuden färdighet för övriga)
    Beskrivning: Magiskolan är den grundläggande kunskapsfärdigheten för magiker. I denna ligger all kunskap om vad magi är, hur den uppkommer och framförallt hur den utnyttjas. Följande magiskolor finns att välja mellan: Animism, Demonologi, Elementarmagi, Harmonism, Häxkonster, Illusionism, Mentalism, Nekromanti, Röstmagi, Spiritism, Stavmagi, Symbolism.
    Inom varje magiskola finns ett antal besvärjelser magikern kan lära sig. En magiker lär sig från början alla besvärjelser i sin magiskola som inte har högre SV än magikerns FV i Drakspråket. En magiker kan inte kasta besvärjelser eller ritualer hon inte lärt sig. För att lära sig ytterliggare besvärjelser måste magikern finna någon skrift som eller lärare som kan lära ut besvärjelsen. Kravet för att lära sig en ny besvärjelse är att magikern har FV i besvärjelsens magiskola och att hennes FV i Drakspråket är lika med eller högre än besvärjelsens SV. För att kunna genomföra en ritual måste magikern ha färdigheten Ritualmagi, se nedan.
    För att lägga en besvärjelse eller ritual används magikerns FV i magiskolan, modifierad med –2 i CL per effektgrad utöver den första. Om slaget lyckas ska hon dessutom övervinna besvärjelsens SV med sitt FV i magiskolan (för besvärjelser) eller Ritualmagi (för ritualer) på motståndstabellen.
    Förutom möjlighet att lägga besvärjelser, har en magiker alltid samma CL (för att beräkna B-FV) i färdigheten Kunskap om Magi som hon har i magiskolan. Dessutom har en magiker sitt FV i magiskolan som CL Känna Magi.

    Ritualmagi
    Grundegenskap: INT
    Typ: B
    Kostnad: ±0 för magiker (förbjuden färdighet för övriga)
    Beskrivning: För att en magiker ska kunna genomföra ritualer måste hon färdigheten Ritualmagi. Magikern lär sig automatiskt alla allmänna ritualer samt de i hennes magiskola med SV lika med eller lägre än hennes FV i Drakspråket. När magikern genomför ritualen måste hon, efter ett lyckat färdighetsslag i magiskolan, övervinna ritualens SV med sitt FV i Ritualmagi på motståndstabellen (om det lyckas får magikern ett erfarenhetspoäng i Ritualmagi).
    Förutom att praktiskt genomföra ritualer ger Ritualmagi kunskaper om hur och varför ritualer genomförs på olika sätt. Magikern vet vilka tidpunkter som är extra gynnsamma för vissa ritualer eller vilka rekvisita som är essentiella eller kan förbättra en ritual på olika sätt.
    Last edited by Osbjer; 26 November 2017, 10.51.

  • #2
    Den bästa magi husreglen till alla BRP system är annars att gå tillbaks till Stormbringer 1ed, rycka ut hela magi systemet där och sedan sätta in det i BRP spelet du av någon anledning spelar fastän Stormbringer finns. När magin handlar om att frammana och deala med super onda demoner och sedan ha dem i demonform eller fängsla dem i magiska föremål blir den betydligt mer high stakes.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Den bästa magi husreglen till alla BRP system är annars att gå tillbaks till Stormbringer 1ed, rycka ut hela magi systemet där och sedan sätta in det i BRP spelet du av någon anledning spelar fastän Stormbringer finns. När magin handlar om att frammana och deala med super onda demoner och sedan ha dem i demonform eller fängsla dem i magiska föremål blir den betydligt mer high stakes.
      Har tyvärr aldrig spelat Stormbringer. Dock är en av premisserna just i det här fallet att ändra så lite som möjligt av det vi spelade med "back in the days". Dock gillar jag magisystem som inte innebär att man har en lista spells man lär sig som olika färdigheter.

      /j

      Kommentera


      • #4
        Jag är lite förtjust i hur man har löst det i RMs utgåvor av DoD. Där har man, lite förenklat, en enda färdighet som alltid används, med modifikationer för svårtighetsgrad, när man kastar besvärjelser, oavsett vilken.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
          Jag är lite förtjust i hur man har löst det i RMs utgåvor av DoD. Där har man, lite förenklat, en enda färdighet som alltid används, med modifikationer för svårtighetsgrad, när man kastar besvärjelser, oavsett vilken.
          Lite som mitt ovan då. Jag har bara testat att spela jubileumsutgåvan och där var magisystemet med alla poängberäkningar i princip ospelbart. Vi bytte ut det mot spell slots efter ett tag.

          /j

          Kommentera


          • #6
            Hade föredragit att med ett enda slag avgöra om du lyckas med besvärjelsen, och att man undvek motståndstabellen. Förstår tänket bakom - att det ska vara lättare att lyckas med besvärjelser med lägre skolvärde - men det känns som det dels blir lite för stort genomslag för skolvärdet, och dels blir för mkt aritmetik i students/stridens hetta. Alternativet är förstås att skriva upp värdena för samtliga besvärjelser i ens magiskola, redan framräknade, men det blir nog lite för många besvärjelser.

            Kommentera


            • #7
              Vi har kört med en likartad lösning. Man kan alla besvärjelser i nivå med FV i aktuell magiskola (som får en hög kostnad, typ 10). CL blir FV Magiskola - SV besvärjelse + (INT+PSY/4).

              Kommentera


              • #8
                Det finns två anledningar till att jag valde motståndstabellen i det här fallet. Dels blir det tå slag vilket minskar chansen att lyckas något. Då blir magi inte som vilken färdighet som helst och som ni båda är inne på. Men fördelen med motståndstabellen jämfört med minskad CL är att man inte kan spendera HP för att automatiskt lyckas dra iväg en besvärjelse med högt skolvärde.

                Själva räknande går ganska snabbt när man väl gjort det lite. Det är ju differensen + 10.

                /j

                Kommentera

                Arbetar …
                X