Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

>Human ett par regelfrågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av jascon, 16 October 2018, 11.00
5 responses
315 visningar
2 gillar
Hubarth
av Hubarth
 
Skapad av Hubarth, 09 September 2018, 12.44
6 responses
274 visningar
0 gillar
Hubarth
av Hubarth
 
Skapad av mo., Igår, 21.33
5 responses
138 visningar
6 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av dancodan, 14 October 2018, 14.47
13 responses
285 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anchorman, 17 September 2018, 09.25
10 responses
354 visningar
2 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av mokon, Idag, 12.33
0 responses
66 visningar
0 gillar
mokon
av mokon
 
Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
53 responses
1.343 visningar
2 gillar
Ram
av Ram
 
Skapad av wilper, Igår, 06.38
7 responses
180 visningar
10 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
11 responses
250 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av krank, Igår, 18.45
0 responses
19 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • >Human ett par regelfrågor

    Spelleder just nu en kampanj i More than Humans regelsystem och har fastnat på ett par grejer.

    Minimumskada pratas det om. Dvs den skadan man gör när man misslyckas ett skadeslag. Är detta alltid 1? Eller ska jag lägga på skademodifikation? I så fall så är ju ett lyckat slag som slår 2 sämre än ett misslyckat slag (om man har investerat i styrka).

    Sen angående skydd.
    Det står att man ska räkna den med högst täckning. Ifall man har flera olika skydd. Blir inte flera skydd då meningslöst.
    Tex om jag har på mig en skottsäker väst och hittar en hjälm så gör väl hjälmen regeltekniskt ingenting?

    Nån som har svar på detta(krank kanske :P)?

  • #2
    More than Human är definitivt det av mina spel där jag har sämst koll på reglerna. Dels är större delen av dem inte designade av mig, dels är det rätt länge sedan nu som jag spelledde, och dels har grundsystemet Volt genomgått en hel del förändringar sedan dess, och jag har svårt att minnas hur Volt såg ut på den tiden.

    Så i princip besvarar jag alla frågor om >Humans regelsystem genom att själv läsa innantill i regelboken. Så ta detta för vad det är.

    Om minimumskada:

    "Om motståndaren misslyckades med sitt skadeslag, letar du istället rätt på den lägsta omarkerade cirkeln och fyller sedan i chock eller trauma som vanligt". (s. 97)

    Alltså:
    - I Skadeslaget används ju vapnets Skada. Skademodifikationen är ju redan inbyggd i vapnet "Obeväpnad"s skada (s.49).
    - Om skadeslaget misslyckas så fyller man i lägsta tillgängliga cirkel. Med andra ord, Kay London (s. 60) har ju Tålig 14, vilket betyder att det inte är cirkel 1 utan cirkel 5 som först och främst fylls i vid ett misslyckat slag.

    Minimiskadan är med andra ord variabel och beror lite på rollpersons eventuella Tålig-värde och vilka cirklar som redan är ikryssade.

    Om skydd:

    Det är inte bara det som har högst Täckning som räknas, utan det med tillräcklig Täckning som har högst Pansar.

    Säg till exempel att någon lyckats kränga på sig både en ballistisk rustning (Täckning 16, Pansar 11-16) och ett MC-ställ (täckning 19, Pansar 2-6).

    Om vit tärning då visar 18, så täcker inte den ballistiska rustningen, men däremot MC-stället. Så MC-ställets Pansar används.

    Om vit tärning däremot visar 14 så innebär det att skottet träffar någonstans där både MC-stället och den ballistiska rustningen skyddar. Pansar är inte kumulativt, så det bästa Pansaret gäller - i det här fallet den ballistiska rustningen med 11-16.


    Och ja, det betyder att systemet inte simulerar traditionell rustning med träffområden etc. speciellt väl. Just när vi skrev reglerna var tanken att den sortens pill ändå inte dök upp speciellt ofta i spel, och kunde abstraheras bort. I efterhand ser jag såklart att vi ändå tillförde såpass mycket extra krångel att frågan är om det var värt besväret.

    Hur jag skulle lösa upplockandet av hjälmen: Skapa en kombinerad rustning "Skottsäker väst+hjälm", som använder den skottsäkra västens värden, kanske något högre Pansar, och som har något högre Täckning än västen själv har.

    Kommentera


    • #3
      Tackar för svar! Jag tycker ärligt att det är lite konstigt att ett misslyckat skade slag är bättre än tex en lyckad 2a om man slåss mot en person med tålighet. Så jag husreglar nog så att minimum är alltid 1, dvs om personen har tålighet så absorberas den.

      Kommentera


      • #4
        Som vanligt när det dyker upp en >Human fråga här på forumet måste jag höra mig för om statusen på version 2.0?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
          Som vanligt när det dyker upp en >Human fråga här på forumet måste jag höra mig för om statusen på version 2.0?
          Tjaeä... Den är... vilande just nu. Senaste Voltversionen kommer att användas i mitt kommande fantasyrollspel Ödesväktarna, och sedan är tanken att ta den versionen av systemet - som är extremt mycket enklare än versionen i >Human - och hänga på ett kraftsystem.

          Just nu lutar det åt lite mer fokus på att välja mellan färdiga krafter, och sedan ha som ett litet appendix för folk som vill fippla om hur man bygger egna krafter.

          Vi får se, helt enkelt. Just nu behöver jag fokusera på första kampanjboken till Rotsystem, som visade sig vara betydligt envisare och svårare att skriva än jag trott.

          Kommentera

          Arbetar …
          X