Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur funkar Chock/Chill?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Tzeraph, Igår, 20.22
11 responses
119 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
24 responses
1.208 visningar
2 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Genesis, 06 July 2018, 23.06
26 responses
586 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av RasmusL, 12 July 2018, 00.00
37 responses
911 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av Äventyr, 12 January 2018, 23.31
7 responses
401 visningar
4 gillar
Äventyr  
Skapad av Frogdog, Igår, 03.28
12 responses
293 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av afUttermark, 30 June 2018, 09.50
17 responses
574 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av luddwig, 29 June 2018, 20.35
51 responses
1.399 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av jensofsweden, Igår, 20.01
0 responses
40 visningar
1 gillar
jensofsweden  
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
10 responses
210 visningar
0 gillar
Minimoni  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur funkar Chock/Chill?

    Frågan finns i rubriken. Det jag undrar över är både regeldelen och settingen.

  • #2
    Vilken utgåva?

    Kommentera


    • #3
      Oj, var ska man börja? Jag har spellett allt till Chock även om det är många år sedan. Reglerna är onödigt komplicerade och borde gått ett par vändor till genom maskineriet innan de släpptes. Stämningen är fantastisk. Äventyren är si sådär. Draculas hämnd är fantastiskt, liksom monsterboken Nattens fasor. Det finns ett djungeläventyr som jag minns som ett rälsat hjältar-dödar-monster äventyr. Grundbokens spökäventyr utspelar sig i ett hus, likt ett klassiskt CoC-äventyr. Också det väldigt bra. Finns ett äventyr som handlar om Loch ness odjuret som känns som om det skulle kunnat bli jättebra om man tänkt lite till.

      Man är alltså medlemmar av S.A.V.E (vilket jag som barn inte fattade var ett engelskt ord utan uttalade som fyra bokstävenr...) som spårar upp och dödar varelser från "Det okända".... Och dessa varelser kan aldrig dödas på vanligt sätt, med ett skott i ansiktet. Man måste alltid gå tre varv runt kyrkan, lägga fyra påsar salt i likets vänstra innerficka och droppa mormors hemkokta på tungan på en brunstig tjur. Både intressant i att man måste komma på lösningen och lite tjatigt. Mycket av varelsernas kraft är besvärjelser som skapar stämning- maten ruttnar, en varelse kommer ut ur spegeln etc.

      Rollpersonerna kan ha begränsade krafter- vägen.

      Jag föreställer mig att Bortom är en modern version av Chock, men jag kan ha fel.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
        Vilken utgåva?
        Valfritt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
          Jag föreställer mig att Bortom är en modern version av Chock, men jag kan ha fel.
          Helt fel är du inte. Organisationen Faith i Bortom är typ 2/3 MillenniuM-gruppen och 1/3 del S.A.V.E. så välspottat! :)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
            Frågan finns i rubriken. Det jag undrar över är både regeldelen och settingen.
            Jag kan inte förklara reglerna, mycket eftersom jag aldrig förstod dem som ung. Komplicerade och bökiga kanske?

            För mig var Chock ett skräckspel som flörtad hårt med gotisk skräck (även om äventyren i sig även hade andra inslag). Jag gillade Nässes beskrivning och vet inte om jag kan ta och göra den mer rättvisa, men jag vill dröja kvar vid detaljen att det inte gick att döda monstren. Oftast handlade scenarion om att besegra dem och ofta fanns det flera sätt att göra det på också. En som var enkelt (och gav sämre resultat) och ett svårare (som gav bättre resultat, och om jag minns rätt, mer XP). Just det här uppmanade verkligen att grotta ned sig i mysteriet - och det var något som jag verkligen uppskattade med äventyrskonstruktionen.

            Kommentera


            • #7
              För att utveckla något lite så vill jag trycka lite extra på vad de andra redan sagt. Reglerna är ganska taffliga med en knepig svårighetsgradstabell som rullas på för att uppnå ett resultat av en viss kvalitet. Omständigt men jag gillar greppet med resultatkvalitet lite. Det gav ett spektrum av framgång på färdigheterna som gjorde att det var intressant hur bra man faktiskt var.

              Det som ger spelet en bra stämning är som någon varit inne på redan är väldigt mycket besvärjelserna som det okända kan använda. Jag tycker de är riktigt bra och de är bra verktyg att sätta spelarna i klistret, göra dem obekväma eller skapa en känsla av att vara i underläge/i en utsatt position.

              Jag upplevde på tiden det begav sig att äventyren handlade till stor del om/skapade en känsla av isolering och utsatthet och att de var ganska bra på det. Rent uppläggsmässigt var de generellt sett ganska rälsade mysterier, men motståndarna var ganska "smarta" och slog tillbaka på stämningsfulla sätt (fördelen med rälsning i ett nötskal, man kan planera händelser i flödet).

              Jag tycker (med en tjock slöja av nostalgi säkert) att Chock var väldigt roligt att spela.
              Last edited by Ram; 21 November 2017, 13.38.

              Kommentera


              • #8
                Chock (och då första utgåvan Chill, ingen aning om nyare utgåvor) hade problemet att om du inte rätt förmågor (som synsk dröm) så fanns det oftast ingen chans alls att få tag i den information du behövde för att kunna stoppa det övernaturliga.

                /Ulfgeir

                Kommentera


                • #9
                  När det inte var som Ulfgeir beskriver det (fortfarande 1:a Chock/Chill), var lösningen så uppenbar (rätt vapen/föremål eller något som skulle förstöras, vilket stod ut övertydligt) att stämningen blev det viktigaste att få till. Det var enkelt som nybörjar-SL att bara läsa upp textrutor i äventyren, men rälsningen blev jobbig i längden.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Ulfgeir Visa inlägg
                    Chock (och då första utgåvan Chill, ingen aning om nyare utgåvor) hade problemet att om du inte rätt förmågor (som synsk dröm) så fanns det oftast ingen chans alls att få tag i den information du behövde för att kunna stoppa det övernaturliga.

                    /Ulfgeir
                    Mja-a... Det är väl mest kass scenariodesign i så fall?

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X