Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Favoritregel, kanske arkeologi?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av PAX, Idag, 10.32
2 responses
14 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Khal, Idag, 07.56
1 response
34 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
155 responses
6.282 visningar
1 gillar
Fiktionslek  
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
8 responses
97 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
63 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
193 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
1 response
52 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av Rangertheman, 16 November 2017, 21.39
22 responses
604 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis

Skapad av luddwig, 12 June 2017, 18.48
12 responses
254 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av en_müller, Igår, 21.54
0 responses
48 visningar
1 gillar
en_müller  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg

Vill bara förtydliga att AWs sex moves inte behöver vara explicit beskrivna. Utan de triggas betydligt tidigare i händelsekedjan. (Vilket är bra, då detaljerade scener med sex oftast (inte alltid, men oftast) mest blir obekvämt.)

precis spelet rekommenderar ju till och med "fade to black", så att man inte spelar ut själva sex scenen.
    Så jag förstår inte riktigt Anths liknelse mellan AW som rollspelens porrfilm.

Kommentera

Jag gillar idén med sex moves, men tycker att de är lite tråkiga eftersom de, till skillnad från alla andra moves, inte involverar ett tärningsslag och därför leder till samma resultat varje gång.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
        Jag gillar idén med sex moves, men tycker att de är lite tråkiga eftersom de, till skillnad från alla andra moves, inte involverar ett tärningsslag och därför leder till samma resultat varje gång.

En del har tärningslag andra inte, jag tycker om att det är en blandning.
        Det är för mig en del av karaktären, om man jämför en hardholder med en driver till exempel så är det lite av hardholderns grej att vara statisk och man ska veta var man har honom, därför är det logiskt att man vet vad effekten av att ha sex med honom är.
        Drivern är annorlunda, drivern är flyktig och ibland frånvarande där tycker jag det är rimligt att det är ett slag som antingen kan leda till att ni lär känna varandra bättre eller att drivern aktivt kommer försöka hålla ett avstånd emellan er.
        Den ända sexmovet jag tycker illa om är battlebabe vars sexmove bara är "den andra karaktärens sexmove aktiveras inte". Det är tråkigt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

Det är faktiskt därifrån det kommer, och inte Into the Odd som anth skriver. Vi använder oss av usage die i det ItO-hack som vi spelar för tillfället, därav förvirringen.
          Kul! Ut mot skären, som finns som pdf, men blir bok nästa år är också inspirerat av ItO. Kör som sagt med usage die i det också.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
            Förbrukningstärning kör även Black Hack med, men då minskar resursen vid 1-2 på vilken tärning du än rullar om jag minns rätt. T8 blir T6 som blir T4 och tar slut. Rätt smidigt.
            Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg
            Det är faktiskt därifrån det kommer, och inte Into the Odd som anth skriver. Vi använder oss av usage die i det ItO-hack som vi spelar för tillfället, därav förvirringen.
            Det funkar riktigt bra alltså? Jag har bara läst om det i Rad-Hack och inte testat på allvar. Funderar dock på att stjäla mekaniken, måhända med någon liten modifikation, till mitt Solfläckar som redan använder T4, T6, T8, T10 och T12 i andra sammanhang.

Kommentera

På tal om allt detta med tärningar för att tracka projektiler...

Jag skissade tidigare på en variant där man utgår från 1t12 på alla ens projektiler när man köpt dem. Efter varje strid/situation där projektilen kan ha slösats slår man en tärning. Om resultatet är lika med eller lägre än nästkommande lägre tärning kommer man använda den i fortsättningen. Slår man 10 eller lägre med sin t12 kommer man alltså slå 1t10 framöver, tills man slår 8 eller lägre. När man är nere på 1t4 och slår 1 eller 2 har man helt slut på projektiler. Ordningen är givetvis t12-t10-t8-t6-t4. Tänkte också på nån fördjupningsgrej som innebär att man börjar på 1t20 istället, men det kändes lite för bra.

Lade sen hela det här sättet med att tracka ammo på hyllan eftersom jag inte tyckte känslan av det stämde överens med resten av rollspelet, och att det kändes krångligare än att bara räkna ner sina pilar från det antal man hade från början.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Jo, MG är BW-light men just det systemet i MG kommer så vitt jag mins inte från BW,

Har läst (?) att det ska ha inspirerats av Pendragons (igen detta spel!) vinterfaser, men det är något helt annat (en administrativ sekvens för att uppdatera karaktärer).
                Årstiderna i MG är också en fin regel. Överlag är spelet proppfullt av finurlighetet men det är lite svårt. Gillar det skarpt dock.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Årstiderna i MG är också en fin regel. Överlag är spelet proppfullt av finurlighetet men det är lite svårt. Gillar det skarpt dock.
                  Årstiderna! De hade jag glömt. MG är fantastiskt på alla sätt utom att det är obegripligt.

I första (?) utgåvan av Stormbringer fick rollfigurer som dyrkade Kaos poäng kallade för ELAN (?) när de gjorde saker som deras gud gillade. Max ELAN var 99. Man kunde be sin gud komma och hjälpa en om man hamnade i trångmål, slog då 1t100 mot ELAN. Klarade man dök ens gud upp (i egen hög person) och gav en en hand, men ELAN sjönk med så mycket som tärningen visade.Det känns som en regel som fångar Kaosgudarnas godtycke på ett väldigt bra sätt. Och det satte bra stämning att börja ropa "Arioch! Arioch!" vid spelbordet. [Fritt ur minnet, kan ha missat saker, spelade spelet 1990].

Kommentera

Arbetar …
                  X