Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

I vilka rollspel fungerar det att spela gamla rollspersoner?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
10 responses
126 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av PAX, Idag, 10.32
5 responses
48 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
2 responses
55 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Max Raven, 13 October 2017, 12.44
4 responses
89 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
158 responses
6.378 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Khal, Idag, 07.56
2 responses
58 visningar
0 gillar
Khal
av Khal
 
Skapad av Pansarsvinet, 15 November 2017, 16.06
1 response
115 visningar
0 gillar
PowerNap  
Skapad av Henke, 11 November 2017, 18.49
6 responses
214 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
71 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
196 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • I vilka rollspel fungerar det att spela gamla rollspersoner?

    I Eon, drakar och demoner m.fl rollspel är nackdelarna med att göra en gammal rollperson stora gentemot att skapa någon under 35. Finns det rollspel som sköter denna balansen bättre? Hur hanterar ni i detta avseende obalanserade spelsystem? Spelar ni äldre rollspersoner, isåfall vad för typ av karaktärer?

  • #2
    Typ... De flesta spel har väll inga regler för det här? För det är helt onödigt att det ska spela någon roll. Bara gör din karaktär åldern du vill spela.

    Jag har kört flera äldre karaktärer. För det är badass. Och är du en trollkarl vill du kunna vara gammal och grå.

    Kommentera


    • #3
      I mitt QuestCore kan man spela alla raser, kön, yrken, åldrar. Bara spelledaren tycker det är ok så kan du spela/skapa en 110 år gammal könlös munk från Täby om du vill. Eller en drake... eller nåt annat.
      Kanske bör man sätta lite lägre Fysik och högre Intelligens/v iljestyrka på riktigt gamla människor men det finns inga fasta regler.

      Kommentera


      • #4
        Massor med spel. De flesta moderna spel tar inte hänsyn till RPns ålder. Sedan om det är ett bra balansval, tja det underlättar i alla fall.

        I min erfarenhet ligger spelare (jag med ) i genomsnitt gärna nära sin egen ålder. Det blir väl en identifikationsfaktor antar jag. Men spännvidden är stor och gamla RP är inte helt ovanligt. Har en 70-åring i nuvarande Symbaroum-grupp.

        Sedan tycker jag många spel som tar hänsyn till ålder (som gamla EDD) låter egenskaper få alltför stor vikt utan att kompensera det tillräckligt med bättre färdigheter. Kommer ihåg Western 2 som ett undantag.

        Kommentera


        • #5
          I Traveller vill man börja så gammal som möjligt eftersom man då har bättre skills. Och med anagathics finns det inga nackdelar. ;)

          Kommentera


          • #6
            I Symbaroum kan man välja nackdelen "Åldrad". Nackdelar ger 5 XP som kan användas till fördelar eller förmågor. Första slaget för dagen avgör om rollpersonen påverkas av ålderskrämpor. Misslyckas det har rollpersonen -1 på alla slag under den dagen. Lyckas det slaget är det en bra dag utan krämpor. Tycker det är en rätt bra trade-off.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
              Kommer ihåg Western 2 som ett undantag.
              Kompenserades möjligtvis av att Western v1 är det spel som lagt störst vikt vid ålder någonsin i historien. Man kunde bara spel 21, 22 eller 23 år gammal (typ) och hade spelet erbjudit möjligheten att spela en 40 åring enligt samma logik så hade den RP:n kunnat köpa alla färdigheter i hala spelet och maxat dem. Typ :)

              Det är f.ö det enda spel jag kommer på där man inte kan spela gammal. Eller ens medelålder.

              Kommentera


              • #8
                Som sagt, många spel har inga direkta regler för åldrande, utan ser det mer som en av de vägar som kan ge ens nuvarande tillstånd. Det är trots allt ganska få kampanjer som pågår tillräckligt länge för att åldrande under spelets gång kommer att bli relevant.

                Ett spel som har en intressant variant på det är nya Star Trek Adventures. Som ett av stegen i processen att göra rollperson så får man välja hur lång karriär man haft i Starfleet: Ung officerare, Erfaren officerare, eller Veteran. Som Ung har du förmågan att ofta göra bättre ifrån dig om du lägger manken till (med en risk att du ställer till det), och kan inte höja dina värden till max (vilket inte ger dig lägre värden totalt, du måste bara sprida ut dem lite mer). Som Veteran har du i stället förmågan att ha en chans på tre att få tillbaka ditt Jävlaranamma-poäng om du spenderar det (det får man annars tillbaka i början av spelmötet). Som Erfaren får du välja valfri annan specialförmåga istället.

                Kommentera


                • #9
                  Till mitt rollspel (medeltidsfantasy där man bara spelar människor) tänkte jag lösa det genom att man utgår från året då rollpersonen fyllde 40 (har inte bestämt var jag ska dra gränsen ännu). Följande appliceras på nyskapade karaktärer över 40*:
                  - Alla ens fysiskt baserade grundvärden - styrka, uthållighet, smidighet, snabbhet och perception - minskar med 1 för varannat år man är över 40. Detta kan inte sänka ett grundvärde under 20.
                  - De övriga grundvärdena - intelligens, personlighet och vilja - ökar lika ofta med 1.
                  - Var tredje år får man dessutom lägga till +2 på en valfri färdighet. Det går dock inte att välja samma färdighet två gånger i rad, och oavsett vad som väljs måste det givetvis passa med rollpersonens bakgrund.
                  - ​Man får dessutom 5 ERF för var fjärde år att spendera hur man vill, men även detta ska passa med rollpersonens bakgrund.
                  - För varannat år över 70 förlorar man totalt 3 poäng i ett eller flera valfria grundvärden. Detta kan inte sänka ett grundvärde under 10.

                  ​*= En karaktär som åldras under äventyrets gång får inte dessa bonusar om det inte snabbspolas väldigt långa tidsperioder i kampanjen.
                  Last edited by da_bohz; 26 October 2017, 22.54. Anledning: Blandade ihop siffrorna lite på sista steget.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det bästa systemet för att spela gammal är ett system där

                    1) Det inte finns några regler för ålder.
                    2) Grundegenskaper och färdigheter köps för samma poängpott.

                    Vill du spela ung? Lägg mer poäng på grundegenskaper. Spela gammal? Lägg fler av poängen på färdigheter. Finns det dessutom några tematiska för- och nackdelar så höjer det känslan ytterligare en nivå.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                      Kompenserades möjligtvis av att Western v1 är det spel som lagt störst vikt vid ålder någonsin i historien. Man kunde bara spel 21, 22 eller 23 år gammal (typ) och hade spelet erbjudit möjligheten att spela en 40 åring enligt samma logik så hade den RP:n kunnat köpa alla färdigheter i hala spelet och maxat dem. Typ :)

                      Det är f.ö det enda spel jag kommer på där man inte kan spela gammal. Eller ens medelålder.
                      Korrekt. Vi husreglade och använde reglerna för ålder och SLP-erf även på RP. Då blev balansen sämre egenskaper/mer erf rimlig. (Och mer rimlig i förhållande till de skrivna äventyrens höga svårighetsgrad.)

                      Kommentera


                      • #12
                        I drakar och demoner Chronopia (osäker på hur det var i andra dod) fick du fler bakgrundspoäng (som du köpte grundegenskaper med) och erfarenhetspoäng (som köpte färdighetsvärden) ju äldre du var. Du fick dessutom bonus på intelligens och karisma (men avdrag på styrka, fysik och smidighet).

                        Därför var det rätt naturligt att vara äldre för vissa yrken (typ köpman, lärd, ädling, magiker). För mer stridsbaserade yrken var valet av ålder inte helt uppenbart, man fick väga avdrag i styrka/fysik/smidighet mot att man fick fler poäng att köpa saker för.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
                          I Eon, drakar och demoner m.fl rollspel är nackdelarna med att göra en gammal rollperson stora gentemot att skapa någon under 35. Finns det rollspel som sköter denna balansen bättre? Hur hanterar ni i detta avseende obalanserade spelsystem? Spelar ni äldre rollspersoner, isåfall vad för typ av karaktärer?
                          Eon IV har inga åldringsregler. I Mutant Elysium har yngre RP bättre grundegenskaper men sämre färdigheter, och gamla har tvärtom. Har inte provat Elysium än, men det borde funka bra, framförallt i Fria Ligans system där du lägger ihop grundegenskap+FV för att slå mot för at lyckas.

                          Kommentera


                          • #14
                            Call of Cthulhu är det spel jag kommer på där det känns helt normalt att alla rollpersonerna i gruppen är 65+

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg

                              Eon IV har inga åldringsregler. I Mutant Elysium har yngre RP bättre grundegenskaper men sämre färdigheter, och gamla har tvärtom. Har inte provat Elysium än, men det borde funka bra, framförallt i Fria Ligans system där du lägger ihop grundegenskap+FV för att slå mot för at lyckas.
                              Stämmer. Det funkar nästan likadant i Genlab Alfa. Däremot är det ju en del av handlingen i grundlådan att alla mutanter är i samma ålder, så där förstår jag att inga regler för åldrande finns.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X