Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Första och senaste rollspelet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av PAX, Idag, 10.32
2 responses
16 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Khal, Idag, 07.56
1 response
35 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
155 responses
6.282 visningar
1 gillar
Fiktionslek  
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
8 responses
97 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
63 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
193 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
1 response
52 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av Rangertheman, 16 November 2017, 21.39
22 responses
604 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis

Skapad av luddwig, 12 June 2017, 18.48
12 responses
254 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av en_müller, Igår, 21.54
0 responses
48 visningar
1 gillar
en_müller  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

1. DoD91. Hade lirat Expert med kompisarna och var sugen på en egen låda. DoD91 fick det bli, för det var det som var till salu. Hade nog inte snorkoll på skillnaden om jag ska va ärlig..

2. Star Wars: Edge of the Empire. Fastnade stenhårt för tärningspölarna och character advancement när jag spelade det, så kändes gjutet att köpa reglerna för att spelleda själv. Evt sätter jag igång med det efter jul! Innan dess, SåS - som jag inte heller hunnit spelleda än.

Kommentera

1. Hmm, det var inte helt enkelt. Andra utgåvan av Drakar och Demoner var mitt första rollspel, men det fick jag ju i julklapp. Räknas Expert Drakar och Demoner, tro? Annars vete sjutton om det inte var Paranoia eller Call of Cthulhu som var den första CRB som jag köpte.

2. Oktoberlandet. Jag backade Kickstartern i fjol och fick då regelboken. Men sedan sålde jag den eftersom jag inte räknar med att hinna spela flera olika rollspel. För en tid sedan började vi spela FATE och då kände jag att det skulle vara en bra inspiration med Oktoberlandet. Så jag köpte om den och betalade dessutom bara 20 spänn eftersom jag köpte Den sista najaden samtidigt.

Kommentera

1. Drakar och Demoner '84. En klasskamrat berättade om äventyr hon varit med om. Jag köpte spelet, utsågs till spelledare och fattade till en början ingenting. Rollpersonerna skulle betala, men det fanns ju inga myntmarkörer i lådan. Ska man rita sin egen spelplan?
        2. Ur varselklotet. En chans att spela mig själv '84. Så meta.

Kommentera

1. World of Darkness + Vampire: the Requiem. Jag hade spelat rollspel med mina polare i nån månad - främst DoD -91 och lite annat bös - och hade fått lite presentpengar från min onkel. Sedan stod jag på Tradition i Lule och vägde mellan rollspelsböckerna och datorspelet V:tM Bloodlines. Jag ångrar inte beslutet det minsta. De där böckerna är praktiskt taget sönderspelade.

2. Ur Varselklotet & #Feminism. Sista stockholmsbesöket innebar det sedvanliga besöket på SFbok. Det första köpte jag mest för fortbildning: själva premissen är jag inte så intresserad av, men ett spel som vinner så stort på Ennies måste man läste. Det sistnämnda köpte jag eftersom det är en samling kortformsspel som i många bryter med etablerade normer för vad ett rollspel bör vara; jag vill inte spela alla spel, men de flesta är intressanta att läsa och fundera kring.

Kommentera

1. Drakar och Demoner Chronopia
            Julklapp när jag var i tidiga tonåren. Gud vad lycklig och entusiastisk jag var.

2. Jag köper sällan rollspel, eftersom jag får nästan allt jag vill ha gratis genom mitt frilansskrivande. Men det jag senast förvärvade (som en fölsepresent), som jag verkligen är stormlycklig över, är Vampire V20. Det senaste jag köpte själv måste ha varit Pirater! på Gothcon för ett par år sedan.

Kommentera

1. Mutant 2089, så fort det dök upp i leksaksbutiken. Brorsan hade redan Drakar & Demoner -87 som vi spelat en del och jag hade tittat lite i en kompis gamla Mutant, men detta var nytt och häftigt och hade en svart låda!

2. Lite osäker men tror det var Ensamma Vargen-boxen. Tänkte att det kunde vara lagom att spela med barnen, men sen backade jag Äventyr-kickstartern och tror jag inväntar de böckerna och börjar indoktrineringen med dem.

Kommentera

1. Drakar och Demoner, svarta boken.

2. Burning Wheel.

Kommentera

1. Hmm, väldigt osäker här men antingen Drakar & Demoner svarta lådan eller Chock.

2. Rad-Hack.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av da_bohz Visa inlägg
                    1. Vilket var det första rollspelet du köpte?
                    Jag tror att jag köpte grundboken till Mutant Chronicles begagnad när han som ägde den skaffade andra utgåvan.

Varför? För att det var det vi spelade.

Annars var mitt första butiksköp Rifts och In Nomine.

Varför? För att de hade snygga omslag, och jag gillade känslan när jag bläddrade i dem. Det var bara In Nomine som faktiskt blev spelat...

Ursprungligen skrivet av da_bohz Visa inlägg
                    2. Vilket var det senaste rollspelet du köpte?

Förtydligande: Endast riktiga inköp av rollspelens grundböcker (core rulebooks) är relevanta här. Det kvittar om det är en fysisk eller digital utgåva så länge du fått produkten. En aktiv kickstarter du precis backat är alltså inte inkluderat här.
                    Oj, DET blir svårt. Jag minns faktiskt inte vilken kickstarter som levererade senast. Kanske fick jag en PDF av Stars Without Number Revised Edition senast?

Kommentera

Det är ju snart trettio år sen, och jag fick en del rollspel av mina föräldrar innan jag började köpa sjäv, men jag TROR att Nya Mutant var det första som jag köpte för sparade veckopengar.

Senaste köpet var Zweihänder - Grim and Perilous RPG. Som dock har förblivit oläst, men det ligger i att-läsa högen, jag måste bara sluta skriva rollspel ett tag för att kunna ta mig genom det, fet bok.

Kommentera

Första rollspelet var ADnD. Jag var så liten då att jag bara hade månadspeng så jag fick köpa en grundbok i månaden.

Senaste rollspelet var Conan 2d20 av Mophidiüs. Har inte hunnit läsa det ännu, men ska jämföra det med Conan d20 av Mongoose.
                        Roligast med Conan 2d20 är att vår forumsredaktör finns omnämnd i boken.

Kommentera

1. Mitt allra första rollspel var Mutant 2089. En kompis hade lagt beslag på DoD och då vi inte ville ha dubletter i gruppen var det Mutant som gällde för mig. Detta fick jag dock i julklapp om jag minns rätt. Vad jag kan ha köpt för rollspel först vet jag inte riktigt? Efter Mutant var det mest att köpa moduler till det som jag definitivt gjorde när plånboken tillät men att sedan köpa ett nytt rollspel. Men min gissning är Sagan om Ringen Rollspelet (SRR) eller Palladium Fantasy (från Spel & Sånt katalogen så klart).

2. Blades in the Dark. Föll stenhårt för pitchen. Men sedan blev det så försenat att jag tappat sugen när det väl landade i brevlådan så boken ligger där hemma någonstans utan att jag mer än bläddrat lite i det tyvärr...

Cog.

Kommentera

1 Jag vet inte. Antingen Drakar och Demoner (den versionen som var aktuell något år in på 90talet, ni som tycker det är viktigt vet säkert vilken det är), som köptes nytt på B&W i Skara. Eller Mutant RYMD från en som köptes av en kompis. Kan inte minnas vilket som köptes först. Vi spelade det senare en hel del först, men om vi bara lånade eller faktiskt hade köpt det, det är frågan.

2 Dance of the Damned. Inte så mycket att säga om. Nuförtiden är det ju med få undantag bara att trycka på några knappar. Kablam. Verkar ascool iallafall.

Kommentera

1. Gemini

2. Symbaroum :-)

Kommentera

1. Sagan om Ringen. Mitt 12-åriga jag borde känna någon form av agg över den helt ogenomträngliga regelmassan, men inte! Jag var såld!
                                2. Senaste jag köpte? Blades in the Dark kanske?

Kommentera

Arbetar …
                                X