Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilken sorts fantasy är intressant, förutom gamla märken?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av PAX, Idag, 10.32
2 responses
15 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Khal, Idag, 07.56
1 response
34 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
155 responses
6.282 visningar
1 gillar
Fiktionslek  
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
8 responses
97 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
63 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
193 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
1 response
52 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av Rangertheman, 16 November 2017, 21.39
22 responses
604 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis

Skapad av luddwig, 12 June 2017, 18.48
12 responses
254 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av en_müller, Igår, 21.54
0 responses
48 visningar
1 gillar
en_müller  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Eftersom jag har hittat ett fantasyspel som jag verkligen trivs med krävs det rätt mycket för att sälja ett nytt fantasyspel till mig. FATE-settingen A Far off Land, som finns på Kickstarter just nu är dock lockande, dels på grund av upplägget, dels på grund av FATE.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
      Ponera att du är inne på sfbok eller din lokala rollspelsbutik, eller ser länken till en ny kickstarter i ditt flöde. Det är ett spel du aldrig hört talas om. Uppenbarligen ett fantasy-rollspel utan anknytning till existerande franchises. Efter att ha sett presentationen, eller bläddrat igenom boken, så är du helsåld.

Vad var det som gjorde dig helsåld på det?
      Forbidden Lands fick ju min fantasy-o-meter att gå i taket så jag gissar att den kickstartern gjorde det mesta rätt.

Kommentera

Nu ska vi se, vilka spel har jag köpt, eller kan tänka mig att köpa inom fantasygenren? (Full disclosure: jag är en såndär sorglig typ utan grupp som köper grejer för att man kanske någon gång, i framtiden, får tag på en grupp att spela med, och tid att lägga på det)....

-blades in the dark, oktoberlandet, svavelvinter världsbok, ärans väg, och kanske fantasy.

Gemensamma nämnare? Kanske snygga bilder och layout, en icke-standard fantasyvärld, gärna korta, koncisa regler - bonus om de gör något unikt (som blades in the dark), världsbeskrivning som är kort, koncis och fokuserar på spännande krokar och konflikter.

Och allt med Erik Granström på författarlistan köpes av ren reflex.

Kommentera

Jag skulle vilja ha ett spel som erbjuder episka kampanjer, i en genomarbetad värld och inte har levels.Sen får det gärna vara snyggt också.

Jag har en massa Fantasy spel, jag behöver mest en bra kampanj, Finns det inte färdiga äventyr till det kommer jag nog inte att köra det eftersom jag redan är insatt i 5 världar varför skulle jag sätta mig in i en till.

Köpte Forbidden lands för att Granström skriver kampanjen, reglerna kommer jag nog att skita i och köra med någonslags moddad Eon eller One ring,

Kommentera

Att antingen världen eller regelsystemet har nåt som känns jävligt gött - eget, unikt, skruvat, annorlunda, smart. Eller att systemet är så fett (fullt med bra content - besvärjelser, monster, föremål, och välgjorda grejer oxå) att det helt enkelt blir stort på det sättet. WFRP 2e och D&D 5e är två fina exempel, på lite olika sätt.

Kommentera

Jag gillar illustrationer, men det behöver inte vara särskilt snyggt för min del. Jag blir nöjd på den fronten om jag kan se vad det föreställer och kanske kan uppfatta ungefär vilken känsla som ska förmedlas med bilden (om det finns någon sådan avsikt).

Däremot håller jag med alla andra i hela världen om att det måste finnas ett tydligt koncept med spelet. Man ska kunna sammanfatta det någorlunda lätt och det ska finnas något unikt med det för att jag ska orka bry mig om det. Och ja, den där unika grejen måste ju också få saker att börja röra på sig i skallen på mig också.

Är pitchen något i stil med "ni spelar vampyrer och försöker dölja detta, medan ni slåss mot Ewoks i ett low-tech star wars-universum och alla vampyrer är dessutom väldigt beroende av midi-chlorians" kommer jag nog fundera i en-två minuter, men sen inse att jag inte kommer vilja spela det - på grund av mina preferenser. Skulle man ändra några detaljer där skulle det kanske låta fantastiskt, men nu skrev jag bara det första jag brainstormade fram.

En annan viktig sak för mig är att rollpersonerna blir sina egna karaktärer, som flera andra nämnt. När det gäller fantasy vill jag ha backstory och äventyrskrokar som går att bygga sidequests och relationskartor med. Jag vill att möjligheten ska finnas, för jag kommer nog alltid förknippa fantasy med någon form av mer långdragna kampanjer med mycket karaktärsutveckling.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                • Fantasieggande illustrationer.
                • Stark identitet och tydligt koncept.
                • Något ganska unikt – inte standardfantasy.
                • En världsbeskrivning som förmedlar en tydlig känsla och ger äventyrsuppslag – inte hundratals sidor med mer eller mindre menlösa detaljer.
                • Ett regelverk som förhöjer spelupplevelsen och är relativt enkelt.
                • Bra språk och layout.
                Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Precis så.

För att klargöra så är fantasieggande i mina ögon inte detsamma som påkostade. Jag tilltalas snarare av svartvita bilder i gammal serietidningsanda. Vidare blir jag avskräckt om spelet antyder att det ska komma feta expansionen och episka kampanjer. Jag orkar inte tugga i mig sådant.
                Som ovan, med följande tillägg:
                • Inga färdiga äventyr i regelboken. Använder dom inte så det är bara onödig text. Enda undantaget skulle vara om spelet i stort sett är ett äventyr, som Lady Blackbird eller Pendragon.
                • Inte för knasigt, eller magi överallt. Klarar mig bra utan luftskepp och magiska diskmaskiner, tack så mycket.

Alternativt kan det vara Powered by the Apocalypse så köper jag direkt.

Kommentera

Att det egentligen är ett skirmish figurspel med att enkelt kampanjläge.

Kommentera

Ponera att du är inne på sfbok eller din lokala rollspelsbutik, eller ser länken till en ny kickstarter i ditt flöde. Det är ett spel du aldrig hört talas om. Uppenbarligen ett fantasy-rollspel utan anknytning till existerande franchises. Efter att ha sett presentationen, eller bläddrat igenom boken, så är du helsåld.

Vad var det som gjorde dig helsåld på det?
                    Det finns massor av bra svar och tankar i den här tråden! Samtidigt börjar jag nu att tänka lite på ett personligt favoritcitat, som sägs tillhöra Henry Ford: "Hade jag frågat folk vad de ville ha skulle de ha bett om snabbare hästar."

I många fall är det nog svårt att sätta fingret på vad som skulle helsälja en på ett nytt rollspel. Jag hade exempelvis inget specifikt sug efter narrativ postapokalyps i en odefinierad värld när jag kom i kontakt med Apocalypse World, men det visade sig ändå vara något jag gick igång på rejält. Å andra sidan har jag känt mig rätt taggad på någon form av postapokalyptisk fantasy, men varken Forbidden Lands eller nya Ereb Altor lockade mig det minsta.

Så egentligen är nog mitt svar "Det vet jag när jag ser det." :)

Kommentera

En unik stämningsmässig och konceptuell vision som fångar några av mina konstiga awesomeness-fetischer.

I fantasy är det dessvärre väldigt ovanligt numera. Det senaste som lyckades var tyvärr ett figurspel, och inte ett rollspel. Det är Kingdom Death, med dess unika, färgstarka och svulstiga, Keitaro Miura-inspirerade barock-body horror-våldsporr-fantasy. Fuck yeah. Ge mig det som ett skräckfantasyrollspel, och jag är gäjm direkt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kaptendral Visa inlägg
                        Klarar mig bra utan luftskepp och magiska diskmaskiner, tack så mycket.
                        Det är märkligt hur olika man tänker. (Magiska?) Luftskepp och magiska diskmaskiner är någon sorts 'selling points' för mig. Det hade fått mig att fundera på att köpa.

Steampunkt fantasy (lite som Chronopia eller Eberron) ligger bra till på min lista över settings som sticker ut från vanilj-fantasy med raser som bryter normen för Tolkienesk fantasy.

Cog.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg
                          Det är märkligt hur olika man tänker.
                          Jag har gjort precis samma reflektion, både här och i tråden om bästa svenska rollspel där Chronopia ligger högt på listan medan jag själv känner mig helt ointresserad av det och andra produkter som på liknande sätt skriker ut hur häftiga dom är. Min känsla är att det är lite av en åldersgrej där jag tillhör en äldre skara.

Kommentera

Lite reflektioner:

1) Med tanke på hur olika folk tycker är det lite av ett under att något fantasyspel alls säljer i mer än några få ex (fast i generella termer kanske mer eller mindre alla bara säljer i "några få ex" egentligen -- till och med Symbaroum och Eon)

2) Frågan jag försökte få svar på är egentligen "om Riotminds kört sin nya KS under namnet Kaldarox och slängt alla referenser till EA, hade det spelet haft en sportslig chans alls då, alldeles oavsett tillverkare och tidigare utgivningshistorik?" Jag ställde inte den frågan rakt ut, för jag ville inte ha en lång diskussion om Riotminds egentligen. Jag vill mest bara ha en uppfattning om hur utmanande genren är att ta sig in i för ett nytt märke.

Så nu tänker jag omformulera frågan lite :)

Under de senaste tio åren, vilka fantasyrollspel har kommit ut som inte baserats på existerande franchises? Vilka av dem har varit genuint bra och vad är det som har gjort dem så bra? Har de "slagit"?

Kommentera

Frågan jag försökte få svar på är egentligen "om Riotminds kört sin nya KS under namnet Kaldarox och slängt alla referenser till EA, hade det spelet haft en sportslig chans alls då, alldeles oavsett tillverkare och tidigare utgivningshistorik?" Jag ställde inte den frågan rakt ut, för jag ville inte ha en lång diskussion om Riotminds egentligen.

Kommentera

Lite reflektioner:

1) Med tanke på hur olika folk tycker är det lite av ett under att något fantasyspel alls säljer i mer än några få ex (fast i generella termer kanske mer eller mindre alla bara säljer i "några få ex" egentligen -- till och med Symbaroum och Eon)

2) Frågan jag försökte få svar på är egentligen "om Riotminds kört sin nya KS under namnet Kaldarox och slängt alla referenser till EA, hade det spelet haft en sportslig chans alls då, alldeles oavsett tillverkare och tidigare utgivningshistorik?" Jag ställde inte den frågan rakt ut, för jag ville inte ha en lång diskussion om Riotminds egentligen. Jag vill mest bara ha en uppfattning om hur utmanande genren är att ta sig in i för ett nytt märke.

Så nu tänker jag omformulera frågan lite :)

Under de senaste tio åren, vilka fantasyrollspel har kommit ut som inte baserats på existerande franchises? Vilka av dem har varit genuint bra och vad är det som har gjort dem så bra? Har de "slagit"?
                                Fantasy tror jag är en svåraste marknaden att slå sig in på, men knappast omöjlig. Vi har ju Järn som det verkar gått rätt bra för. Symbaroum. Äventyr likaså. Hjältarnas tid. Och Forbidden lands verkar lovande.

Jag tror att i just fantasy blir det viktigare att ha en säljpunkt som står ut lite från andra. Och jag tror att det blir väldigt mycket lättare om du är en rollspelsskapare som faktiskt är erkänt bra.

Jag tror exempelvis att Järnringen och Fria ligan lätt skulle kunna annonsera ett nytt fantasyspel idag (utöver vad som redan finns) och folk skulle genast bli intresserade.

I RMs fall... well... jag tror jag avstår från att kommentera ytterligare =)

Kommentera

Arbetar …
                                X