Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ert bästa stridshack till Drakar och Demoner (från äventyrsspel)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
10 responses
126 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av PAX, Idag, 10.32
5 responses
47 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
2 responses
55 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av Max Raven, 13 October 2017, 12.44
4 responses
88 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
158 responses
6.378 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Khal, Idag, 07.56
2 responses
58 visningar
0 gillar
Khal
av Khal

Skapad av Pansarsvinet, 15 November 2017, 16.06
1 response
115 visningar
0 gillar
PowerNap  
Skapad av Henke, 11 November 2017, 18.49
6 responses
214 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
71 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
196 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ert bästa stridshack till Drakar och Demoner (från äventyrsspel)

Det börjar dra ihop sig till lite nostalgispel men jag tänkte ändå förekomma pingpongstriderna eftersom vi bara har en helg på oss. Vi ska spela DoD '91 och jag söker efter ditt bästa hack som gjorde striderna lite mer slimmade än i grundreglerna men utan att tillföra allt för mycket nya regler.

/j

Pendragon-anfall. Det finns inget slag för parera. Slåss ni så slår båda för att träffa, den som lyckas bäst får in en träff.

TraumaTröskel-tänket från MUA är bra och passar om ni kan tänka er att ändra KP-skalan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
      Pendragon-anfall. Det finns inget slag för parera. Slåss ni så slår båda för att träffa, den som lyckas bäst får in en träff.
      Jag antar att det även är enkelt att använda vid strid mot flera motståndare: den ensamma kämpen måste slå högst för att få göra skada på en fiende, medan de som är flera bara behöver slå högre än den ensamma för att få göra skada?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg

Jag antar att det även är enkelt att använda vid strid mot flera motståndare: den ensamma kämpen måste slå högst för att få göra skada på en fiende, medan de som är flera bara behöver slå högre än den ensamma för att få göra skada?
        Bra regel! Vete tusan om inte jag skall sno den till Mönster och Människor

Kommentera

Hur funkar sköldar i ett sådant system?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
            Hur funkar sköldar i ett sådant system?
            Tja, i Pendragon så är det så att om förloraren lyckades med sitt slag (bara sämre än vinnaren, alltså) så får den upp sin sköld (d.v.s. några extra poäng rustning).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg

Nej.

I Pendragon delar man upp sin färdighet mellan sina fiender. Man kan välja att inte sätt något på en/flera motståndare och de slår då unopposed: om de bara klarar sitt slag träffar de dig. Det spelar stor roll hur man väljer här, då en partial success (du klarade din skill men vann inte) gör att du får skydd av din sköld.

Sir Gugge med Svärd 21 möte två saxare med Yxa 13. Han kan sätta 21 på en och 0 på den andre, då har en bra chans att vinna men den andre har 65% chans att träffa honom utan att Gugge får sköld. Normal rustning är 10-14 poäng, sköld 6, så det gör stor skillnad. Ett mindre extremt alternativ är att dela 11-10, men då hamnar har å andra sidan bägge saxare bättre chans att träffa honom. Å andra sidan kan han här mycket väl träffa och skada bägge sina fiender. Svårt val i denna situation.

(Det händer att man splittar mot tre motståndare och träffar alla tre).

Hade Gugge istället mött en bärsärk med Yxa 21 och 6d6 i skada och en bondlurk med spjut 8 och 4d6 i skada hade valet varit enkelt: strunta i bonden, försök sänka den farlige motståndaren först.

Und so weiter. Konsten att splitta rätt är väldigt viktig i Pendragon.
              Last edited by Skarpskytten; 01 November 2017, 09.40.

Kommentera

Behåll idén med kroppsdelar men spola det att de har separata KP. Låt istället all skada gå direkt på totala KP men modifiera den, efter eventuellt avdrag för rustning, beroende var på kroppen man blir träffad, enligt följande:

Bål - Skada x 1
                Armar/ben - Skada x 0.5
                Huvud - Skada x 2

På så vis minskar man book-keepingen, speciellt för Spelledaren.

Kommentera

Innebär "bäst" i det här fallet lägst? Jag tror inte jag vill tumma på att en 1:a kan ge perfekt träff.

TraumaTröskel-tänket från MUA är bra och passar om ni kan tänka er att ändra KP-skalan.
                  Jag har inte spelat MUA, kan någon sammanfatta detta kort?

/j

Kommentera

Bäst i Pendragon = så högt som möjligt men klarat. Slå man lika med sitt värde har man fått perfekt, vilket räknas som 20.

Ex. Orken Burk har Kroksabel 20 och slår 19; Äventyraren Osbjer har Svärd 12 och slår 12. Det är alltså som han slagit 20 och han vinner. Han tar upp sina 5d6 och slår sin skada ...

För övrigt räknas ett slag som 20 som ett fummel. Om man inte har 20 eller mer ... (Jag kan skicka regelpdf till dig om du vill).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Osbjer Visa inlägg
                      Jag har inte spelat MUA, kan någon sammanfatta detta kort?

/j
                      Nu var det år och dar sen jag spelade MUA, så någon som har bättre koll får gärna korrigera mig.

Din TT sätts som standard till halva din KP. Om du får mer skada än din TT i ett slag får du en kritisk skada och ett antal nackdelar baserat på det. En arm som är bruten, total hjärnskakning, etc. Om du får mer än dubbla din TT i ett slag (dvs mer än din KP) får du en dödlig skada och hänger nära döden. Det kan handla om en amputerad arm, ett extremt blödande sår där du blött ut på några rundor, etc.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Nu var det år och dar sen jag spelade MUA, så någon som har bättre koll får gärna korrigera mig.

Din TT sätts som standard till halva din KP. Om du får mer skada än din TT i ett slag får du en kritisk skada och ett antal nackdelar baserat på det. En arm som är bruten, total hjärnskakning, etc. Om du får mer än dubbla din TT i ett slag (dvs mer än din KP) får du en dödlig skada och hänger nära döden. Det kan handla om en amputerad arm, ett extremt blödande sår där du blött ut på några rundor, etc.

Funkar ju bra med de kritiska skadorna i Krigarens Handbok. Taget.

/j

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                          Bäst i Pendragon = så högt som möjligt men klarat. Slå man lika med sitt värde har man fått perfekt, vilket räknas som 20.

Ex. Orken Burk har Kroksabel 20 och slår 19; Äventyraren Osbjer har Svärd 12 och slår 12. Det är alltså som han slagit 20 och han vinner. Han tar upp sina 5d6 och slår sin skada ...

För övrigt räknas ett slag som 20 som ett fummel. Om man inte har 20 eller mer ... (Jag kan skicka regelpdf till dig om du vill).

Oki, så man skulle kunna modda om detta till att ett perfekt slag fortfarande är 1:a (och sen under FV igen) annars gäller så högt men lyckat som möjligt. Låter inte allt för komplicerat.
                          Att sköldarna har ABS istället för att man parerar med dem låter också slimmat och bra.

/j

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Osbjer Visa inlägg

Oki, så man skulle kunna modda om detta till att ett perfekt slag fortfarande är 1:a (och sen under FV igen) annars gäller så högt men lyckat som möjligt. Låter inte allt för komplicerat.

/j
                            Ja, du KAN göra så. Därmed inte sagt att du borde. :)

Jag förutspår att ni ganska snart kommer att tycka att nostalgi-faktorn inte uppväger huvudvärken att behöva räkna på två olika sätt.

Sedan funkar det inte med resten av systemet, heller. Du förstår, i Pendragon kan man ha färdigheter över 20. Det funkar som så att man lägger till det överskjutande värdet på alla sina slag (exempelvis om du har 23 räknas alla dina slag som 3 högre). Vilket är bra dels för att det gör det lättare att vinna mot en annan skicklig kämpe, dels för att alla slutsummor som är 20 eller över är kritiska.
                            Last edited by Bolongo; 01 November 2017, 13.05.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                              Ja, du KAN göra så. Därmed inte sagt att du borde. :)
                              <3

Kommentera

Arbetar …
                              X