Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilken sorts fantasy är intressant, förutom gamla märken?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
10 responses
129 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av PAX, Idag, 10.32
5 responses
48 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
2 responses
55 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Max Raven, 13 October 2017, 12.44
4 responses
89 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
158 responses
6.381 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Khal, Idag, 07.56
2 responses
58 visningar
0 gillar
Khal
av Khal
 
Skapad av Pansarsvinet, 15 November 2017, 16.06
1 response
115 visningar
0 gillar
PowerNap  
Skapad av Henke, 11 November 2017, 18.49
6 responses
215 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
72 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
196 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vilken sorts fantasy är intressant, förutom gamla märken?

    Ponera att du är inne på sfbok eller din lokala rollspelsbutik, eller ser länken till en ny kickstarter i ditt flöde. Det är ett spel du aldrig hört talas om. Uppenbarligen ett fantasy-rollspel utan anknytning till existerande franchises. Efter att ha sett presentationen, eller bläddrat igenom boken, så är du helsåld.

    Vad var det som gjorde dig helsåld på det?

  • #2
    1) Att reglerna är fantastiska, med ett magisystem som känns enkelt. överskådligt, men ändå reglerat fast mångsidigt (alltså inte bara "du kan göra vad du vill med eld, hitta på effekt, svårighetsgrad och kostnad själv").

    2) Fantastiska bilder.

    3) Överskådliga böcker. Jag har gjort min tid som studen. Jag vill inte få ryggskott av att släppa en skitstor väska böcker fram och tillbaka. Jag vill inte tillbringa varje vaken stund av min fritid med att plugga för att lära mig det nödvändigaste.

    Kommentera


    • #3
      Att bilderna var tecknade av någon med faktiskt konstärlig vision och att layouten var gjord av någon åtminstone normalbegåvad människa.

      Och säkert en massa ruiner, smygskelett och kulter och sånt där som man alltid går igång på, även tusende gången man ser det.

      Kommentera


      • #4
        Att det finns en fet och genomtänkt kampanj som inte bara innehåller strid.

        Kommentera


        • #5
          Att det drar åt OSR-hållet.

          Att det har många slumptabeller.

          Att det har snygga illustrationer och genomtänkt layout.

          Att det finns många monster.

          Att det innehåller något, litet som är helt unikt för det spelet.

          Kommentera


          • #6
            Minst en, men gärna flera av följande punkter.

            -- Bra grafisk design som fångar ögat och har bra och konsekventa bilder.

            -- Minst ett rejält äventyr i grundboken, gärna fler.

            -- Max 25% av boken är regler.

            -- Något rejält nytt och annorlunda som täcks av reglerna.

            -- En "annorlunda" fantasy på en grundläggande nivå. Lite svårt att förklara, men Exalted första utgåvan är ett bra exempel. Superhjältar i en fantasyvärld utan alver, dvärgar, troll och orcher. Anime-fantasy med ett västerländskt stuk i en bisarr värld. En svår hisspitch, men det fångade mig direkt. Ännu ett spel om fantasyvikingar, eller en "Tolkiens Midgård, fast våra alver är inte odödliga" kan kvitta. Jag har redan sådana spel.

            ***************************
            Mycket av det jag hade överseende med som ung för att det var så det var har jag ytterst dåligt tålamod med idag. Jag skulle aldrig orka lära mig alla relationer mellan stammarna i Werewolf: The Apocalypse, deras egenheter, politiska företrädare och så vidare idag. Men när jag var femton var det det coolaste som fanns.

            Kommentera


            • #7
              Svår men sjukt bra fråga!

              Att det är snygga illustrationer och layout som får fantasin att gå igång, gärna färg!

              Bra regler! För mig är det bra regler när man kan gissa sig till saker när man kan grunderna. Tex att om du läst att du får en viss minusmodifikation av att smyga med rustning och sen ska man klättra med rustning sen ser man att det fungerar på samma sätt. Det tycker jag om, hatar olika tabeller som fungerar olika för olika saker, tycker inte om att avbryta rollspel för att läsa regler. Ska man ha tabeller för olika saker överallt då ska det följa med en kickas SL-skärm med alla tabeller.

              Att den innehåller nått guldkorn som en häftig värld, nytänkande regler eller nått annat som jag nästan vill föra in i det spelet jag spelar nu för att det är så bra.

              Ett bra system för karaktärsutveckling.

              Gärna något kortare äventyr eller förslag på hur du gör ett eget som passar med spelet.
              Slutar här, har redan skrivit för mycket.

              Kommentera


              • #8
                Att bilderna är snygga.

                Att det på något sätt skiljer sig från de andra fantasyspelen, antingen genom reglerna eller temat.

                Att de lovar att regelboken kommer bli max 100 sidor tjock.

                Kommentera


                • #9
                  Det är svårt nu för tiden att fånga min uppmärksamhet får jag erkänna men några saker sticker ut när jag tänker på det.

                  - Bra regler. Antingen nya och intressanta eller en smart variant på något existerande. En personlig preferens är att de inte skall vara så detaljerade (rulings not rules) för varje liten detalj. Här slog MÅ0 mig som ett bra exempel. Det hela hängde ihop bra och enkelt. Det får gärna vara special-tärningar och liknande, det tillför inte komplexitet för mig utan döljer det i tärningsslaget och jag räknar snabbt och enkelt ihop olika symboler eller applicerar lite olika regler beroende på färg på tärning (mutant år noll t.ex.)

                  - Att världen/settingen har något unikt och som kan presenteras i en 'elevator pitch' och som man inte behöver investera att läsa flera hundra sidor för att ta till sig.

                  - Lite luddigt och kanske motsats till punkt två men det är ändå viktigt för mig att man inte "försöker för mycket" att påvisa hur jävla unik och speciell man är. Låt beskrivningen av settingen tala för sig själv utan att i parti och minut berätta hur unikt detta är från t.ex. Tolkien eller annan känd källa.

                  - När man börjar läsa får man uppslag och förslag till äventyr. En presentation som inte andas status qou (jag tittar på dig gamla Vampire: the Masquerade där hela städerna var ordnade med liten möjlighet för spelare att påverka när mäktiga elders spelade sitt spel) utan det finns krokar att ta tag och nysta i.

                  Cog.

                  Kommentera


                  • #10
                    Regellätt, tuttar och grimdark.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                      Ponera att du är inne på sfbok eller din lokala rollspelsbutik, eller ser länken till en ny kickstarter i ditt flöde. Det är ett spel du aldrig hört talas om. Uppenbarligen ett fantasy-rollspel utan anknytning till existerande franchises. Efter att ha sett presentationen, eller bläddrat igenom boken, så är du helsåld.

                      Vad var det som gjorde dig helsåld på det?
                      • Riktigt snygga bilder, som visar intressanta miljöer och intressanta karaktärer som gör intressanta saker.
                      • Det har bra grafisk form och layout.
                      • Det är inte "standardfantasy". Inte så mycket Eddings, inte så mycket Tolkien.
                      • Det är nästan helt säkert ganska mörkt.
                      • Det är inte så mycket medeltid/forntid över det. (Om det utspelar sig i något slags forntid så ligger iaf inte fokus på den primitiva teknologin eller den primitiva proto-civilisationen).
                      • Det har fokus på det intellektuella snarare än det våldsamma.
                      • Det har en intressant skapa-scenario-motor som hjälper SL att generera intressanta, bra scenarier som inte har så mycket strid i sig.
                      • Nästan inga sidor handlar om regelmekanik.
                      "Bra regelsystem" skulle jag ha kunnat skriva, men det tror jag ju inte på att det finns några, typ. Jag har ju aldrig köpt ett rollspel med ett regelsystem jag gillat. Jag kanske kan hoppas på ett regelsystem som är såpass ointegrerat i resten av spelet att det åtminstone går att transplantera loss utan större bekymmer?

                      Kommentera


                      • #12
                        Att jag "fattar" det på en gång. Och att det jag fattar bekräftas av att bläddra i boken. Tex Symbaroum och LotfP tycker jag gör det här bra. Du ser DIREKT på framsidan vad grejen är, och den blir tydligare av hur böckerna är upplagda, vilka bilder som finns osv. Båda de här spelen skulle jag vilja spela efter att ha kikar på dem utan att egentligen veta mer än en snabb bläddring kan visa.

                        Sen så måste det ju vara en grej jag VILL spela också. Pathfinder fattar jag ju också direkt men skiter i att köpa, liksom. Men om inte boken kan förmedla en känsla och den känslan inte tycks vara bokens grej så får det vara. (burning wheel får jag tex en bra känsla av, men spelet tycks inte alls passa den).

                        Kommentera


                        • #13
                          1:Snygga illustrationer för att jag ens ska öppna boken/länken och titta.
                          2: Ska ge mig något unikt som jag inte har sett i 100 olika fantasyverk. Ve den jävel som försöker säga "Jag säljer en regelmotor, inte en setting". Jaha din late fan, varför skulle jag betala för det?
                          3: Reglerna ska göra något unikt/spännande, som är väl integrerat i hur settingen är beskrivd. Se hur öde fungerar i Svavelvinter, tex.
                          4: Ha en nyanserad värld där det spelar större roll att spela olika typer av personer/klasser/folkslag än "+2 sty, -2 dex". Ge mig unika förmågor och egenheter.
                          5: Komma med en grym scenario-generator, helst i onlineformat, som lätt kan uppdateras av spelare och skaparna själva.

                          Kommentera


                          • #14
                            Har själv klurat och diskuterat en hel del kring exakt samma sak på sistone!

                            Håller med många föregående talare:
                            • Fantasieggande illustrationer.
                            • Stark identitet och tydligt koncept.
                            • Något ganska unikt – inte standardfantasy.
                            • En världsbeskrivning som förmedlar en tydlig känsla och ger äventyrsuppslag – inte hundratals sidor med mer eller mindre menlösa detaljer.
                            • Ett regelverk som förhöjer spelupplevelsen och är relativt enkelt.
                            • Bra språk och layout.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                              • Fantasieggande illustrationer.
                              • Stark identitet och tydligt koncept.
                              • Något ganska unikt – inte standardfantasy.
                              • En världsbeskrivning som förmedlar en tydlig känsla och ger äventyrsuppslag – inte hundratals sidor med mer eller mindre menlösa detaljer.
                              • Ett regelverk som förhöjer spelupplevelsen och är relativt enkelt.
                              • Bra språk och layout.
                              Precis så.

                              För att klargöra så är fantasieggande i mina ögon inte detsamma som påkostade. Jag tilltalas snarare av svartvita bilder i gammal serietidningsanda. Vidare blir jag avskräckt om spelet antyder att det ska komma feta expansionen och episka kampanjer. Jag orkar inte tugga i mig sådant.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X