Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bästa svenska rollspelet någonsin?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
10 responses
129 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av PAX, Idag, 10.32
5 responses
48 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
2 responses
55 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Max Raven, 13 October 2017, 12.44
4 responses
89 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
158 responses
6.381 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Khal, Idag, 07.56
2 responses
58 visningar
0 gillar
Khal
av Khal
 
Skapad av Pansarsvinet, 15 November 2017, 16.06
1 response
115 visningar
0 gillar
PowerNap  
Skapad av Henke, 11 November 2017, 18.49
6 responses
215 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
72 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
196 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Bästa svenska rollspelet någonsin?

    Kanske en populistisk tråd men något jag av funderat en del över på sista tiden efter att ha fått frågan i ett sammanhang. Det börjar ju bli en del spel som man avverkat genom åren, även om jag inte på länga vägar testat alla, så det var inte helt lätt att bestämma sig. Hur som, efter moget övervägande går min röst går till… Mutant Undergångens arvtagare.

    Med risk för att låta som en prisjury blir min motivering:
    För att spelet ger en mer fullständig, levande och sammansatt version av Pyri-samfundet än vad Äventyrsspel någonsin lyckades med. Med huvudkampanjen Undergångens arvtagare skapas även en suggestiv berättelse om spelvärldens uppkomst som knyter an till och belyser spelets övergripande teman. Visst finns det regelmässiga brister, men i mina ögon bleknar de vid sidan av det komplexa och trovärdiga världsbygge som erbjuds spelgruppen.

    Vilka andra spel vill ni andra lyfta fram och vilken är i så fall motiveringen till varför är de bäst?
    Last edited by Bifur; 10 November 2017, 08.41.

  • #2
    Jag tycker Undergångens Arvtagare tillsammans med Konfluxsviten och Upsalasviten är de bästa kampanjerna som skrivits på svenska (förmodligen det bästa som skrivits överhuvudtaget), men däremot så är regelverken (MutantUA och Drakar och Demoner) enligt mig långt ifrån de bästa. Bästa regler på svenska tycker jag snarare går till Fria Ligan för Svavelvinter RPG, Mutant År Noll (och för Upsalasviten - Kutulu).

    Med detta sagt är min ambition att någon gång spela de tre bästa svenska kampanjerna, men de tre bästa svenska regelmotorerna. :-)

    Kommentera


    • #3
      Galan behöver en ny kategori hör jag, Bästa regler. Bästa kampanj verkar vara en annan. :)

      Nu finns det lyckligtvis inget som tvingar en att hålla fast vid delar man inte gillar, men om du måste se till helheten (regler, spelvärld, kampanjer m.m.) vad är bäst i så fall?

      Kommentera


      • #4
        Western 3. Lite väl regeltungt, men kul system för karaktärsbygge; ett dödligt och detaljerat (på ett bra sätt) stridssystem; i en närmast mytisk historisk miljö; med otroligt välskrivna äventyr (bra berättelse, bra twister; bra karkatärer; snygga kartor) gör att Western blir min vinnare. Systemet är dock svagheten; äventyren den verkliga styrkan; settingen är svår att misslyckas med.

        Gör en poll sen, Bifur!

        Kommentera


        • #5
          Om jag bara visste hur... men jag kan sammanställa så småningom.
          Last edited by Bifur; 10 November 2017, 09.00.

          Kommentera


          • #6
            Det bästa svenska rollspelet är Svart av kval vit av lust.

            Det är bäst för att det alltid levererar. Och det det levererar är förstås blodopera. Bokstavligt talat. Jämt.

            Också vill jag nämna:
            Den yttersta domen, för att det kan ställa så viktiga frågor till både rollpersoner och spelare.
            Nerver av stål, för att det håller vad det lovar.
            Svavelvinter, för att det verkar cool även om jag aldrig spelat det.
            Kutulu, för att det gör sin grej, även om det inte är min grej.

            Kommentera


            • #7
              Svavelvinter.

              Kommentera


              • #8
                Det kanske varken spelades som det var tänkt eller har ett regelsystem som ens touchar att förvalta möjligheterna i settingen och var på köpet traditionellt i en av de tidsperioder när jag tycker rollspel nog var som sämst. Men vad spelar det för roll när spelet är så magnifikt, har en sådan självlysande identitet och ikonisk status som gör allt annat irrelevant?

                Jag talar såklart om KULT.

                Kommentera


                • #9
                  Värmedöd.

                  Det är kort, snyggt, och framförallt ett otroligt bra spel med oändligt av omspelsningsvärde.

                  Kommentera


                  • #10
                    Oktoberlandet. Tätt följt av Svavelvinter.

                    Kommentera


                    • #11
                      Chronopia.

                      Kommentera


                      • #12
                        Mutant Chronicles förstås.

                        Kommentera


                        • #13
                          KULT. En fantastiskt rik och skrämmande värld som ser ut att få ett riktigt grymt regelsystem i nyutgåvan av Helmgast!

                          Kommentera


                          • #14
                            Oj oj oj vilken svår fråga.

                            Om vi pratar bästa regler i synk med värld är det nog Mutant: År Noll, första boxen. Regelsystemet har aldrig synkat lika bra med världen efter det, men devils inside my tiny box vad det sitter fint där. Jag har hittills inte sett några regler som sätter stämningen bättre än dessa, även utanför Sverige (men där har jag inte lika stor koll, skall erkännas)

                            Bästa kampanj vette fanken. Jag har hört otroligt mycket gott om Undergångens Arvtagare, men har aldrig spelat eller läst den själv. Jag har mest spelat hemmabyggen och känner nog att jag inte riktigt är kvalificerad att ha en åsikt. Men boken Arizona till Western 3 är nog vad jag skulle säga om någon skulle ställa mig mot väggen.

                            Men om vi ska prata bästa allround är jag nog böjd att säga Eon. Det finns en gigantisk värld, väl utbyggd och med stor variation. Det finns stöd för att spela alltifrån baroner och grevar till lågbudgetpirater till rena skräcksekvenser. Det finns en skock bra äventyr, mängder med bra världsböcker och så vidare. Det enda problemet är en rätt träig text i äldre versioner, och inte direkt vackra illustrationer här och där. Men Eon IV är helt klart den bästa iterationen hittills, med en mycket högre lägstanivå.

                            Kommentera


                            • #15
                              Min nominering går till Symbaroum med motiveringen:

                              Järnringen har i Symbaroum lyckats bygga upp en tät, sammanhållen, trovärdig och intrigfylld värld där illustrationer och beskrivningar på ett föredömligt sätt kompletterar varandra. Spelet bjuder in till utforskande, moraliska övervägande och med Törnetronen-kampanjen, även till att vara en del av ett episkt skeende. Det finns ett väldigt djup i spelvärlden. Regelsystemet är enkelt och även om det inte är utan brister, så fungerar det mycket bra med resten av spelet. Törnetronen-kampanjen växer för varje del och bjuder in både SL och spelarna till att utforska Symbars mörka hemligheter, känna Davokars mörker och i sanningen bli en del av Symbaroums spelvärld.

                              Hedersomnämnande till Mutant: År Noll som jag tycker fångar Mutant-känslan till och med bättre än vad Äventysspels original gjorde.

                              I barnklassen tycker jag att Sagospelet Äventyr skapar fantastiska förutsättningar för barn och ungdomar att växa in i rollspelslivsstilen (för det är ju mer än en hobby) och ha väldigt roligt under tiden.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X